Gå til innhold

Hvor lenge er det greit å kalle et foster for celleklump?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man si det i uke 30 fks?

Anonymkode: 31a99...bf5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frem til hjertet slår, 5-6 uker

Anonymkode: c4d90...b0c

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei det er ikke greit. Det måtte i så fall bare ha blitt til hjerte begynner å slå, eller de aller første dagene når det faktisk bare er består er en celle"klump".

Anonymkode: 3b0d7...7f4

• Liker 5
Skrevet

Man sier embryo ut uke 8 (https://sml.snl.no/embryo) og så lenge det er det embryo tenker jeg at "celleklump" er helt greit å si. Fra uke 9 er det er foster. :)

Anonymkode: 97625...9e0

• Liker 5
Skrevet

Til uke 4- i uke 5 er det dannet seg lite vesen som er «seg selv» de første ukene er det bare en klump m celler der mesteparten blir morkake og fosterhinner...

Anonymkode: 76a35...90c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Til uke 4- i uke 5 er det dannet seg lite vesen som er «seg selv» de første ukene er det bare en klump m celler der mesteparten blir morkake og fosterhinner...

Det der var vel ikke helt vitenskapelig forankret...

Anonymkode: 433f6...7fe

• Liker 5
Skrevet

Det er vel de som skal ta abort som kaller det for en celleklump. For å distansere seg.

Anonymkode: 13339...4ca

• Liker 1
Skrevet

Tja, 10-12 uker? Folk kan jo kalle alt det de selv foretrekker. Hvilken rolle spiller det, vi snakker ikke om vitenskapens språk her?

Anonymkode: bbccd...907

• Liker 2
Skrevet

Vi er jo alle klumper av celler, både fostere og gamlinger.

Anonymkode: a7ad0...20f

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi er jo alle klumper av celler, både fostere og gamlinger.

Anonymkode: a7ad0...20f

Nettopp. Alt dette er jo bare språk og følelser og moralisering. Alt det der med "fra hjertet slår" og er "et liv" er jo en helt tilfeldig definisjon når embryoet ikke har hjerne, nervesystem eller er i stand til å overleve utenfor livmor.

• Liker 5
Skrevet

Til det er født tenker jeg.

Anonymkode: 6a9e4...31d

• Liker 1
Skrevet

For meg er det et barn fra første stund derfor er abort helt fjernt. 

Anonymkode: 5f1a3...e13

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, i uke 30 er det jo blitt et levedyktig barn. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er vel de som skal ta abort som kaller det for en celleklump. For å distansere seg.

Anonymkode: 13339...4ca

Slik er det med absolutt alle menneskelige ting. Vi velger det språket som vi mener beskriver det vi ønsker å kommunisere. Det er ikke distansering hvis det er slik man føler det. Kvinner har rett til sine egne følelser og å bruke det språket som passer for dem, på lik linje med alle andre (forutsatt at man ikke krenker andre). På samme måte som for en kvinne som forsøker å få barn og har spontanabort i tiende uke så var embryoet et 'barn' hun mistet. 

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Slik er det med absolutt alle menneskelige ting. Vi velger det språket som vi mener beskriver det vi ønsker å kommunisere. Det er ikke distansering hvis det er slik man føler det. Kvinner har rett til sine egne følelser og å bruke det språket som passer for dem, på lik linje med alle andre (forutsatt at man ikke krenker andre). På samme måte som for en kvinne som forsøker å få barn og har spontanabort i tiende uke så var embryoet et 'barn' hun mistet. 

I uke 10 er det ikke et embryo lenger :) embryo-stadiet er ut uke 8 hos mennesker! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I uke 10 er det ikke et embryo lenger :) embryo-stadiet er ut uke 8 hos mennesker! 

Greit, men dette er vel mer pedanteri og har ikke noe med poenget i det jeg skrev som handler om ordvalg og menneskelige følelser.

Det finnes intet vitenskaplig svar på når et befruktet egg/embryo/foster er "et liv", det er et filosofisk spørsmål som ikke kan besvares med antall uker og utvikling. De fleste synes nok at i tredje trimester så er vi mer på "nesten ferdig baby" og det er også derfor det ikke utføres noen aborter selv i land hvor dette er tillatt med mindre fosteret er så alvorlig sykt/har så alvorlige utviklingsskader at det ville være uetisk å la kvinnen fullføre svangerskapet når barnet kun vil leve i kort tid og aldri oppleve noe annet enn smerte. Abortlover til termin er mer en prinsipiell sak om kvinners kroppslige autonomi, ikke noe vi gjør eller som kvinner ønsker i praksis.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det der var vel ikke helt vitenskapelig forankret...

Anonymkode: 433f6...7fe

Nå er det vel ingenting  med ordet celleklump som er vitenskapelig - så her står man fritt til å mene hva man vil uten en teori, sammendrag,metode, diskusjon  og konklusjon.. om du liker å være en «semi-vitenskapelig forstå seg person» så kan vi kanskje si at morulastadiet er siste stadiet det embryoet er en klump med celler... men fremdeles en stund etter dette er det mest celler som ikke blir        det nye mennesket...så jeg mener det fremdeles er en celleklump.. kanskje noen mener at det er en celleklump bare det er en organisme eller ansamling  av celler- altså hele livet til vi ligger under jorden og er oppspist nedbrytingsorganismer?

Gjest rampenissen72
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Frem til hjertet slår, 5-6 uker

Anonymkode: c4d90...b0c

Helt enig. 

Skrevet

Mitt barn er 7 år, jeg kaller han fortsatt for "godklumpen min" ❤😁

Anonymkode: 7360d...ae5

Skrevet

Etter prøverør blir man vant med at det heter; firdedelt, åttedelt, morula (16 cellers), blastocyst....Så egentlig aldri, med mindre man føler for å bruke et veldig forenklet språk. 

Anonymkode: 01e76...4e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...