AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #1 Skrevet 6. oktober 2021 *Jeg er ikke stemor / kjæreste 😅* * Mann i midten av 40-årene har to barn på 15 og 17, hvorav sistnevnte fyller 18 i desember. Han bor hos moren sin og er hos faren annen hver helg. Bruker nesten ikke rommet sitt, rydder det aldri og har ikke snakket om studier enda. Far har hatt et seriøst forhold med en ny kvinne i 4 år. Hun har to barn selv, på 9 og 13 år. Begge voksne begynner å bli klare for å flytte sammen. Problemet er at kjæresten kun har 2 mill til rådighet m/ egenkapital og arv, og de må kjøpe i osloområdet. Mannen har 4 mill i egenkapital etter et eventuelt salg av sin bolig, og kan ta opp ytterligere 4 - 5 mill i lån om han må (men han ønsker å ha maks 3 mill i sin alder å betale ned). Problemet skisserer seg selv - paret har ikke nok penger til å kjøpe et hus med fem rom i osloområdet, og mannens forrige bolig er alt for liten til å huse alle sammen. Kjæresten har leid i flere år og kontrakten hennes går ut snart - og hun vil også få sin første bolig. Det stiller seg naturlig at det da er sammen med mannen. Preferansene til mannen er at alle barna får eget rom, at de har rekkehus/enebolig og at det er maks 30 / 40 min fra sentrum. Dette ser alle andre at ikke vil fungere med budsjettet (som da er rundt 8 mill) for en såpass stor bolig. Mannen sier at "nei vel, da får vi ikke flytte sammen da, jeg har det bra som det er". Kjæresten får litt panikk / depresjon, og tenker at barna kan dele 2 rom. Et mulig løsningsforslag er at de to yngste deler et rom, så får 15-åringen et rom, og de to et rom sammen. Slik kan "familien" ha råd til en grei bolig med OK plass - problemet er at det da ikke er "Plass" for 17-åringen. Et argument er at han kanskje flytter inn i forbindelse med studier - samtidig er det vel høyst naturlig at en myndig person FLYTTER UT for studier? Far vil ikke rikke seg og mener at sønnen må ha eget rom, kan ikke engang dele med det yngre søskenet sitt. Hva skal de gjøre videre? Anonymkode: e2cc4...38f
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #2 Skrevet 6. oktober 2021 Når faren ikke vil rikke seg på at alle barna skal ha ett rom hver så har dere 3 valg slik jeg ser det. 1. La være å flytte sammen. 2. Vente til de eldste barna flytter ut, og så flytte sammen. 3. Kjøpe noe dere har råd til, altså mindre sentralt. Lykke til. Anonymkode: 8af61...cb9 30
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #3 Skrevet 6. oktober 2021 Problemstillingen er altså vridd rundt at 17/18-åringen skal ha eget rom, selv om han har bodd hos sin mor i 6 år og viser at han ikke har bruk for et eget rom når han er på besøk. 8 mill i egenkapital dekker ikke 5 soverom, hage og beliggenheten, og en mulig løsning er derfor: 9-åring / 13-åring deler ett rom, 15-åring har eget rom, men deler med sin bror når han er på besøk, og foreldrene har ett rom. Om et par år flytter nok 15-åringen ut uansett, og da kan 13-åringen flytte inn på det tomme rommet. Men far mener at 18-åringen kanskje vil bo hjemme under studiene og derfor trenger mer plass - selv om gutten selv ikke har en konkret plan for studier i Oslo istedenfor hos egen mor. Anonymkode: e2cc4...38f 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #4 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Problemstillingen er altså vridd rundt at 17/18-åringen skal ha eget rom, selv om han har bodd hos sin mor i 6 år og viser at han ikke har bruk for et eget rom når han er på besøk. 8 mill i egenkapital dekker ikke 5 soverom, hage og beliggenheten, og en mulig løsning er derfor: 9-åring / 13-åring deler ett rom, 15-åring har eget rom, men deler med sin bror når han er på besøk, og foreldrene har ett rom. Om et par år flytter nok 15-åringen ut uansett, og da kan 13-åringen flytte inn på det tomme rommet. Men far mener at 18-åringen kanskje vil bo hjemme under studiene og derfor trenger mer plass - selv om gutten selv ikke har en konkret plan for studier i Oslo istedenfor hos egen mor. Anonymkode: e2cc4...38f Ts her Anonymkode: e2cc4...38f
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #5 Skrevet 6. oktober 2021 Vente til økonomien tillater stor nok bolig, eller til barna har flyttet slik at de kan kjøpe stor bok bolig. Anonymkode: eb3a9...3f7 8
Daria Skrevet 6. oktober 2021 #6 Skrevet 6. oktober 2021 En god start vil vel være å snakke med ungene - ikke minst den eldste - om hva de faktisk tenker og vil og ser for seg framover? Ros til far som i utgangspunktet setter barnas behov først, samtidig virker han jo ikke veldig ivrig på å flytte sammen når han ikke er interessert i å diskutere andre løsninger og sier rett ut at han har det bra som han har det. Hadde jeg vært kvinnen her ville jeg vurdert å heller kjøpe meg leilighet alene og fortsette som særbo når det å flytte sammen tydeligvis ikke er så viktig for ham. 23
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #7 Skrevet 6. oktober 2021 Snakk med barna om hva de vil og hva de kan leve med. Se etter hus som kan bygges opp til 4 normale rom og ett litt mindre for den som knapt er der. Det er kanskje ikke 5 rom når det kjøpes, men kan gjøres om. Huset vi bor i har veldig stor stue, en del kunne lett gjøres om til et ekstra soverom. Med lettvegger kan det tilbakeføres til hvordan det var. Hvis ikke alle får eget rom, vent. Osloområdet er stort, det må finnes noe som er under 8 millioner (bor selv med 40 min pendling til Oslo hvor 200m2 koster 5 millioner). Anonymkode: 21e85...31a 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #8 Skrevet 6. oktober 2021 Jeg ville heller prioritert en kjellerstue/loftstue/ekstra stue til barna, enn at de har hver sine rom. Med et oppholdsrom hvor barna kan ha besøk, spille og se TV, trenger de i mindre grad egne rom. Fint at far ønsker å ha plass til sin sønn, men å ha et rom stort sett stående ubrukt er jo ganske hinsides å betale dyre dommer for. Men å ha et gjesterom tilgjengelig hadde ikke vært verdens dummeste ide heller, men jeg hadde ikke proklamert det som sønnens rom. En 18åring trenger ikke eget soverom i to forskjellige hus hvor han kan komme og gå som han ønsker, det holder i massevis at han har et hjem - og et hjem hvor han kan overnatte når det passer. Anonymkode: 5151e...330 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #9 Skrevet 6. oktober 2021 Tror jeg hadde kjøpt en bolig der du kan dele opp soverom. feks da ha 4 små soverom. Gi dem en kjellerstue de kan bruke som oppholdsrom. Og så et soverom til dere. Tror jeg hadde sett et sted litt lengre ut med gode pendlermuligheter til dit dere skal. Feks asker, men rett ved togstasjonen. Anonymkode: cc59a...faf 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #10 Skrevet 6. oktober 2021 https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=232568931 Anonymkode: cc59a...faf 2
Caeruleus Skrevet 6. oktober 2021 #11 Skrevet 6. oktober 2021 De bør ikke kjøpe et hus der det ikke er plass til alle barna - det gjør at de ikke føler seg velkommen/viktig. Selv om eldstemann er lite på rommet, betyr det noe at han har det stående. Snakker av erfaring - hensynet til barna må gå først. Hvis ikke kan det skade forholdet videre i livet, og det er rett og slett veldig vondt for både barn og foreldre. Ha is i magen - vent på hus med nok rom, eller eventuelt gjør som foreslått over, del opp rom mindre rom, om mulig. 12
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #12 Skrevet 6. oktober 2021 Dette er jo helt åpenbart! Mannen er ikke så veldig keen på å flytte sammen. Kort og godt. Hvorfor skulle han ellers ikke ønske å låne max, samt ha rigide krav om beliggenhet og antall rom som han vet ikke går opp. Dette kommer ikke til å skje. Skjønner forøvrig ikke hvorfor ikke kjæresten hans også kan ta opp lån (de to millionene inkluderer vel ikke både egenkapital og lån?). Anonymkode: 610ab...4c1 8
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #13 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=232568931 Anonymkode: cc59a...faf Dette ligger jo langt fra toget!! Anonymkode: 28049...fae 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #14 Skrevet 6. oktober 2021 Dette hadde jeg aldri orket. Anonymkode: 4cdf5...f34 6
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #15 Skrevet 6. oktober 2021 Det største rommet i et hus kan bygges ut med en meter og deles i 2. Det har vi gjort. Vi har også bygd en bod inn i huset. Kostet oss 300 000, med litt egeninnsats. Anonymkode: 2b673...fe8
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #16 Skrevet 6. oktober 2021 Enig med far. Eldste burde ha eget rom! Anonymkode: 4533f...32f 9
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #17 Skrevet 6. oktober 2021 Slo opp, han vil ikke bo sammen med deg. Anonymkode: bea53...742 7
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #18 Skrevet 6. oktober 2021 Han. Vil. Ikke. Anonymkode: 610ab...4c1 5
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #19 Skrevet 6. oktober 2021 Skal så mange barn bytte skolekrets fordi foreldrene er forelsket? Anonymkode: e83ff...74a 8
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #20 Skrevet 6. oktober 2021 Du får da plenty av hus med 5 soverom i Oslo på f.eks Høybråten. Lørenskog og Lillestrøm med 40 min til sentrum er det masse boliger til 8 millioner med 5 soverom. Dette er vel kun et problem om dere må bo et annet sted enn Groruddalen eller Søndre Nordstrand…? Anonymkode: 855e9...9ba 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå