AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #1 Skrevet 6. oktober 2021 Nå som samfunnet har åpnet opp skulle man tro at det var vekst i de fleste markeder.. Jeg har nåde norske, nordiske og globale aksjefond som på èn måned har sunket 16.000. I prosent er det kanskje rundt 8-10 % siden jeg tross alt har flere hundretusener i fond. Jeg har også aksjer i noen grønne fond, Norsk Hydro, Norwegian +++. Men alt går nedover.. Hvorfor det, og når kan det tenkes at det stiger igjen? Har ikke samfunnets gjenåpning betydning for noe som helst? Anonymkode: 5c8e5...b2a
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #3 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Renteøkning Anonymkode: bb341...b1e Hva har den å si når man har penger i fond? Anonymkode: 5c8e5...b2a
dyptvann Skrevet 6. oktober 2021 #4 Skrevet 6. oktober 2021 Renteøkning - de fondene du har, består av mange enkeltselskaper. Disse har ofte lån og vil dermed få økte kostnader. Råvaremangel - det er stor råvaremangel i verden om dagen, organiske, metaller, plast osv. Dette medfører dårligere bunnlinje Shippingproblemer - det er problemer med shipping og containere og det er store forsinkelser på shipping. Varer kommer senere frem. Mangel på halvledere - produksjonen stopper da produsenter ikke får nok materiale og medfører dårligere inntekt for det enkelte selskap. Kinesisk uro - store kinesiske selskaper sliter økonomisk og påvirker "hele verden" Korona - ettervirkninger gir ringvirkninger 6
Jr.Garcon Skrevet 6. oktober 2021 #5 Skrevet 6. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå som samfunnet har åpnet opp skulle man tro at det var vekst i de fleste markeder.. Jeg har nåde norske, nordiske og globale aksjefond som på èn måned har sunket 16.000. I prosent er det kanskje rundt 8-10 % siden jeg tross alt har flere hundretusener i fond. Jeg har også aksjer i noen grønne fond, Norsk Hydro, Norwegian +++. Men alt går nedover.. Hvorfor det, og når kan det tenkes at det stiger igjen? Har ikke samfunnets gjenåpning betydning for noe som helst? Anonymkode: 5c8e5...b2a Aksjemarkedet ligger jo i forkant. Børsene verden over har jo for lengst tatt igjen og gått forbi nivået de hadde før covid kom. På Oslo børs f.eks. er jo det meste historisk sett dyrt nå. Det er jo økningen det siste året/halvannet som har gjort at fondene dine har gått kraftig opp. Nå er det mer ruglete tider blant annet - inflasjonsfrykt, Evergrande, gjeldstaket i USA, økende renter, råvare utfordringer, FED sine støttekjøp går trolig mot slutten osv. Om det blir et krakk eller ikke gjenstår å se, men boooomen hvor alt øker er iallfall bak oss. Endret 6. oktober 2021 av Jr.Garcon 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #6 Skrevet 6. oktober 2021 Hvis det hadde vært så lett at man bare kan kjøpe rett før verden åpner og så vil alt stige, da hadde alle vært rike. Et globalt indeksfond reflekterer ikke hvordan verdensøkonomien går, men heller hvordan markedet tror verdensøkonomien kommer til å gå. Anonymkode: eb682...c2a
Gjest Wilmar Skrevet 6. oktober 2021 #7 Skrevet 6. oktober 2021 De var vel i utgangspunktet overprisa.
badevakta Skrevet 6. oktober 2021 #8 Skrevet 6. oktober 2021 Tenk at det er salg nå, og fortsett med jevn sparing. All historikk tilsier at det vil snu, men akkurat når vet vi ikke. Svingninger må man regne med, det er derfor man anbefales å ha lang sparehorisont. 2
badevakta Skrevet 6. oktober 2021 #9 Skrevet 6. oktober 2021 September og oktober er også historisk sett urolige måneder. Delvis fordi de bedriftene som ser at de ikke vil nå årets mål må informere markedet om det. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #10 Skrevet 7. oktober 2021 Jeg har ikke turt å se på fondsene mine i nettbanken på mange uker... Lurer på om det var galt av med å sette sparepengene i fond? Sukk.... Men får stole på at vi som har lang horisont på sparingen vil komme oss gjennom dette uten tap til slutt. Anonymkode: f6b90...08c 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #11 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke turt å se på fondsene mine i nettbanken på mange uker... Lurer på om det var galt av med å sette sparepengene i fond? Sukk.... Men får stole på at vi som har lang horisont på sparingen vil komme oss gjennom dette uten tap til slutt. Anonymkode: f6b90...08c Ja det kan virke som at det var feil for deg om du ikke har bedre forståelse for det enn som så. Resten av oss spytter inn mere penger fordi det er salg 😊 Anonymkode: 7f1ca...a75 1
Gjest ABM Skrevet 7. oktober 2021 #12 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke turt å se på fondsene mine i nettbanken på mange uker... Lurer på om det var galt av med å sette sparepengene i fond? Sukk.... Men får stole på at vi som har lang horisont på sparingen vil komme oss gjennom dette uten tap til slutt. Anonymkode: f6b90...08c Før i tiden var det et uttrykk som sa at når taxisjåførene kjøper aksjer er det på tide å komme seg ut... Aksjemarkedene er historisk høyt priset og utviklingen i rentenivået på Amerikanske 10 års statsobligasjoner styrer aksjemarkedene...og rentenivået over hele verden.. Og særlig følsom vil selskaper uten inntjening være for renteøkninger
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #13 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Nå som samfunnet har åpnet opp skulle man tro at det var vekst i de fleste markeder.. Jeg har nåde norske, nordiske og globale aksjefond som på èn måned har sunket 16.000. I prosent er det kanskje rundt 8-10 % siden jeg tross alt har flere hundretusener i fond. Har ikke samfunnets gjenåpning betydning for noe som helst? Anonymkode: 5c8e5...b2a Tror du misforstår hvordan aksjer prises. Folk visste jo at ting skulle åpnes opp, før ting åpnet opp, så det er jo priset inn at ting skal åpne opp. Tenk om jeg har en bedrift som har 0 formue 0 inntekt 0 utgift, men som vil 100% garantert bli donert 1 million kroner i gave om 90 dager. Vil du prise denne bedriften til 0 fordi den ikke tjener noe? Også dagen etter millionen kommer inn så priser du bedriften til 1 million kroner? Greia er, da vil alle prise dette inn og bedriften vil være verdt omtrent 1 million kroner lenge før millionen kommer inn på konto (litt justert avhengig av hvor trygge folk er på at disse sikre pengene faktisk kommer). Så den dagen millionen kommer inn, endrer det omtrent ingenting i verdsettelsen. Du får 1 million kroner inn i bedrift, enorm vekst!!! men prisingen er helt uendret. At noe vokser, har ingenting å si for prisingen, det er vokser ting mer eller mindre enn forventet. Om jeg forventet og følte meg helt sikker på at vi skulle få inn 1 million, men plutselig kommer det 900'000 istedenfor, så vil prisen på aksjer i denne bedriften synke med 10%, på tross av at vi fikk inn 900'000 kroner og hadde enorm gigantisk historisk vekst i bedriften. AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg har også aksjer i noen grønne fond, Norsk Hydro, Norwegian +++. Men alt går nedover.. Hvorfor det Anonymkode: 5c8e5...b2a Det er ufattelig komplekst å forklare, det har vært diverse hendelser du har lest om i avisene, og millioner av andre mindre hendelser som gikk dårligere enn forventet. Summen av ting som har gått dårligere enn forventet, har vært større enn ting som har gått bedre enn forventet. Å svare på så kompliserte ting med en setning eller to i en forumtråd, blir ganske håpløst, dessverre. AnonymBruker skrev (17 timer siden): når kan det tenkes at det stiger igjen? Anonymkode: 5c8e5...b2a Her lukter det litt at du ønsker å "time markedet". Når vil ting stige? Ting vil stige den dagen fremtiden ser mer lovende ut enn fremtiden gjør per dags dato. Det er basert på hvordan ting i fremtiden utfolder seg i forskjellig grad fra hvordan vi tror fremtiden vil utfolde seg. Spørsmålet ditt gir altså ingen mening og indikerer at det er noen logiske brister i hvordan du forstår hvordan kapitalmarkeder fungerer. Tenk litt over dette. Er du spåkone eller sjaman eller noe? Forskningen er entydig, folk er elendige i å spå fremtiden, den beste spåkonen er markedet, og den viser deg det du ser på kontoen din. Er det slik fremtiden faktisk vil bli? ingen vet, ingen kan vite, de som tror de vet, er rammet av diverse svakheter med menneskehjernen. F.eks kan folk som prøvde å spå fremtiden, og tok rett, føle at de derfor kan spå fremtiden på nytt. Men forskningen indikerer at dette ikke stemmer det er bare hjernen som lurer deg. Det du i praksis prøver på, er å innføre kommunisme og sentralplanlegging. Hvis DU som individ, kan spå fremtiden bedre enn markedet, så vil du faktisk kunne bli en kommunist diktator som leder et suksessfullt land. Men, om du tar en titt på nåværende eller tidligere kommunist stater, så viser det seg i praksis at dette, du forsøker, ikke funker. Dessverre for kommunistene, og for de som lever under kommunisme, og om Rødt får viljen sin får du kanskje oppleve gleden va å leve under et samfunn styrt av folk som har misforstått det du selv virker ha misforstått. Men tror ikke du vil like det, FOLK ER ELENDIGE TIL Å SPÅ FREMTIDEN. Håper dette var oppklarende. Anonymkode: a9283...b62 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #14 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Nå som samfunnet har åpnet opp skulle man tro at det var vekst i de fleste markeder.. Jeg har nåde norske, nordiske og globale aksjefond som på èn måned har sunket 16.000. I prosent er det kanskje rundt 8-10 % siden jeg tross alt har flere hundretusener i fond. Jeg har også aksjer i noen grønne fond, Norsk Hydro, Norwegian +++. Men alt går nedover.. Hvorfor det, og når kan det tenkes at det stiger igjen? Har ikke samfunnets gjenåpning betydning for noe som helst? Anonymkode: 5c8e5...b2a solgte mitt fond i går. tipper jeg tapte 5000 kr. har ikke turt å sett. Anonymkode: 969ff...6cb
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #15 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): solgte mitt fond i går. tipper jeg tapte 5000 kr. har ikke turt å sett. Anonymkode: 969ff...6cb hvorfor solgte du? Var det relatert til hvor mye du har råd til å tape? (det kan være fornuftig), eller mener du at aksjemarkedet er priset feil og er overpriset? (det kan være lite fornuftig) Anonymkode: a9283...b62 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #16 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): solgte mitt fond i går. tipper jeg tapte 5000 kr. har ikke turt å sett. Anonymkode: 969ff...6cb Du skulle aldri hatt penger i fond I utgangspunktet når du ikke forstår kompleksiteten og grunnprinsippene i fondsparing........ Stor fordel for resten av oss at mange av dere selger på impuls da. Blir helt matt. Anonymkode: 7f1ca...a75 3
Illuminatum Skrevet 7. oktober 2021 #17 Skrevet 7. oktober 2021 Dine internasjonale fond har stort sett gått ned på grunn av styrket krone og den nedgangen som en ser i verdenmarkedet nå. Evergrande har også en stor betydning for nedgangen.
Gjest ABM Skrevet 7. oktober 2021 #18 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Nå som samfunnet har åpnet opp skulle man tro at det var vekst i de fleste markeder.. Jeg har nåde norske, nordiske og globale aksjefond som på èn måned har sunket 16.000. I prosent er det kanskje rundt 8-10 % siden jeg tross alt har flere hundretusener i fond. Jeg har også aksjer i noen grønne fond, Norsk Hydro, Norwegian +++. Men alt går nedover.. Hvorfor det, og når kan det tenkes at det stiger igjen? Har ikke samfunnets gjenåpning betydning for noe som helst? Anonymkode: 5c8e5...b2a En ting jeg lurer på med HI er hvordan 16000 kan utgjøre 8-10 % av "flere hundretusener"...?
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #19 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): solgte mitt fond i går. tipper jeg tapte 5000 kr. har ikke turt å sett. Anonymkode: 969ff...6cb Hvorfor selger du da? Anonymkode: c5386...d0e
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #20 Skrevet 7. oktober 2021 ABM skrev (5 timer siden): En ting jeg lurer på med HI er hvordan 16000 kan utgjøre 8-10 % av "flere hundretusener"...? Er kanskje nærmere bestemt 5-6 prosent. Var det så viktig? Anonymkode: 5c8e5...b2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå