AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #1 Skrevet 6. oktober 2021 Jeg skal ha en vennegjeng på besøk og en av gjestene har cøliaki. Jeg mener å ha lest at man ikke kan bruke samme skjærefjøl, men om bakebollen og kakeform er skikkelig vasket, kan jeg bruke det? Sikkert idiotisk spørsmål, men vil ikke gjøre gjesten min syk. Anonymkode: 69e80...28d
Franord Skrevet 6. oktober 2021 #2 Skrevet 6. oktober 2021 Du kan godt bruke samme bakebolle og kakeform, som vaskes godt. Det samme gjelder skjærefjøl, bare den også vaskes godt før du skal bruke den til den glutenfrie maten. Andre felles-ting kan også være problematiske, som eksempel smørboksen, vaffeljern og brødrister. Hør gjerne med vennen din om det er spesielle hensyn som må tas. Lykke til :)
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #3 Skrevet 6. oktober 2021 Franord skrev (4 timer siden): Du kan godt bruke samme bakebolle og kakeform, som vaskes godt. Det samme gjelder skjærefjøl, bare den også vaskes godt før du skal bruke den til den glutenfrie maten. Andre felles-ting kan også være problematiske, som eksempel smørboksen, vaffeljern og brødrister. Hør gjerne med vennen din om det er spesielle hensyn som må tas. Lykke til Jeg har allerede kjøpt nytt sukker og smør mtp dette. Tusen takk for svar! Anonymkode: 69e80...28d
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #4 Skrevet 6. oktober 2021 Vaffeljern kan vaskes før du steker glutenfrie vafler, og så spiser du den første vaffelen selv for å være sikker. Anonymkode: c8177...2c0 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #5 Skrevet 6. oktober 2021 Ikke noe problem så lenge det er rent 👍 Anonymkode: 20a65...ab5 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #6 Skrevet 7. oktober 2021 Mitt tips er å lage den glutenfrie maten først. Husk at det også finnes gluten i andre kornprodukter enn mel! Nå vet jeg ikke hva du har tenkt å servere, men vet flere med glutenallergi foretrekker visse typer brød osv. Noen smaker ikke godt i det hele tatt. Så du kan jo spørre vennen din om hva hen liker. Anonymkode: 14d7f...12f 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #7 Skrevet 8. oktober 2021 Snakk med vennen din, er det beste Noen tåler ikke engang spor av gluten, og da må en være veldig forsiktig. Mens for andre er det ikke noe problem å skjære brødet på samme fjøl som vanlig brød. Hvor sensitiv din venn er, og hvilke tiltak som trengs, må du nesten spørre din venn om. Da kan du også få tips om hvilke erstatningsprodukter eller løsninger som er bra. Blir bare positivt overrasket om folk spør meg på forhånd, og legger innsats i å fikse for meg. Anonymkode: d6d07...a75 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #8 Skrevet 8. oktober 2021 Noen tåler ikke hvetestivelse heller. Prat med vennen din. Kanskje vennen din kan komme og hjelpe deg eller ta med noe selv? Anonymkode: 9d4c7...a22 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå