AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #1 Skrevet 6. oktober 2021 Siden jeg for noen år siden ble kjæreste med en mann som er 20 år eldre enn meg, har jeg merket at mange har fordommer mot par med aldersforskjell. Ikke bare her på KG, men også i den "virkelige verden." Merker det fra alt fra stygge, rare blikk fra fremmede når vi er ute, til kommentarer fra bekjente og kollegaer. Så tenker jeg, hva om man hadde byttet ut aldersforskjellen med ulik hudfarge på oss; at han hadde vært mørk og jeg lys. Da ville vi vel ikke fått negative blikk og kommentarer i samme grad, fordi folk mer og mer har blitt bevisst på at det selvsagt er slemt å gjøre. Men når det handler om aldersforskjell, virker det nesten som om det er et av de siste områdene hvor folk tenker det er greit å være synlig fordomsfulle og stygge, få utløp for oppdemmet hat og frustrasjon de ikke lenger kan ta ut på andre utsatte par og grupper? Synes mange burde ta seg sammen og oppføre seg mer anstendig mot andre. Anonymkode: c9cd5...4cc 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #2 Skrevet 6. oktober 2021 Dette kan virkelig ikke sammenliknes. Det ene handler om rasisme, og det andre handler om sunt bondevett. 20 år er mye. Det fungerer for de færreste. Og de aller fleste vil stusse over den eldste. Jeg er 40, og tanken på en 20-åring..aj. Eller tanken på en straks pensjonist.. Nei Anonymkode: 5cff5...883 20
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #3 Skrevet 6. oktober 2021 Det kommer jo litt an på hvor gamle dere er da. Om den yngste fremdeles er i tenårene eller i 40 årene er jo vesentlig. Anonymkode: 0d58a...fc4 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #4 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette kan virkelig ikke sammenliknes. Det ene handler om rasisme, og det andre handler om sunt bondevett. 20 år er mye. Det fungerer for de færreste. Og de aller fleste vil stusse over den eldste. Jeg er 40, og tanken på en 20-åring..aj. Eller tanken på en straks pensjonist.. Nei Anonymkode: 5cff5...883 sunt bondevett? Du er jo utrolig fordomsfull her. En rasist kan jo bruke samme argumentasjon som deg når det gjelder hudfarge også - at det er "sunt bondevett" å kun ha forhold med noen som har samme hudfarge, slik du sier det er "sunt bondevett" å ikke ha aldersforskjell i forhold. Hvorfor mener du at du av alle skal være slags dommer over andre, fremmede folks valg av livspartner? Ta deg sammen. Anonymkode: c9cd5...4cc 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #5 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kommer jo litt an på hvor gamle dere er da. Om den yngste fremdeles er i tenårene eller i 40 årene er jo vesentlig. Anonymkode: 0d58a...fc4 Det spiller vel ingen rolle så lenge begge parter er voksne. Det er ikke snakk om mindreårige her. Anonymkode: c9cd5...4cc 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #6 Skrevet 6. oktober 2021 Synes ikke det er sammenlignbart, men når det er sagt; så synes jeg ikke man skal ha fordommer mot verken hudfarge eller age gap relationships. Anonymkode: 08c95...395 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #7 Skrevet 6. oktober 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: sunt bondevett? Du er jo utrolig fordomsfull her. En rasist kan jo bruke samme argumentasjon som deg når det gjelder hudfarge også - at det er "sunt bondevett" å kun ha forhold med noen som har samme hudfarge, slik du sier det er "sunt bondevett" å ikke ha aldersforskjell i forhold. Hvorfor mener du at du av alle skal være slags dommer over andre, fremmede folks valg av livspartner? Ta deg sammen. Anonymkode: c9cd5...4cc Hehe, nei. Jeg har levd såpass at jeg har sett slike forhold gå dunken. Enten fordi den yngste blir mer moden, eller den eldste blir gammel og skral. Men jeg dømmer ikke egentlig, folk får leve som de vil. Men det kan ikke sammenliknes med rasisme, det er noe helt annet Anonymkode: 5cff5...883 5
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #8 Skrevet 6. oktober 2021 Nei veldig forenklet så handler det jo om livserfaring da… Og ikke minst livsutsikter. Er du som tar en idiotisk sammenligning her. Anonymkode: ec03f...344 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #9 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei veldig forenklet så handler det jo om livserfaring da… Og ikke minst livsutsikter. Er du som tar en idiotisk sammenligning her. Anonymkode: ec03f...344 Slettes ikke en idiotisk sammenligning. Begge er eksempler på folk som opplever hat og fordommer fra helt fremmede mennesker. Men du synes visst det ene er greit, og andre ikke. Da må du gå i deg selv og finne ut hvorfor du har så dårlig menneskesyn og moral. Anonymkode: c9cd5...4cc 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #10 Skrevet 6. oktober 2021 Det er ikke greit, ingen som har noe med dette å gjøre. Det finnes generelt intolerante idioter, og det finnes de som spesialiserer sin intoleranse på hudfarge, så kallede radister. Kjenner mange langvarige forhold med aldersforskjell, kjenner ikke til noen langvarige forhold med ulik hudfarge. Finnes det statistikker på dette? Anonymkode: 16690...4f0 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #11 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke greit, ingen som har noe med dette å gjøre. Det finnes generelt intolerante idioter, og det finnes de som spesialiserer sin intoleranse på hudfarge, så kallede radister. Kjenner mange langvarige forhold med aldersforskjell, kjenner ikke til noen langvarige forhold med ulik hudfarge. Finnes det statistikker på dette? Anonymkode: 16690...4f0 Vil tro det finnes eksempler på langvarige forhold både med aldersforskjell og ulik hudfarge. Kofi Annan var jo gift i mange år med en svensk kvinne, helt til han døde i 2018. De var gift i 24 år ca. Anonymkode: c9cd5...4cc
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #12 Skrevet 6. oktober 2021 Ikke bry deg om fordomsfulle mennesker. Lettere sagt enn gjort, men prøv å ikke bry deg. Du vet jo hva slags forhold du har, og de som har noe imot aldersforskjellen er enten ignorante eller trangsynte. Jeg tenker at folk må være sammen med hvem de vil, uansett kjønn, alder, hudfarge eller høyde for den saks skyld. Selv om JEG ikke er tiltrukket til samme kjønn, eller annen hudfarge, ei heller noen som er mye yngre eller eldre enn meg - så forstår jeg jo at andre kan være tiltrukket av det. Og synes også det er helt greit. Anonymkode: cd1ac...e23 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #13 Skrevet 6. oktober 2021 Ikke sammenlignbart. Bare fordi man bytter ut alder med hudfarge eller høns eller hva da. Man kan ikke bare bytte ut ord og så si: Se! Det er det samme. Man bytter også type fenomen, noe som allerede påpekes i denne tråden. Når det er sagt. Jeg ville ikke kikket på dere eller kommentert det, men ja - jeg ville jo stusset litt. Akkurat det må du jo tåle. At folk kan stusse litt. Anonymkode: 78c0e...09a
Gjest Jmcclane Skrevet 6. oktober 2021 #14 Skrevet 6. oktober 2021 Folk skal jo ha en mening om alt...
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #15 Skrevet 6. oktober 2021 Vel, det er nå en del folk som misliker raseblanding også, dessverre. Idioter finnes over alt. Anonymkode: a76c0...ddb 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #16 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke sammenlignbart. Bare fordi man bytter ut alder med hudfarge eller høns eller hva da. Man kan ikke bare bytte ut ord og så si: Se! Det er det samme. Man bytter også type fenomen, noe som allerede påpekes i denne tråden. Når det er sagt. Jeg ville ikke kikket på dere eller kommentert det, men ja - jeg ville jo stusset litt. Akkurat det må du jo tåle. At folk kan stusse litt. Anonymkode: 78c0e...09a Stusser du litt over par med ulik hudfarge også? Og jo, det er det samme - det er fordommer mot folk du ikke kjenner, kun basert på hvem de er utseendemessig. Anonymkode: c9cd5...4cc 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #17 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vel, det er nå en del folk som misliker raseblanding også, dessverre. Idioter finnes over alt. Anonymkode: a76c0...ddb Ja, men heldigvis er det ikke lenger akseptert å plage og kommentere par med ulik hudfarge negativt. Men det irriterer meg at fordommer mot par med aldersforskjell fremdeles er akseptabelt blant så mange. Anonymkode: c9cd5...4cc 2
LillEve Skrevet 6. oktober 2021 #18 Skrevet 6. oktober 2021 Syns det er lite sammenlignbart. Den ene fordommen bunner i ren rasisme, at man ikke skal "blande raser". Den andre kan komme av dårlige erfaringer med forholder maktbalansen ser skjev. Det er veldig bra dere motbeviser dette, for det trenger overhode ikke å være ujevn maktbalanse i et forhold der den ene er mye eldre enn den andre. Men fordommen kommer hvertfall fra et helt annet sted, og ikke basert på hat. Heller en bekymring. 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #19 Skrevet 6. oktober 2021 LillEve skrev (11 minutter siden): Syns det er lite sammenlignbart. Den ene fordommen bunner i ren rasisme, at man ikke skal "blande raser". Den andre kan komme av dårlige erfaringer med forholder maktbalansen ser skjev. Det er veldig bra dere motbeviser dette, for det trenger overhode ikke å være ujevn maktbalanse i et forhold der den ene er mye eldre enn den andre. Men fordommen kommer hvertfall fra et helt annet sted, og ikke basert på hat. Heller en bekymring. Maktbalansen er skjev? Æsj, spyr av sånt politisk korrekt dritt. Folk blir forelsket i hverandre, kan ikke styre hvem man får følelser for. Og nei, er vel ikke bekymring som er grunnen til at middelaldrende kvinner gir stygge blikk og kommentarer når en mann på 50 og en kvinne på 30 er forelsket. Det er nok fordommer og sjalusi. Anonymkode: c9cd5...4cc 2
umAxa Skrevet 6. oktober 2021 #20 Skrevet 6. oktober 2021 Som allerede nevnt av andre. Du tar to store temaer og sammenligner de. Hver av dem opererer etter helt andre kulturelle normer og regler. Når det gjelder aldersforskjellen er min beste gjetting er at det ligger i menneskets natur å se ting fra et skeptisk synspunkt, eller på engelsk; in bad faith. Du ser plenty av det her på kvinneguiden. Så enten om de bedømmer deg og din mye eldre partner eller en med annen etnisitet, så vil det vekke reaksjoner å oppleve noe som er annerledes enn det de er vandt til. Det som er uvandt er også ubehagelig. Det som er ukjent er skummelt. Løsningen er å være åpensinnet, men det betyr også å bli sårbar (for andre ideer enn sine egne). Fordommer er som et preventativt skjold for å beskytte sine synspunkter å bli utfordret. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå