AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #1 Skrevet 6. oktober 2021 Dame som bor i leilighet i sentrum har en liten hageflekk. Jobber hver dag så er borte ca 8-9 timer. Kan gå en liten morgentur, ettermiddagstur og en litt lengre kveldstur. Anonymkode: 550d2...2d6
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #2 Skrevet 6. oktober 2021 Den beskrivelsen sier egentlig ingenting om hva slags hund du bør anskaffe deg. Du må nesten si litt om deg som person, hva er dine interesser, hva har du tenkt å gjøre i helgene, har du hytte eller båt, eller ingen av delene. Omgås du barn eller eldre, eller er det kun deg? Anonymkode: 36e57...be2 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #3 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den beskrivelsen sier egentlig ingenting om hva slags hund du bør anskaffe deg. Du må nesten si litt om deg som person, hva er dine interesser, hva har du tenkt å gjøre i helgene, har du hytte eller båt, eller ingen av delene. Omgås du barn eller eldre, eller er det kun deg? Anonymkode: 36e57...be2 Jeg er en rolig person, omgås mennesker i alle aldre. Jeg kan fint leke med hunden men ikke hele tiden, jeg har hytte på fjellet og i helgene liker jeg å dra på tur i skogen, slappe av hjemme eller dra på besøk. Anonymkode: 550d2...2d6
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #4 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dame som bor i leilighet i sentrum har en liten hageflekk. Jobber hver dag så er borte ca 8-9 timer. Kan gå en liten morgentur, ettermiddagstur og en litt lengre kveldstur. Anonymkode: 550d2...2d6 Hva regner du som liten og litt lengre tur? Altså både i antall minutter og i hvor givende tur det er (kan hunden gå løs? Er det mange spennende ulike steder å snuse?) Vil du trene mye på hverdagslydighet og triks og dermed ha en hund som kan bli veldig lydig men som går på veggen på roligere dager, eller er det ok med en litt sta hund som ikke trenger så mye mentalt, men som heller ikke nødvendigvis vil høre så mye på deg? (Satt det litt på spissen her, men generelt er det slik at de hundene som er mest "trenervillige" også har mer stress/aktivitet i seg og krever mer også) Siden du bor i sentrum antar jeg det er viktig for deg at hunden har stor sjanse for å gå overens med andre hunder og mennesker, men kanskje helst ikke hopper på alt og alle ukjente. Er det mange naboer tett på og dårlig lydisolering, slik at det er viktig at hunden bjeffer lite? Siden du sier mellomstor - hva er det største og minste du kunne sett for deg (bruk hunderaser du vet om som eksempel på strl) Anonymkode: 5d6f5...31a 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #5 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva regner du som liten og litt lengre tur? Altså både i antall minutter og i hvor givende tur det er (kan hunden gå løs? Er det mange spennende ulike steder å snuse?) Vil du trene mye på hverdagslydighet og triks og dermed ha en hund som kan bli veldig lydig men som går på veggen på roligere dager, eller er det ok med en litt sta hund som ikke trenger så mye mentalt, men som heller ikke nødvendigvis vil høre så mye på deg? (Satt det litt på spissen her, men generelt er det slik at de hundene som er mest "trenervillige" også har mer stress/aktivitet i seg og krever mer også) Siden du bor i sentrum antar jeg det er viktig for deg at hunden har stor sjanse for å gå overens med andre hunder og mennesker, men kanskje helst ikke hopper på alt og alle ukjente. Er det mange naboer tett på og dårlig lydisolering, slik at det er viktig at hunden bjeffer lite? Siden du sier mellomstor - hva er det største og minste du kunne sett for deg (bruk hunderaser du vet om som eksempel på strl) Anonymkode: 5d6f5...31a Med liten tur tenker jeg 15-20 minutter, lengre tur 1-2 timer. Vil ha en hund som er lett å trene på hverdagslydighet og triks, litt mentalt også. En som bjeffer minst mulig. Tenker på størrelse med Toller, Border Collie, Shettland Sheepdog, Beagle, Dansk svensk gårdshund. Anonymkode: 550d2...2d6
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #6 Skrevet 6. oktober 2021 Så en hund som skal sees, men ikke høres. En hund som må klare seg selv uten å komme på do i 9 timer. Sove sammen med deg i 8 timer. Hva ellers skal dere finne på de 15 timene dere har til overs, utenom å gå tur? Anonymkode: 8814e...d8f
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #7 Skrevet 6. oktober 2021 TS..jeg ville aldri skaffet meg hund som singel. Med mindre det var en del av arbeidet mitt eller jeg var spesielt intressert i å drive med agility/ lydighet. Jeg ville også sørget for å ha en viss oversikt over de neste 15 årene av mitt liv, om du har planer om å bli sammen med noen andre så er det urettferdig ovenfor de om du skal prakke på en hund de ikke ønsker. Og kanskje får du barn som er allergiske, kanskje blir det for mye med småbarnslivet og hund. Hvem taper på alt dette? Jo, hunden. Husk også at du må ha noen til å passe hunden når du skal ut med vennene dine en kveld. Også til ferier. Du blir ekstremt låst. Gå på nabohjelpen og be om å få låne hund til kos og tur. Mange der som gladelig tar imot et slikt tilbud. Og om du likevel tenker at dine ønsker om egen hund trumfer hundens behov så adopter i det minste en hund som trenger et hjem (fordi forrige eier heller ikke visste hva de gikk til og ikke gadd mer). Anonymkode: 7d841...cd5 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #8 Skrevet 6. oktober 2021 Høres ikke ut som om en hund er rett for deg akkurat nå. Jeg som enslig ventet 10 år før jeg skaffet meg hund, for jeg ville ikke ha hund når jeg var borte 8-9 timer hver dag. Det er også lett å tenke at man skal gå gode turer både før og etter jobb, men sannheten er at hund krever tid og energi, og er man sliten etter jobb, så frister det ikke å gå tur i regnet når man kommer hjem. Så sitter man med dårlig samvittighet fordi man bare tok hunden med ut i 10-20 minutter etter at den ha rvært alene og uten stimuli i 8-9 timer. Om du vil teste ut hvordan hverdagen din vil føles med en hund, gå en 30-45 minutters tur før jobb hver eneste dag i 2 uker, pluss gå en time rett etter jobb (før middag), og 30-45 minutter på kvelden. 2 uker. Sett også av tid hver dag for trening og mental aktivitet. Hunder er sosiale dyr. Å være alene så lenge hver eneste dag uten menneskelig kontakt er ikke godt for de. De kan fint klare det nå og da, men hver dag? Det er en trist tilværelse. Du sier også at du vil ha en lettlært hund, men jo smartere og lydigere en hund er, jo mer aktivitet trenger de. Og får de ikke den aktiviteten, så utvikler de adferdsproblemer som bjeffing, utagering, tygging på møbler etc. Tenker du å få deg valp, så bør du også ta deg 4-5 uker fri fra jobb, også ha noen til å passe på valpen deler av dagen mens du er på jobb (for det er slettes ikke en selvfølge at valpen kan være alene i 8+ timer hver dag så ung). Anonymkode: 335d0...fb4 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #10 Skrevet 7. oktober 2021 8-9 timer hver dag ble for lenge for min hund helt alene. Kan være alene så lenge et par ganger i uka morgen/formiddag nå som de er to og er voksne (6 og 8 år). De hadde nok ikke daua om de hadde måtte vært hjemme så lenge hver dag altså, men jeg har ikke samvittighet til at de skal være så lenge alene. Hva er poenget med å ha hund da. I tillegg blir du litt låst hvis du er helt alene med hunden. Skal den være så lenge alene, så MÅ den jo aktiviseres når dere er hjemme og du ikke sover. Tror de tre første årene blir verst. Jeg er fulltidsstudent og har ikke tid til å delta i linjeforeninger eller andre aktiviteter utenom studiene. Har en deltidsjobb med hjemmekontor, men kunne ikke hatt butikkjobb ved siden av f.eks. Hundene er fritiden min. Med en gang jeg er hjemme fra skolen er det bare å skifte til turklær, ut med hundene. Trene litt lydighet, enten hjemme eller i hundeklubben. Så er det hjem og jobbe noen timer, gjerne trene ro-trening. Å be dem gå å legge seg er også trening🤪 Så kanskje gjøre noen søksøvelser. Vet ikke helt hva slags rase jeg kan anbefale deg, men ville ikke sett nøye på linjer og individ. Selv om det ikke kan forutse hvordan hunden blir. Kanskje du kan se etter en eldre hund som skal omplasseres?☺️ Ta deg ferie og tren den til å være alene slik som med en valp, uten at du har det høyr energinivået som en unghund får. Anonymkode: d66a0...4a3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå