Gå til innhold

Hva tenker dere om å la en voksen sønn bo hjemme hos mor i årevis uten at han betaler husleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke dette noe spesielt? Og hva med to eldre søsken som har flyttet ut for mange år siden? På grensen til «forskjellsbehandling»? ,da han bor gratis i årevis og vi flyttet frivillig for å få oss et eget liv. Denne sønnen har hatt full jobb i flere år (han er 26), men har aldri betalt husleie. Vår mor stiller ingen krav til ham, han kan gjøre helt som han vil og bor på hotell hos henne. Selv hadde jeg aldri godtatt dette etterhvert som mine to egne barn blir unge voksne. Er det rart av meg å reagere på dette? 

Anonymkode: f4bf3...721

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om han betaler husleie, er det IKKE ok. 

Min mening. 

Anonymkode: 44848...20a

• Liker 9
Skrevet

Dette er da opp til moren din å bestemme. Som du selv sier då flyttet jo du og søsteren din ut frivillig, dere ble ikke kastet ut, så forskjellsbehandling blir litt søkt å kalle dette.

Anonymkode: 04f36...370

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er ikke dette noe spesielt? Og hva med to eldre søsken som har flyttet ut for mange år siden? På grensen til «forskjellsbehandling»? ,da han bor gratis i årevis og vi flyttet frivillig for å få oss et eget liv. Denne sønnen har hatt full jobb i flere år (han er 26), men har aldri betalt husleie. Vår mor stiller ingen krav til ham, han kan gjøre helt som han vil og bor på hotell hos henne. Selv hadde jeg aldri godtatt dette etterhvert som mine to egne barn blir unge voksne. Er det rart av meg å reagere på dette? 

Jepp, det er selvsagt ok. Din mor setter nok pris på å ha igjen ett av barna.

Anonymkode: 2aa00...42b

• Liker 4
Skrevet

Det er normalt og fullt forståelig at du reagerer. Men jeg tror dessverre ikke det er mye du får gjort med det, da det er moren din sitt valg. Du kan jo prøve å snu tankegangen din og tenke at du er heldig som har kommet lengre i livet enn han.

Anonymkode: e12d0...0b4

• Liker 5
Skrevet

Å bo hjemme, og aldri ha bodd alene, er en skikkelig hemsko for hans sosiale liv. For å ikke nevne det romantiske liv. 

Han har gått glipp av selvstendiggjøring som de aller fleste er ferdig med som 26.

Ingenting å misunne. 

Anonymkode: 81670...38d

• Liker 14
Skrevet

Dere har et liv, han er en patetisk unge som neppe får seg verken familie eller et fnugg respekt fra reelt voksne. Tror ikke han kom best ut av det selv om det økonomiske er skakt, egentlig. 

Anonymkode: c4662...d30

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å bo hjemme, og aldri ha bodd alene, er en skikkelig hemsko for hans sosiale liv. For å ikke nevne det romantiske liv. 

Han har gått glipp av selvstendiggjøring som de aller fleste er ferdig med som 26.

Ingenting å misunne. 

Anonymkode: 81670...38d

Det som er greia er at han er gift med en utenlandsk dame som venter på oppholdstillatelse. Jeg begriper ikke hvorfor han ikke leiet noe eget når hans kone venter på å få opphold i Norge. Veldig dpesiell situasjon. 

Ts

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

At hun gjør ham en bjørnetjeneste. 

Skrevet

Dere flyttet frivillig, så det er ikke forskjellsbehandling. Du mener vel ikke at moren din skal dekke husleie for deg som bor et annet sted, og komme hjem til deg å gjøre husarbeid? 

En helt annen sak; det er merkelig at han gidder å bo hjemme i en alder av 26, når han har full jobb og stabil inntekt. Jeg finner det veldig merkelig at voksne mennesker syns det er greit å bo med foreldrene sine fordi det er "som å bo på hotell". Man mangler jo frihet og selvstendighet når man fortsatt bor med mamma i voksen alder. 

Anonymkode: a2c42...3de

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere flyttet frivillig, så det er ikke forskjellsbehandling. Du mener vel ikke at moren din skal dekke husleie for deg som bor et annet sted, og komme hjem til deg å gjøre husarbeid? 

En helt annen sak; det er merkelig at han gidder å bo hjemme i en alder av 26, når han har full jobb og stabil inntekt. Jeg finner det veldig merkelig at voksne mennesker syns det er greit å bo med foreldrene sine fordi det er "som å bo på hotell". Man mangler jo frihet og selvstendighet når man fortsatt bor med mamma i voksen alder. 

Og han er som sagt gift med utenlandsk kone. Hun venter på oppholdstillatelse. 

Skrevet

Dette tenker jeg at du ikke skal blande deg opp i. I hvertfall ikke med tanke på forskjellsbehandling, eller med et fokus på deg selv. 
Hva hadde du egentlig fått ut av det hvis din mor kaster ham ut? Eller ønsker du helst at hun skal «kompensere» dere med tilsvarende? Dette er mellom din bror og din mor!

Det sagt, så tenker jeg at det for din brors selvfølelse, utvikling og mestringsfølelse ville vært sundt å stå på egne ben i voksen alder. Så en bekymring for hans del kan jeg si at er mer berettiget. Men da må det kun handle om hva som er best for ham (og evt. din mor) på lang sikt, og på ingen måte handle om deg, eller «urettferdighet».

Anonymkode: a71cc...d65

• Liker 6
Skrevet

Han kommer til å få sjokk den dagen han skal stå på egne ben økonomisk.

Er han som min bror, så tør ikke min mor å be ham flytte. Da blir han agressiv.. 

Håper det ikke er tilfellet hos dere.

Anonymkode: 57812...db4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette tenker jeg at du ikke skal blande deg opp i. I hvertfall ikke med tanke på forskjellsbehandling, eller med et fokus på deg selv. 
Hva hadde du egentlig fått ut av det hvis din mor kaster ham ut? Eller ønsker du helst at hun skal «kompensere» dere med tilsvarende? Dette er mellom din bror og din mor!

Det sagt, så tenker jeg at det for din brors selvfølelse, utvikling og mestringsfølelse ville vært sundt å stå på egne ben i voksen alder. Så en bekymring for hans del kan jeg si at er mer berettiget. Men da må det kun handle om hva som er best for ham (og evt. din mor) på lang sikt, og på ingen måte handle om deg, eller «urettferdighet».

Anonymkode: a71cc...d65

Ser den. Jeg bare forstår ikke at han ikke har behov for å leve selvstendig og betale for egen privat bolig.

Ts

Skrevet

Hvorfor bry seg med hva andre gjør og velger å gjøre? Han har sikkert sine grunner og foreldrene har vel god nok økonomi til å kunne ha han boende hjemme uten å måtte betale for seg. 

Anonymkode: 17ec5...b58

• Liker 3
Skrevet

Han kommer til å få sjokk den dagen han skal stå på egne ben økonomisk.

Er han som min bror, så tør ikke min mor å be ham flytte. Da blir han agressiv.. 

Håper det ikke er tilfellet hos dere.

Anonymkode: 57812...db4

Tror ikke han er aggressiv, men min mor har så å si aldri satt tydelige grenser eller stilt krav. 

Ts

Skrevet

Hvorfor bry seg med hva andre gjør og velger å gjøre? Han har sikkert sine grunner og foreldrene har vel god nok økonomi til å kunne ha han boende hjemme uten å måtte betale for seg. 

Anonymkode: 17ec5...b58

Han bor hos moren vår. Hun ble skilt på 90-tallet og har ikke hatt partner siden da. Hun har på ingen måte høy inntekt heller. 

Ts

Skrevet

Dette er farlig og handler langt mer enn bare husleien. Du reagerer instinktivt fordi det er noe som ikke stemmer. 

La meg bildegjøre situasjonen.

En mor vil alltid synes sine egne barn er de vakreste, selv om barna skulle være stygg som fy. Moren er en skapning av kjærlighet og akseptanse, og elske sin sønn som han er. Dette er en mors kjærlighet på godt og vondt. Hun kan elske, akseptere og ruge på sinn sønn til hun selv går i graven. Tenk filmen Elling.

Vi alle vet at livet starter ikke før man forlater redet. Først da må man ta stilling til sin egen autonomitet og sine valg i livet, og for en ung sønn på sin vei til å bli en selv selvstendig mann. Må man ut av sitt eget hjem og starte på denne stien.

Hva med dating? En mann som bor hjemme med sin mor gir nærmest allergiske reaksjoner hos kvinner. Og skulle han ende opp med å finne seg en dame, er det godt mulig hun på sikt ende opp med å bli hans nye mor fordi han selv ikke har forlatt redet og opparbeidet seg en livserfaring med å være et selvstendig menneske.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og han er som sagt gift med utenlandsk kone. Hun venter på oppholdstillatelse. 

Å så? Det er fortsatt ikke forskjellsbehandling fra moren din sin side. Broren din høres ganske spesiell ut, men moren din driver ikke med forskjellsbehandling så lenge hun ikke har nektet deg og det andre søskenet det samme. 

• Liker 4
Skrevet

I min familie har min fetter bodd på et lite rom hos sine besteforeldre i 25 år. 

Han er i full jobb men har aldri betalt husleie. Nå som besteforeldrene mine døde for rundt 5 år siden bor han fortsatt der uten å betale leie, men tar seg endelig av vedlikehold og betaler faste utgifter. Jeg mener det er fryktelig usunt å la barn bo sånn ettr de er voksne, og vi andre er irriterende for at vi ikke får frigjort huset og solgt det da jeg ser at min mor og tante som er arvingene trenger huset. 

Anonymkode: 188a8...473

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...