Egenskap Skrevet 6. oktober 2021 #1 Skrevet 6. oktober 2021 Er de smarte som jobber der? Ble du like overrasket over at det du fikk utbetalt som forskudd, det skulle du tilbake igjen?
Madame Butterfly Skrevet 6. oktober 2021 #2 Skrevet 6. oktober 2021 14 minutter siden, Egenskap said: Er de smarte som jobber der? Ble du like overrasket over at det du fikk utbetalt som forskudd, det skulle du tilbake igjen? Jeg vet ikke akkurat hvilken stønad du sikter til, men «forskudd» så tenker jeg at det er en ekstra ordinær utbetaling i påventede av den ordinære. Ikke et tillegg til. 5
Fireflies Skrevet 6. oktober 2021 #3 Skrevet 6. oktober 2021 NAV gir flere ganger forskudd på stønader. Det betyr ikke at man i tillegg får full stønad. Ja, de fleste der er oppgående. 15
Jif Skrevet 6. oktober 2021 #4 Skrevet 6. oktober 2021 Det er vel ikke NAV du skal lure på om er smart, men de som ikke skjønner hva forskudd kan bety. 11
Gjest Sirisiri10 Skrevet 6. oktober 2021 #5 Skrevet 6. oktober 2021 Egenskap skrev (17 minutter siden): Er de smarte som jobber der? Ble du like overrasket over at det du fikk utbetalt som forskudd, det skulle du tilbake igjen? Har ikke noe med om de er smarte eller ikke, de har retningslinjer de må forholde seg til. Forskuddet var det ganske gode opplysninger om. Dette var en imidlertidig løsning som gav hjelp til de som trengte det, da veldig mange trengte hjelp raskt, men de klarte ikke å behandle alle søknadene raskt nok. Hadde du tenkt at du skulle få dobbelt opp?
Alt_er_opptatt Skrevet 6. oktober 2021 #6 Skrevet 6. oktober 2021 Vet du hva et forskudd er? Hvis jeg f.eks får et lønnsforskudd, så blir det (naturligvis) trukket fra den ordinære lønnsutbetalingen. 11
Justlooking Skrevet 6. oktober 2021 #7 Skrevet 6. oktober 2021 Jeg skjønner ikke helt hva du prater om, men kanskje du bare troller litt? Et forskudd er et forskudd på noe, ikke noe man bare får helt gratis. 2
PetterKanin Skrevet 6. oktober 2021 #9 Skrevet 6. oktober 2021 Nei, jeg skjønner at lånte penger må tilbakebetales. 2
Gjest potetxx Skrevet 6. oktober 2021 #10 Skrevet 6. oktober 2021 2 hours ago, Egenskap said: Er de smarte som jobber der? Ble du like overrasket over at det du fikk utbetalt som forskudd, det skulle du tilbake igjen? Mener hun ikke at NAV har gitt forskudd på penger, men så viser det seg at hun ikke skulle ha fått det i det hele tatt, og nå spør de om det tilbake?
Sweetheaven Skrevet 6. oktober 2021 #11 Skrevet 6. oktober 2021 Madame Butterfly skrev (3 timer siden): Jeg vet ikke akkurat hvilken stønad du sikter til, men «forskudd» så tenker jeg at det er en ekstra ordinær utbetaling i påventede av den ordinære. Ikke et tillegg til. Men ikke at det skal tilbakebetales, vel? Som i et lån.
Pia88 Skrevet 6. oktober 2021 #12 Skrevet 6. oktober 2021 Sweetheaven skrev (51 minutter siden): Men ikke at det skal tilbakebetales, vel? Som i et lån. Så du tror det er noe vi bare skulle få? Det sto jo at det skulle betales tilbake.. jeg fikk forskudd, da jeg fikk utbetalt dagpengene og de 20 dagene med full lønn så betalte jeg tilbake på flekken. Kontonr. Og annet info sto på nav sine sider 3
Egenskap Skrevet 6. oktober 2021 Forfatter #13 Skrevet 6. oktober 2021 Pia88 skrev (9 minutter siden): Så du tror det er noe vi bare skulle få? Det sto jo at det skulle betales tilbake.. jeg fikk forskudd, da jeg fikk utbetalt dagpengene og de 20 dagene med full lønn så betalte jeg tilbake på flekken. Kontonr. Og annet info sto på nav sine sider Det var ikke enkelt belesning å finne slik informasjon. Kutte glatt kuttet beløper når egentlige sum kom ut. Da vil det være enkelt for brukere.
Pia88 Skrevet 6. oktober 2021 #14 Skrevet 6. oktober 2021 Egenskap skrev (2 minutter siden): Det var ikke enkelt belesning å finne slik informasjon. Kutte glatt kuttet beløper når egentlige sum kom ut. Da vil det være enkelt for brukere. Joda, enig at det hadde vært enklere..
Sweetheaven Skrevet 6. oktober 2021 #15 Skrevet 6. oktober 2021 Pia88 skrev (1 time siden): Så du tror det er noe vi bare skulle få? Det sto jo at det skulle betales tilbake.. jeg fikk forskudd, da jeg fikk utbetalt dagpengene og de 20 dagene med full lønn så betalte jeg tilbake på flekken. Kontonr. Og annet info sto på nav sine sider Jeg har ikke trodd noen ting. Jeg er ikke mottaker av dette. Jeg bare sier at forskudd generelt pleier vanligvis ikke å dreie seg om å tilbakebetaling. Men er en utbetaling frem til man får estimert hva man har krav på minus det man allerede har fått. 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #16 Skrevet 7. oktober 2021 Mulig TS har lest dette innlegget: https://www.dagsavisen.no/debatt/2021/10/05/hva-gjorde-du-for-dugnaden/ Jeg jobber på Oslo lufthavn og var en av mange som mistet rett jobben etter nedstengningen 12. mars i fjor. Behovet for tilkallingsvikarer ble borte over natta. Ble nødt til å søke om forskudd på dagpenger for å få betalt de viktigste regningene mine. Da dagpengesøknaden omsider ble innvilget tre måneder og etterbetalingen kom på konto forstod jeg at de to forskuddene jeg hadde fått ikke var motregnet og trukket fra utbetalingen. Jeg burde selvsagt betalt tilbake med en gang, men jeg var på etterskudd økonomisk, den lille bufferen jeg hadde før 12. mars var borte for lengst og siden forskuddet ikke var nok til å dekke alle utgiftene mine skyldte jeg foreldrene mine penger. Dermed har jeg endt opp med å betale litt etter litt. Vet om flere i samme situasjon. Anonymkode: c046e...8a8 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #17 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mulig TS har lest dette innlegget: https://www.dagsavisen.no/debatt/2021/10/05/hva-gjorde-du-for-dugnaden/ Jeg jobber på Oslo lufthavn og var en av mange som mistet rett jobben etter nedstengningen 12. mars i fjor. Behovet for tilkallingsvikarer ble borte over natta. Ble nødt til å søke om forskudd på dagpenger for å få betalt de viktigste regningene mine. Da dagpengesøknaden omsider ble innvilget tre måneder og etterbetalingen kom på konto forstod jeg at de to forskuddene jeg hadde fått ikke var motregnet og trukket fra utbetalingen. Jeg burde selvsagt betalt tilbake med en gang, men jeg var på etterskudd økonomisk, den lille bufferen jeg hadde før 12. mars var borte for lengst og siden forskuddet ikke var nok til å dekke alle utgiftene mine skyldte jeg foreldrene mine penger. Dermed har jeg endt opp med å betale litt etter litt. Vet om flere i samme situasjon. Anonymkode: c046e...8a8 Du traff rett, leste akkurat den artikkelen. Anonymkode: 27db9...623
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå