AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #1 Skrevet 6. oktober 2021 Vil gjerne høre hva du/dere gjorde. Hvordan startet dere? Hvordan var det emosjonelt? Hvor lang tid tok det? osv. Hilsen en mamma som elsker samsoving med sin lille, men snart får ny baby og derfor må avslutte Eldste som må over i egen seng nå er 11 mnd. Anonymkode: 71ad1...da5
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #2 Skrevet 6. oktober 2021 Vi flyttet han veldig gradvis over i egen seng rundt 18 mnd. Slet noe voldsomt med søvnen frem til det, og samsoving ga helt klart mest søvn for hele familien. Overgangen skjedde veldig gradvis. Frem til da hadde vi brukt rommet hans som gjesterom, så det stod en sovesofa der. En av oss voksne sov på sovesofaen ved siden av senga hans, så kom han opp til oss ila natta. Ofte lå han sammen med en av oss i sovesofaen til han sovnet om kvelden også. Merker at han sov bedre og bedre om natta, og etter et par uker sov han i senga si og vi voksne sov på vårt rom. Det kunne sikkert gått mye kjappere med litt innsats, men vi var så lei av sove-styr at vi heller gjorde det så lett som overhodet mulig for oss selv 😅 Anonymkode: 0d770...6df 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #3 Skrevet 6. oktober 2021 Jeg sov på en madrass på gulvet sammen med barnet inne på hennes rom en periode, fra. ca 12 mnd. Og så flyttet jeg meg gradvis ut derfra. Her prøvde vi først med sprinkelseng, men det fungerte ikke. Så vi brukte madrass en stund, og etter hvert vanlig seng. Vi ventet også lillesøsken, og det tok 6 mnd. fra vi begynte å endre sovested til lillesøster kom. Storesøster sov godt i egen seng fra et par mnd. før fødsel. Men barn er jo så forskjellig. Vår eldste sov egentlig ganske godt om natten fra før, så ble det litt mer oppvåkning akkurat da jeg sluttet å sove inne hos henne, og så gikk det seg til. Jeg syntes det var fryktelig kjipt å sove sammen med babyen og tenke på at storesøster sov alene på eget rom den første tiden. Men det handlet om mine følelser, for ja, hun var sjalu og det var vanskelig for henne at lillesøster kom, men hun sov godt og hadde det bra i sengen sin. Andre jeg kjenner har sovet sammen alle sammen, eller hatt den eldste inne på samme rom. Det fungerte ikke her fordi babyen var så mye våken og laget lyd om natten den første tiden. Samt at vår eldste faktisk sov godt i egen seng. Men hva som fungerer vil nok variere en god del fra familie til familie Anonymkode: fc2b9...846 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #4 Skrevet 6. oktober 2021 Min baby på 2 1/2 mnd. veksler veldig godt mellom å sove i egen seng og i vår seng. Legger han i egen seng når humøret er der og han er passe trøtt, og merker fort om han ikke er med på det. Da krangler vi ikke for å få han i egen seng, siden han er så liten tror det er viktig å jobbe for at babyens seng skal føles trygg, så for oss er det naturlig å gjøre det gradvis på denne måten inntil han er helt trygg på å sove i egen seng på eget rom 😄 Anonymkode: ba291...3f8 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #5 Skrevet 6. oktober 2021 Mye bedre enn fryktet. Vi samsov til 18 måneder, da begynte hun å sove i egen seng. Etter et par måneder flyttet vi sprinkelsengen til hennes rom og der har hun sovet siden. Gjorde egentlig ikke noe spesielt for overgangen, bortsett fra at jeg lot far legge de første gangene, da hun er litt mindre klengete på han i leggesituasjoner. Etter det går det greit at begge legger. Anonymkode: 93a38...f76 1
Gjest the1andonly Skrevet 6. oktober 2021 #6 Skrevet 6. oktober 2021 Samsover fortsatt... Pappaen sove med 3-åringen og jeg med ho på 8mnd.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #7 Skrevet 6. oktober 2021 Vi var i Hellas i sommer, og hotellet hadde to enkeltsenget satt sammen. Der kunne ikke baby 10mnd sove i midten. Da flytta hen over i egen seng. Ingen gradvis overgang eller slikt tull. Anonymkode: 6bff0...16d 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #8 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vil gjerne høre hva du/dere gjorde. Hvordan startet dere? Hvordan var det emosjonelt? Hvor lang tid tok det? osv. Hilsen en mamma som elsker samsoving med sin lille, men snart får ny baby og derfor må avslutte Eldste som må over i egen seng nå er 11 mnd. Anonymkode: 71ad1...da5 Vi samsov helt til hun fikk eget soverom ved ca 20 mnd alder. Da kjøpte vi en 120 seng, og lå der med henne dersom hun trengte det, og det gjorde hun. Likevel har hun likt å ligge alene til tider fordi hun sover som en klokkeviser, så en såpass stor seng var en super investering 😊 Det var emosjonelt til tider. Fortsatt er det det.. Anonymkode: 59eca...441 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå