AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #1 Skrevet 6. oktober 2021 Jeg skal studere til neste år, Og skjønner ikke helt hvordan dette med Lånekassen fungerer. Jeg er syk, og må dermed øke kompetansen da jeg ikke kan fungere i nåværende jobb. Men jeg forstår ikke helt dette med lån/stipend/omgjøring. Det står at jeg kan låne 126.000, men dersom man er borteboer, så blir en del omgjort til stipend. Jeg bor jo selvsagt ikke med mindre foreldre lengre (jeg er godt over 30), men hvem gjelder egentlig dette? Og hvordan er det med omgjøring? Hører andre som har studert som sier at deler av studielånet blir omgjort/slettet. Men er det slik at siden jeg er voksen, så må jeg ha alt som lån, og alt må tilbakebetales? Beklager om dette er dumme spørsmål, men dette er veldig nytt for meg. 😅 Anonymkode: a5197...7bd
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #2 Skrevet 6. oktober 2021 Borteboer gjelder for alle som ikke bor hjemme hos foreldre ja, uavhengig av alder Omgjøring fra lån til stipend er dermed uavhengig av alder, men avhengig av inntekt og hvor mange studiepoeng du består. Anonymkode: 31a00...c57 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #3 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Borteboer gjelder for alle som ikke bor hjemme hos foreldre ja, uavhengig av alder Omgjøring fra lån til stipend er dermed uavhengig av alder, men avhengig av inntekt og hvor mange studiepoeng du består. Anonymkode: 31a00...c57 Takk for svar! Gjelder det virkelig for voksne som har etablert seg for mange år siden? Jeg har ikke bodd hos mine foreldre på 15 år. 😅 Er det da 40 % som blir omgjort? Anonymkode: a5197...7bd
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #4 Skrevet 6. oktober 2021 Lånekassen har kalkulatorer for alt det du spør om. Let der inne Anonymkode: e3336...837 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #5 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Lånekassen har kalkulatorer for alt det du spør om. Let der inne Anonymkode: e3336...837 Takk for svar! Ja, Jeg fant en kalkulator, men jeg ble litt usikker på dette punktet om borteboer. Jeg skal jo bo i mitt hjem (som har vært mitt hjem i 10 år), og foreldrene mine har jeg ikke bodd hos på 15 år. 😂 så lurte på om det er noe som gjelder for ungdommer, eller om jeg som voksen og etablert skal huke av for borteboer (hvor da 40% gjøres om til stipend). Anonymkode: a5197...7bd
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #6 Skrevet 6. oktober 2021 Men det ser jo da ut til at jeg også regnes som borteboer, så det er jo greit å vite. Anonymkode: a5197...7bd
powerpuffen Skrevet 6. oktober 2021 #7 Skrevet 6. oktober 2021 Alder har ingenting å si. Det som har innvirkning er særlig inntekt og formue. lån vil du få uansett, men er du over f.eks formuesgrensen vil du få reduksjon i hva som blir omgjort til stipend ved bestått eksamen. om du enda er usikker anbefaler jeg deg å kontakte Lånekassen! Har vært i kontakt med de flere ganger og synes de har vært veldig hjelpsomme! 1
Angelheart2 Skrevet 6. oktober 2021 #8 Skrevet 6. oktober 2021 Borteboerstipend gjelder kun de som skal på videregående skole med ungdomsrett, noe du da ikke har i din alder. Det står veldig klart her: https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/norge/videregaende-skole/videregaende-skole/borteboerstipend/ 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #9 Skrevet 6. oktober 2021 Lacuna skrev (55 minutter siden): Alder har ingenting å si. Det som har innvirkning er særlig inntekt og formue. lån vil du få uansett, men er du over f.eks formuesgrensen vil du få reduksjon i hva som blir omgjort til stipend ved bestått eksamen. om du enda er usikker anbefaler jeg deg å kontakte Lånekassen! Har vært i kontakt med de flere ganger og synes de har vært veldig hjelpsomme! Takk for svar! Angelheart2 skrev (44 minutter siden): Borteboerstipend gjelder kun de som skal på videregående skole med ungdomsrett, noe du da ikke har i din alder. Det står veldig klart her: https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/norge/videregaende-skole/videregaende-skole/borteboerstipend/ Ok, så da er det resten sier i tråden her feil? Alt blir beregnet som lån? Hvorfor kommer borteboer opp som et alternativ når man trykker inn på universitet da? Anonymkode: a5197...7bd
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #10 Skrevet 6. oktober 2021 Dette kommer opp dersom jeg trykker på universitet. Da har jeg to valg, borte, eller hjemme. Da tolker jo jeg det som at 40% omgjøres til stipend fordi jeg ikke bor hos foreldrene mine (borteboer). Anonymkode: a5197...7bd 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #11 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar! Ok, så da er det resten sier i tråden her feil? Alt blir beregnet som lån? Hvorfor kommer borteboer opp som et alternativ når man trykker inn på universitet da? Anonymkode: a5197...7bd her er det den som skrev det som har skrevet feil. han snakker om borteblerstipend for videregående (se spesifikt at han nevner videregående), ikke krav for å få omgjøringslån/stipend i høyere utdanning. for å få stipend på høyere utdanning krever det at du ikke bor hos foresatte. bor man hjemme kan man få alt som lån (de 40% blir ikke omgjort). som andre også nevner er tillegg inntekt og formue avgjørende om du faktisk får omgjøringslån/stipend på 40%. har du en ektefelle/samboer er det også krav for samlet inntekt for å få stipendet. Anonymkode: d7a0e...ba3 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #12 Skrevet 6. oktober 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: her er det den som skrev det som har skrevet feil. han snakker om borteblerstipend for videregående (se spesifikt at han nevner videregående), ikke krav for å få omgjøringslån/stipend i høyere utdanning. for å få stipend på høyere utdanning krever det at du ikke bor hos foresatte. bor man hjemme kan man få alt som lån (de 40% blir ikke omgjort). som andre også nevner er tillegg inntekt og formue avgjørende om du faktisk får omgjøringslån/stipend på 40%. har du en ektefelle/samboer er det også krav for samlet inntekt for å få stipendet. Anonymkode: d7a0e...ba3 Dette gjelder bare dersom man er samboere med barn, hvis ikke vil ikke samboers inntekt ha betydning. Anonymkode: 31a00...c57
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #13 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): her er det den som skrev det som har skrevet feil. han snakker om borteblerstipend for videregående (se spesifikt at han nevner videregående), ikke krav for å få omgjøringslån/stipend i høyere utdanning. for å få stipend på høyere utdanning krever det at du ikke bor hos foresatte. bor man hjemme kan man få alt som lån (de 40% blir ikke omgjort). som andre også nevner er tillegg inntekt og formue avgjørende om du faktisk får omgjøringslån/stipend på 40%. har du en ektefelle/samboer er det også krav for samlet inntekt for å få stipendet. Anonymkode: d7a0e...ba3 Ang samboer så gjelder ikke det før man har felles barn. Anonymkode: 1495a...d08
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #14 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): her er det den som skrev det som har skrevet feil. han snakker om borteblerstipend for videregående (se spesifikt at han nevner videregående), ikke krav for å få omgjøringslån/stipend i høyere utdanning. for å få stipend på høyere utdanning krever det at du ikke bor hos foresatte. bor man hjemme kan man få alt som lån (de 40% blir ikke omgjort). som andre også nevner er tillegg inntekt og formue avgjørende om du faktisk får omgjøringslån/stipend på 40%. har du en ektefelle/samboer er det også krav for samlet inntekt for å få stipendet. Anonymkode: d7a0e...ba3 Takker og bukker! prøvde å søke opp, slik jeg forsto det så går det kun ut over dersom vi har barn? vi har ikke barn, og formue er langt under 800 k. Samboer har en inntekt på ca 500 k. Anonymkode: a5197...7bd
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #15 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette gjelder bare dersom man er samboere med barn, hvis ikke vil ikke samboers inntekt ha betydning. Anonymkode: 31a00...c57 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ang samboer så gjelder ikke det før man har felles barn. Anonymkode: 1495a...d08 Der som dere meg i forkjøpet Så 40% blir omgjort til stipend så lenge meg og samboer ikke har barn, selv om jeg har flyttet hjemmefra for lengst (eier egen bolig med lån), og da har jeg forstått det riktig? selvdsgt forutsatt at jeg består. 😅 Anonymkode: a5197...7bd
powerpuffen Skrevet 6. oktober 2021 #16 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Der som dere meg i forkjøpet Så 40% blir omgjort til stipend så lenge meg og samboer ikke har barn, selv om jeg har flyttet hjemmefra for lengst (eier egen bolig med lån), og da har jeg forstått det riktig? selvdsgt forutsatt at jeg består. 😅 Anonymkode: a5197...7bd Ja, så lenge inntekt og formuen er under grensen som er oppgitt på nettsiden. 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #17 Skrevet 6. oktober 2021 Har ikke lest tråden, men da jeg var student, var ikke jeg borteboer. Jeg hadde ikke folkeregistrert adresse hos foreldrene mine og bodde i egen bolig. Anonymkode: bc56a...76f
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #18 Skrevet 6. oktober 2021 Lacuna skrev (28 minutter siden): Ja, så lenge inntekt og formuen er under grensen som er oppgitt på nettsiden. Inntekt og formue er under grensa. Jeg personlig har under 100 i året (kommer ikke til å klare å jobbe mer enn 20% ved siden av studier), og samboers inntekt regnes ikke inn så vidt jeg så, så lenge vi ikke har barn. Takk igjen for alle svar! Anonymkode: a5197...7bd
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #19 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Har ikke lest tråden, men da jeg var student, var ikke jeg borteboer. Jeg hadde ikke folkeregistrert adresse hos foreldrene mine og bodde i egen bolig. Anonymkode: bc56a...76f På lånekasse siden er det bare to valg, borte og hjemme. Jeg bor jo ikke hos foreldrene mine, så slik jeg ser det, Så blir 40% omgjort til stipend. Anonymkode: a5197...7bd
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #20 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Der som dere meg i forkjøpet Så 40% blir omgjort til stipend så lenge meg og samboer ikke har barn, selv om jeg har flyttet hjemmefra for lengst (eier egen bolig med lån), og da har jeg forstått det riktig? selvdsgt forutsatt at jeg består. 😅 Anonymkode: a5197...7bd Ja 😅 Anonymkode: 1495a...d08 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå