Gå til innhold

Har du hatt bruk for peisgrind?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min gutt blir 1.5 år til vi skal begynne å fyre i ovnen. Vurderer å selge peisgrinda vi har grunnet forskjellige årsaker. Er det noe du har hatt bruk for? 

Anonymkode: fea51...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Valgte å ikke bruke peis i denne alderen istedet for stress med peisgrind.

Anonymkode: 77b60...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Har hatt 3 barn..Har peis hjemme og på hytten, aldri gått galt på noen måte, takk gud for det! 

Vi var EKSTREMT konsekvente på at peisen er ikke til leking eller noe.. 

Det vi gjorde, var at peisen var Nei, nei, både sommer vinter.. Så selvom peisen var kald /ikke i bruk, var den på alle måter like ‘’farlig’’ som om den var i bruk/varm.. 

Men det var travelt til tider altså! Jeg var MYE alene med dem, så det krevde at jeg måtte være tilstedet 100%! Har utedo på hytten, så i perioder kunne jeg ikke på på do uten å ha med de 2 minste, verken hjemme eller på hytten, da jeg ikke ser peisen fra doen🥵 🤣
Er veldig glad (I etterkant) for jeg valgte den løsningen.

Men om jeg anbefaler å ikke ha peisgring, det vet jeg ikke..  Det gjør ting MYE enklere for dere foreldre hvert fall om dere ikke er villig/har mulighet/kapasitet til å være 100% tilstedet i vinter… Og da mener jeg virkelig 100%! 🥵🤯🤣

Uansett, lykke til med valget🥰

Anonymkode: 53852...01e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri brukt. Vi hadde, men den tok for mye plass og ble brukt som klatrestativ. Lær heller ungen at han ikke skal ta på ovnen, det er faktisk mulig. Eller du kan bli like hysterisk som de vi kjøpte leilighet av, som aldri hadde fyrt i ovnen fordi ungene kunne komme til å ta på den (de hadde også koblet fra kranen til badekaret, kun kaldt vann i kranen i vasken på badet, barnesikring på vinduer som var strammet så hardt at vinduet ikke kunne åpnes mer enn noen millimeter, og en del andre ekstreme barnesikringstiltak).

Anonymkode: bad7e...2f0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har, og kommer til å bruke den i år også når yngste er 3 år. 

De har respekt for ovnen og vil ikke med vilje brenne seg. Men de leker og løper, og ovnen er veldig sentralt plassert i stua. 

Jeg har en venninne som snublet ved ovnen og tok seg for med hånda som liten. Hun mangler fingeravtrykk den dag i dag.. 

Anonymkode: 8b678...e61

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte peisgrind første vinteren (barnet var rundt 1,5 år). Kunne ikke stole på at han forstod at den var farlig selv etter 5000 repetisjoner. Veldig greit å kunne gå på do/på kjøkkenet ol selv om peisen var varm. 

Nå har vi så vidt begynt å fyre igjen, og bruker ikke grinden mer (nhan har nettopp blitt 2). For nå skjønner han at peisen er varm og farlig, og tar det tydelig på alvor. 

Anonymkode: 15aa1...685

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første barn her var rundt samme alder som din om vinteren/høsten. Da hadde vi ikke peisgrind. Hun var relativt rolig som person og forsto at hun ikke skulle bort til peisen. Jeg tok henne med bort noen ganger når vi fyrte (da bar jeg henne) slik at hun fikk kjenne varmen. Forklarte at det var au au. Vi passet godt på og forlot ikke henne i rommet når det var fyr i peisen. Det gikk helt fint og ikke noe stress. Nå med nr to har vi peisgrind. Hun er noe yngre denne høsten og vinteren. Midt i krype og reise seg opp fasen. Og forstår selvsagt mindre enn en på 1,5 år. Har ikke fyrt så mye ennå, men den har kommet godt med de gangene vi har fyrt. Vi må noen ganger forlate henne i korte øyeblikk for å følge eldste på do feks og da er det greit at alt er barnesikret.

Anonymkode: fbb2a...715

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har, det er pga plasseringen. De skjønner at de ikke skal ta på, men de skjønner ikke at de ikke skal krangle rundt peisen. Livredd for at de skal dytte hverandre inn i peisen. i Kjellerstuen er den plassert anderledes i rommet så her trenger vi ikke grind

Anonymkode: 57aa5...50e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt peisgrind. Vi har valgt å lære dem å passe seg for varme ting generelt og at de ikke skal løpe inne og vi har passet ekstra på når det var fyr i ovn/peis når de var små. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har peisgrind, synes det er veldig greit, da kan vi gå å hjelpe eldste, selv om minste et igjen på stua, også slipper vi å være redde for at de skal falle over ovnen når de leker. 

Anonymkode: bcf26...fd4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde peisgrind. Selv om man kan lære barnet at peisen er auau så glemmes det lett (vårt barn brant seg på peisen hos besteforeldrene, f. eks) og de kan leke og falle mot peisen. I tillegg så er det veldig praktisk å kunne sette seg ned i sofaen eller ta en tur på do uten å måtte passe på som en hauk samtidig. 

Anonymkode: d3b82...6c0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. Sannsynligvis det barnesikringstiltaket som har vært mest nyttig for oss. Hadde ved som hoved (nesten eneste) oppvarmingskilde, og ovnene lå slik til at man måtte forbi hele tiden. Ble brukt frem til yngste var ca tre år. 

Ekstra nytte: er supert å henge våte ytterklær på ;)

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har lært barna å respektere alt som var varmt. Men, sommertid var de til å gravde i ovnen hos sin far. Hehe. Han forsøker å gi inntrykk av at jeg ikke passet på de da men jeg hadde flyttet ut når de var gamle nok til å klare å åpne 😂

Anonymkode: 76f5a...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, hatt den i fire år og kjører nok iaf en sesong til. Men det har å gjøre med plasseringen av ovnen vår, og barnas bruk av huset. Man må jo vurdere om det er nødvendig. Vår vedovn ligger akkurat der hvor barna elsker å løpe rundt og rundt. Skal ikke mye skli på en sokk i svingen til før man lander rett på ovnen. Så den risikoen kan ikke vi ta. De må få være barn og løpe rundt enda en stund. De er 3,5 og 5,5 år nå. Men tipper det roer seg såpass når yngste har begynt på skolen at vi da klarer oss uten. Men hun spinnville 3-åringen her trenger en peisgrind kan man si. Hadde ovnen stått et sted ungene var lite feks, så hadde vi fint klart oss uten nå. Bare uheldig plassert ved en ideell løpebane i huset, haha :) 

Anonymkode: bf713...7cc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde den vi teten eldste var ca 1,5, da var han så vimsete!

i vinter (2,5) har vi ikke satt den opp. Nå forstår han at den er varm og han liker IKKE at ting er for varmt(mat, badevann etc synes han er ubehagelig hvis det er for varmt), så det respekterer han. 
hvis lillesøster begynner å klatre på ting før fyringssesongen er over kommer den fram igjen.

vi har også nytt hus som er godt isolert og med gulvvarme, så fyring trengs ikke for varmen(selv om det er snillt for strømregninga) og er bare når vi er begge voksne er hjemme eller eldste er i barnehagen. 

Anonymkode: 6adcd...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi hadde den oppe da han var 1,5 år. Da var han litt klønete og ikke så stødig med å gå. Vi viste han at varmen var farlig, men for sikkerhets skyld så hadde vi peisgrind. Ovnens plassering er også veldig sentralt i rommet, så det var lett å komme bort i den.

Anonymkode: 584ea...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle her som har "lært opp barna til å være forsiktig" har misforstått hvorfor man har peisgrind. Etter 15år på legevakt har jeg knapt vært borti et barn som har brent seg fordi det var nysgjerrig på varmen. Men gjennom vinteren har vi daglig inne barn som har snublet og tatt seg for på en peis, som løper og sklir på sokkene, som blir dyttet av søsken, etc..  De fleste småbarn lærer kjapt at varmt = farlig.

Anonymkode: 1f732...d7d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror behov for grind avhenger av plassering av ovnen. På hytta har vi to ovner. En i ett hjørne det er lite naturlig å gå bort til. Her har det aldri vert behov for grind. En annen litt midt i rommet slik at du må gå rundt ovnen når du skal inn på kjøkkenet. Her må det være grind. Det skal så lite til for å skli o.l når enn går forbi. 

Anonymkode: dce1a...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Vi hadde den vi teten eldste var ca 1,5, da var han så vimsete!

i vinter (2,5) har vi ikke satt den opp. Nå forstår han at den er varm og han liker IKKE at ting er for varmt(mat, badevann etc synes han er ubehagelig hvis det er for varmt), så det respekterer han. 
hvis lillesøster begynner å klatre på ting før fyringssesongen er over kommer den fram igjen.

vi har også nytt hus som er godt isolert og med gulvvarme, så fyring trengs ikke for varmen(selv om det er snillt for strømregninga) og er bare når vi er begge voksne er hjemme eller eldste er i barnehagen. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Alle her som har "lært opp barna til å være forsiktig" har misforstått hvorfor man har peisgrind. Etter 15år på legevakt har jeg knapt vært borti et barn som har brent seg fordi det var nysgjerrig på varmen. Men gjennom vinteren har vi daglig inne barn som har snublet og tatt seg for på en peis, som løper og sklir på sokkene, som blir dyttet av søsken, etc..  De fleste småbarn lærer kjapt at varmt = farlig.

Anonymkode: 1f732...d7d

Meg i det første sitatet her: nettopp det er grunnen til at vi hadde den oppe i fjor. Tror han skjønte da også at den var varm=au, men stolte rett og slett ikke på at han hadde god nok kontroll.  Nå derimot er han noe roligere, og vi fyrer rett og slett ikke de gangene vi ikke kan sørge for at en av oss passer på som en hauk på at han ikke herjer i nærheten av peisen. 
han har god kroppskontroll, så tror faktisk det hadde vært skumlere med peisgrind fordi han hadde klart å klatre fra sofaen og inn inne for grinda. Og trassig toåring innenfor grinda med fyr på peisen vil jeg ikke ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...