AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #1 Skrevet 6. oktober 2021 Jeg har vært bioingeniør i snart fem år, og angrer på utdannelsen. Jeg føler meg komplett låst i en lite fleksibel jobb, med kjip lønn, stress arbeidsforhold og arbeidsoppgaver som ikke gir meg noe. Jeg vil ikke være på sykehus resten av livet. Det ideelle for meg hadde vært en jobb som var fleksibel nok til at det går an å ta seg en langhelg her og der, at man ikke trenger å planlegge ferier langt fram i tid. Helst skulle jeg nok også unngått tredelt turnus, som er noe jeg må jobbe nå for å være fornøyd med inntekten min. En turnus lignende offshoreturnus hadde passet meg og min livsstil perfekt, men jeg vet ikke hvordan jeg skulle kommet meg offshore. Jeg har ikke kurs, og utdannelsen min passer ikke. Fritiden min betyr mye, og den blir spist opp av jobben jeg har nå. Jeg skal inn i ny jobb snart, på et nytt sted (et sted jeg ønsker å bo), men det er samme type stilling og jeg kommer til å gå ned i lønn. Dette er svært demotiverende. Jeg har lyst å reise rundt og drive med hobbyene mine, men jeg må jo ha en inntekt. Leker med tanken på å ta 6-12 mnd fri fra arbeidslivet, for å reise. Men hva skal jeg gjøre etterpå? Jeg er åpen for å studere igjen, men vet ikke hva det skulle vært. Jeg har bare fire år igjen med lån hos Lånekassen, og bør derfor velge riktig neste gang. Jeg har litt lyst til å studere geologi, men tør ikke på grunn av dårlige framtidsutsikter mht jobb. Jeg vil ikke kaste bort fem år på skolebenken, bare for å ikke få meg jobb etterpå. Jeg har vært innom tanken på å studere dataingeniør/teknologi/programmering, men vet ikke om jeg egentlig har interessen for det – eller er flink nok. Som barn var jeg interessert i datamaskiner og spill – det er kanskje noe som kan hentes fram igjen? Jeg har ingen barn, kjæreste og eier heller ikke bolig. Så jeg kan egentlig gjøre akkurat hva jeg vil, men føler meg likevel fanget til en jobb jeg hater. Kanskje litt på grunn av forventninger fra folk rundt meg, og det at jeg ikke aner hva jeg skal gjøre hvis jeg bare bestemmer meg for å slutte. Leser om folk på nett som har slutta i jobben, som klarer å finne seg frilansjobber osv. Problemet er jo at jeg har den bakgrunnen jeg har – hva kan man liksom gjøre med bioingeniørutdannelsen som ikke dreier seg om labarbeid/sykehus? Det er jo ikke sånn at jeg ikke vil jobbe, men jeg ønsker meg en jobb som i det minste er bedre betalt enn den jeg har nå. Og som er komplett annerledes. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. Kanskje noen har vært i samme situasjon? Hva endte dere opp med å gjøre? Jeg er 30 år om det har noe å si. Anonymkode: 49645...3fa
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #2 Skrevet 6. oktober 2021 Ta 6mndr permisjon, tenk på du noe du liker å gjøre. Ikke tenk på at du skal tjene masse penger. Å bli fanget i arbeidslivet er helt vanlig, så unngå å få deg faste dyre utgifter. Ikke få barn. Du virker litt i villrede her, innom flere ting. Det må føles rett for deg uansett hva du velger. Jeg brøyt opp som 35åring, orka ikke mer rutine-jobbliv-familieliv. Aldri drømt om å få meg mann og barn, så sa opp jobben. Solgte alt, nå har jeg levd på oppdrag via bemanningbyråer bare for å tjene noen penger av og til. Var ca 2år i spania og reiste rundt, nå lever jeg som "fattig" i mange sine øyne her i norge. Men har det godt, slipper å stresse. Uansett hva man jobber med man-fredag blir man drittlei. Anonymkode: 5ee22...311 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå