Gå til innhold

kjøpt min første bolig alene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt litt med å slappe av de siste dagene. Kjøpt min første bolig ( alene ) i en alder av 40. En rekkehusleilighet. Lånet blir på ca 2.4 og det er i pendler strekning av Oslo hvor jeg jobber, tjener 500 000 og har samme summen i studielån. ser at over halve lønna kommer til å gå i bare regninger. 

boligen er nydelig, med fin hage og masse boltreplass for mitt barn og jeg burde jo være veldig glad. men jeg er så engstelig for denne nye forandringen.

Jeg regner litt på det og ser jo at jeg må virkelig passe på budsjettet, da det blir dyrt å bo med både bil og forsikringer og alt som skal til og bruk av kollektiv. Blir nok ikke mye shopping av klær nå.. og helt klart billig mat fremover ...

Anonymkode: f46db...0cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med bolig. 
Du skal nok se det ordner seg, mye er allerede gjort ved at du er klar over at du må forholde deg til et budsjett. 
Så kan du jo også ha i bakhodet at om du skulle finne ut om noen år at det blir for mye, så har du mer EK opparbeidet, så mulighet for refinansiering for å få ned månedsbeløp, evt bytte til mindre bolig for å få mindre gjeld er mulig. Så lenge du ser det komme og kan planlegge en god løsning før du må ha en, så løser det meste seg. 
Bare hold et øye på forbruket ditt, og planlegg frem i tid på forbruk du vet kommer uansett. Spar feks 500kr i mnd til julegaver om du bruker 6000kr i året, så blir ikke desember så tung. 

Skrevet
Rosi skrev (17 minutter siden):

Gratulerer med bolig. 
Du skal nok se det ordner seg, mye er allerede gjort ved at du er klar over at du må forholde deg til et budsjett. 
Så kan du jo også ha i bakhodet at om du skulle finne ut om noen år at det blir for mye, så har du mer EK opparbeidet, så mulighet for refinansiering for å få ned månedsbeløp, evt bytte til mindre bolig for å få mindre gjeld er mulig. Så lenge du ser det komme og kan planlegge en god løsning før du må ha en, så løser det meste seg. 
Bare hold et øye på forbruket ditt, og planlegg frem i tid på forbruk du vet kommer uansett. Spar feks 500kr i mnd til julegaver om du bruker 6000kr i året, så blir ikke desember så tung. 

takk! det føles ganske Villt. blir det helt på trynet vanskelig får jeg jobbe litt ekstra, eller evt leie ut bilen med nabobil eller hva det heter. Men tror at mye blir fiksa om jeg kutter ut dyr lunch på jobb og kutter ut restaurant besøk.  

Eller leie ut et rom om jeg må. Det går jo an. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

takk! det føles ganske Villt. blir det helt på trynet vanskelig får jeg jobbe litt ekstra, eller evt leie ut bilen med nabobil eller hva det heter. Men tror at mye blir fiksa om jeg kutter ut dyr lunch på jobb og kutter ut restaurant besøk.  

Jeg anbefaler deg å begynne å tracke alt du bruker penger på i en app, det finnes en haug forskjellige som kan brukes. 

Mitt budsjett er kuttet ned 30% etter at jeg startet med dette, bare fordi jeg nå blir langt mer oppmerksom på hvilke ting jeg bruker penger på, og hva som er nødvendig og hva som egentlig ikke er verdt det. Jeg bruker en som heter AndroMoney for Android, hvor du kan lage dine egne kategorier og du kan hente opp statistikken for hver uke eller måned eller år, osv. Jeg er elending med penger, men når jeg ser på hjulet at jeg har brukt like mye penger på mat eller elektrisitet som på "unødvendig godis", som er kategorien jeg legger fast food, sjokolade, og alt annet av uplanlagte utskjeielser, så skjønner jeg at jeg bør kutte ned på det. 

Jeg har valgt å bruke mange kategorier, så jeg har til og med splittet opp kosmetikk til å inneholde hårprodukter, sminke, frisørbesøk, negler. Så har jeg en kategori for gaver, og en for blomster til hjemmet (der brukte jeg langt mer penger enn jeg hadde trodd, så jeg får meg mange oppvekkere!)

Anonymkode: 526b5...1e0

Skrevet

Hva har du betalt for å leie? Fremover kan du tenke deg at rentkostaden på lånet er husleie og avdrag er «sparing», så er det nok ikke så galt likevel. De fleste synes de er «gærne» når de har kjøpt bolig - men er en så engstelig som du er har du nok bedre kontroll enn sosemikkelene som havner på Luksusfellen. Så - dette kommer til å gå helt fint 👌

Grattis med bolig! 😊

Anonymkode: d8a6e...85f

• Liker 1
Skrevet

Du klarer deg fint uten å shoppe klær hver måned, og alle har godt av å ta litt tak i egen økonomi :) å kutte ut dyr lunch på jobb høres smart ut, man kan fint ta med matpakke og spare over femsifret beløp i året.

Anonymkode: 94199...6e2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Høres ut som du har mange muligheter til å spare inn eller tjene ekstra, så dette går nok bra. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva har du betalt for å leie? Fremover kan du tenke deg at rentkostaden på lånet er husleie og avdrag er «sparing», så er det nok ikke så galt likevel. De fleste synes de er «gærne» når de har kjøpt bolig - men er en så engstelig som du er har du nok bedre kontroll enn sosemikkelene som havner på Luksusfellen. Så - dette kommer til å gå helt fint 👌

Grattis med bolig! 😊

Anonymkode: d8a6e...85f

Jeg betaler 11500 for å leie. det har gått greit. Vil tenke jeg går opp i lønn på nyåret og. Håper jeg.  Bruker MYE penger på mat og har masse mat svinn.. tror jeg skal kutte ut alt sånt luksus som drinker på byen og restaurant. neste år skal vi også ikke ha mer SFO. tenker det skal gå greit ja. men angsten tok meg litt i dag.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner igjen følelsen av panikk etter kjøp og tanke om at det ikke vil gå økonomisk. Men i begge gangene hos meg har det gått helt fint og jeg har ikke hatt noe problem med å betale lån :)

Husk at man kan utsette betalinger til lånekassen og man kan be om avdragsfrihet en liten periode med lånet dersom man trenger ekstra penger en måned til uforutsette utgifter eller du ønsker litt tid til å spare før du betaler store låneavdrag. Jeg hadde feks avdragsfritt første 2-3 år av mitt første boliglån pga lav inntekt så jeg betalte bare renter, bare for å slippe å ha det så trangt økonomisk i hverdagen. Etter 2-3 år hadde jeg mer å rutte med og avdragene var null problem. 

Det blir sikkert veldig fint for deg og barnet å ha et slikt hus!

Om jobben tilbyr hjemmekontor kan det være veldig besparende på reiseutgiftene forresten, så det ville jeg sjekket ut :)

Anonymkode: ade73...86a

• Liker 1
Skrevet

gratulerer så mye! 

vi tok lån på ca 2mill og vi betaler 11.000. sameie så

det er heldigvis ikke så mye mer enn leie, selv om det er mer utgifter til forsikring, felleskostnader (sameie) etc som kommer i tillegg. bare minn deg på at du betaler ned og får mer egenkapital etterhvert.

mitt beste tips er :

opprett egen konto til regninger. sett inn et eksakt beløp månedlig på denne kontoen. alle regninger, lån etc trekker du herfra. sett litt ekstra enn du beregner av faste utgifter, så øker den litt og litt. da har du en liten buffer når det kommer noen større regninger. vi betaler også bilforsikring i en smell slik at vi ikke får ekstra omkostninger månedlig. det er også enkelt å sjekke hvor mye du faktisk har brukt på regninger når det kun brukes til dette. 

så har du en konto til bruks, hvor du har bankkort. 

en sparekonto som er høyrente. 

Anonymkode: fcc26...612

Skrevet

Du kan jo også vurdere om det lønner seg å selge bilen og kjøpe elbil istedet om du har lademulighet i nye huset/garasjen og du kan få en elbil til omtrent samme pris som bilen du har nå. Det er fremdeles billigere med elbil i bomring inn i Oslo + for årsavgift og for selve kjøringen om du kan lade hjemme (vs bensin).

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

gratulerer så mye! 

vi tok lån på ca 2mill og vi betaler 11.000. sameie så

det er heldigvis ikke så mye mer enn leie, selv om det er mer utgifter til forsikring, felleskostnader (sameie) etc som kommer i tillegg. bare minn deg på at du betaler ned og får mer egenkapital etterhvert.

mitt beste tips er :

opprett egen konto til regninger. sett inn et eksakt beløp månedlig på denne kontoen. alle regninger, lån etc trekker du herfra. sett litt ekstra enn du beregner av faste utgifter, så øker den litt og litt. da har du en liten buffer når det kommer noen større regninger. vi betaler også bilforsikring i en smell slik at vi ikke får ekstra omkostninger månedlig. det er også enkelt å sjekke hvor mye du faktisk har brukt på regninger når det kun brukes til dette. 

så har du en konto til bruks, hvor du har bankkort. 

en sparekonto som er høyrente. 

Anonymkode: fcc26...612

takk, dette er et veldig godt tips! jeg skal gjøre dette..

Skrevet

Gratulerer med bolig. 🙂 

Jeg kjenner meg igjen med panikk når jeg leier en ny bolig.

Skrevet
Lea skrev (Akkurat nå):

Gratulerer med bolig. 🙂 

Jeg kjenner meg igjen med panikk når jeg leier en ny bolig.

ja kjente meg regelrett dårlig og skjelven i dag. hehe. Men nå har jeg ringt banken og sjekket og jeg skal ha 2.4 i lån hos dem. Det er da faktisk ikke ille heller.  

Har plutselig fått feber nå da, så det er kanskje noe annet som gjør at jeg kjenner meg dårlig.

Skrevet

Rettelse, trodde det ble 2.5. 

Skrevet

ifølge dnb skal jeg betale 7500 bare på lånet. Det tenker jeg skal gå fint...

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Du kan jo også vurdere om det lønner seg å selge bilen og kjøpe elbil istedet om du har lademulighet i nye huset/garasjen og du kan få en elbil til omtrent samme pris som bilen du har nå. Det er fremdeles billigere med elbil i bomring inn i Oslo + for årsavgift og for selve kjøringen om du kan lade hjemme (vs bensin).

absolutt under vurdering.. :)

Skrevet

Gratulerer med bolig🥳

Dette kommer til  gå veldig fint!

Men har du mulighet for å avdragsfrihet på lånet?

Anonymkode: 36e59...1d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Gratulerer med bolig🥳

Dette kommer til  gå veldig fint!

Men har du mulighet for å avdragsfrihet på lånet?

Anonymkode: 36e59...1d8

Jeg spurte faktisk banken om det fordi når jeg overtar så skal jeg leie samtidig som en overgang for barnet. Det var en mulighet, men ikke vanlig å få for et så nytt lån.

Skrevet

og takk. :) for gratulasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...