AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #1 Skrevet 6. oktober 2021 Usikker på om jeg skulle poste denne under Karriere-og utdanningsforumet, men tar den her i håp om flere svar. Here it goes: Jeg har en 100% fast stilling på et servicesenter og venter snart mitt andre barn. Har hatt et risikosvangerskap med mange problemer underveis. Dette har resultert i at jeg har vært 100 % sykmeldt i over 6 mnd av graviditeten og det varer nok frem til jeg nå snart går i permisjon. Jeg er veldig lei meg for dette, og hatt dårlig samvittighet selv om jeg vet jeg ikke kan hjelpe for det. Har flere ganger beklaget til sjefen. Sjefen på sin side har vært svært forståelsesfull, men jeg vet jo ikke hva han innerst inne tenker.. Mitt dilemma er at jeg etter permisjonen er slutt ønsker å ta ut 1 års ulønnet permisjon, slik at barnet kan starte i barnehagen rundt 1 1/2 alder. Dette har vi økonomi til og vi har i felleskap blitt enige om at dette er den beste løsningen. Har i følge regelverket på jobben rett på å søke om dette, og tenker jeg skal ta det opp med sjefen i god tid. Men samtidig gruer jeg meg veldig, og er redd for å fremstå i et dårlig lys. Jeg ønsker også å redusere stillingen min fra 100 til 80% når jeg begynner igjen etter ulønnet perm, med argument at jeg kommer til å ha to små barn i barnehagealder. Dette har sjefen tidligere sagt jeg vil få innvilget om jeg ønsker det. Men om jeg regner med sykmeldingen vil jeg - inkludert mammaperm og ulønnet perm, ha vært borte i litt over 2 år før jeg kommer tilbake, og da går ned til 80% stilling… Vil det fremstå som kravstort å søke om ulønnet perm og 80% når jeg har vært så lenge sykmeldt, og gi sjefen et negativt inntrykk?😕 Ønsker ærlige svar, og gjerne innspill fra de som har vært i samme situasjon. Anonymkode: 44e84...360
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #2 Skrevet 6. oktober 2021 Ser at overskriften ble litt feil… Skulle stå: «Dilemma rundt langtidssykmelding og søknad om ulønnet permisjon og redusert stilling». Anonymkode: 44e84...360
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #3 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Usikker på om jeg skulle poste denne under Karriere-og utdanningsforumet, men tar den her i håp om flere svar. Here it goes: Jeg har en 100% fast stilling på et servicesenter og venter snart mitt andre barn. Har hatt et risikosvangerskap med mange problemer underveis. Dette har resultert i at jeg har vært 100 % sykmeldt i over 6 mnd av graviditeten og det varer nok frem til jeg nå snart går i permisjon. Jeg er veldig lei meg for dette, og hatt dårlig samvittighet selv om jeg vet jeg ikke kan hjelpe for det. Har flere ganger beklaget til sjefen. Sjefen på sin side har vært svært forståelsesfull, men jeg vet jo ikke hva han innerst inne tenker.. Mitt dilemma er at jeg etter permisjonen er slutt ønsker å ta ut 1 års ulønnet permisjon, slik at barnet kan starte i barnehagen rundt 1 1/2 alder. Dette har vi økonomi til og vi har i felleskap blitt enige om at dette er den beste løsningen. Har i følge regelverket på jobben rett på å søke om dette, og tenker jeg skal ta det opp med sjefen i god tid. Men samtidig gruer jeg meg veldig, og er redd for å fremstå i et dårlig lys. Jeg ønsker også å redusere stillingen min fra 100 til 80% når jeg begynner igjen etter ulønnet perm, med argument at jeg kommer til å ha to små barn i barnehagealder. Dette har sjefen tidligere sagt jeg vil få innvilget om jeg ønsker det. Men om jeg regner med sykmeldingen vil jeg - inkludert mammaperm og ulønnet perm, ha vært borte i litt over 2 år før jeg kommer tilbake, og da går ned til 80% stilling… Vil det fremstå som kravstort å søke om ulønnet perm og 80% når jeg har vært så lenge sykmeldt, og gi sjefen et negativt inntrykk?😕 Ønsker ærlige svar, og gjerne innspill fra de som har vært i samme situasjon. Anonymkode: 44e84...360 Det er din rett. Men jeg skjønner godt at bedrifter er skeptiske til å ansette unge fertile kvinner. De legger seg jo ned så fort de er gravide. Anonymkode: 10147...106 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #4 Skrevet 6. oktober 2021 Det er ikke din feil ta du er sykemeldt (antar med god grunn siden du nevner risikosvangerskap). Du har rett til ulønnet permisjon etter den lønnede. Fint å gi beskjed så tidlig som mulig så de får funnet vikar. Sånn sett koster det lite når du ikke mottar lønn. Redusert stilling har du også rett på. Vet ikke om det har mye å si på din arbeidsplass (mtp bemanning)? Skal du ha redusert bør du passe på at du faktisk får redusert, og ikke bare de samme oppgavene som skal gjøres på mindre tid. Da kan du likså godt jobbe fullt uten å tape penger. Hva sjefen tenker innerst inne får du rett og slett drite i. Du gjør det som passe din familie best. JA, det er upraktisk med kvinner som føder, er i perm og har små barn i barnehage, MEN slik må det jo bare være skal samfunnet gå rundt og nye skattebetalere bli produsert 😬 Alternativet er liksom at kvinner går tilbake til å være hjemmeværende så lenge de har små barn, og det er det vel ingen som ønsker.. Anonymkode: a1e9e...32c 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #5 Skrevet 6. oktober 2021 Ulønnet permisjon i forbindelse med foreldrepermisjonen er en lovfestet rett du har, og som leder i veldig liten grad har styringsrett over. Jeg ville ikke søkt om dette, men informert om det. Arbeidsplassen har kanskje en formell søknad man må sende inn, men det er kun det formelle, og de kan i ytterst få tilfeller avslå - det skal veldig(!) tungtveiende årsaker til for å avslå det. De fleste sender ikke søknadene hver for seg, men informerer i søknaden om foreldrepermisjon at utenom den betalte foreldrepermisjonen så vil du umiddelbart ta X antall uker/mnd ulønnet permisjon, og at dato tilbake i jobb vil være XX. XX. XXXX. Er du klar over at du kan utsette permisjonen i deler med ulønnet permisjon? F.eks 1 uke hver mnd. Da taper du ikke rettigheter i tilfelle sykdom under eller etter den ulønnede permisjonen, og hvis du skulle bli gravid igjen kort tid etter permisjonsslutt så vil ikke det påvirke foreldrepengeretrighetene dine heller. Det vil heller ikke se så brått ut for leder. Da informerer du om at permisjonen din vil vare fra DATO til DATO, at du tar ut ulønnet som utsettelse i uke 50, 4, 11, 17, 23 og så videre. Anonymkode: b597c...5a2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå