Gå til innhold

VGS, psykisk helse og tilrettelegging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så fortvilt. Min datter ble først syk på ungdomsskolen og ble innlagt i en måned. Det har etter hvert kommet en diagnose med bipolar, og bidiagnose psykose. Det var et fantastisk samarbeid med ungdomskolen og PPT her i kommunen og mot slutten av ungdomsskolen så ble det stor bedring. Hun tok alle tentamener og greide å gå på skolen hver dag. Det gikk fra å ligge helt livløs i senga til at hun fungerte. Men hun hadde unntak fra noen fag og gikk over til VGS på særskilt grunnlag. 

Så begynte hun på VGS. Underveis på sommeren ombestemte hun seg angående skole, og jeg fikk henne inn på den skolen hun vllle gå på. Dermed så ble det ikke skikkelig overgangsmøte mellom skolene. Vi fikk endelig mast oss til et møte med skolen etter 16 dager, der min datter var med. Min datter ble spurt om hva som hadde plaget henne før, og hun svarte vagt på det..uten å nevne diagnose. Jeg slapp ikke til på samtalen, og ble nok kanskje oppfattet som en noe hysterisk mor som hadde mast seg til dette møtet så tidlig. Jeg ba om små tilrettelegging, men ble strengt avvist. 

Jeg ringte dermed skolen og fortalte om min opplevelse fra dette møtet og sa at jeg trodde ikke skolen forstod at det var viktig at det i begynnelsen var en noe tilrettelagt start,  og at jeg var sjokkert over måten jeg ble møtt på. Skolen stilte seg uforstående til dette, og spurte hva jeg var redd for. Jeg hadde jo trodd at papirene som fulgte med skolesøknad forklarte noe, men sa at jeg var redd for stress som kunne trigge sykdom. Noe som jeg ble videre utfordret på.  Så nevnte jeg psykose og bipolarhet. Da ble sosiallærer helt perpleks og spurte hvorfor vi ikke hadde opplyst om det?  Hun foreslo videre spesialskole (??)...noe som jeg ble helt satt ut av. 

Skolen bestemte seg for at de skulle skrive rapporter. Som skal være ferdig til høstferien.  Jeg mente at det måtte på plass mer enn rapporter, men ble avvist. Så gikk det noen uker, min datter gikk hver dag på skolen, men jeg så jo at hun ble sliten. Så gikk hun på en smell og ble syk slik som jeg var redd for at hun skulle bli. Klippet av seg håret, sprang ut om natta, hadde panikkanfall, ble liggende noen dager i senga. Men hun skulle på skolen. Og det er jo bra. Atter en gang tok jeg kontakt med skole, og de ba meg sende sykemelding. Min datter ville jo ikke gi seg, og gikk på skolen selv om hun ikke var bra. ...så endte vi på akutt ambulant team. De ringte skole og sa at dette var alvorlig, og at min datter måtte få redusert skolegang noen uker slik at hun fikk komme seg. 

Jeg går jo her fra dag til dag og lurer på hvordan dette skal gå. Jeg vil jo så gjerne at vi kunne satt oss ned med skolen og funnet ut hvordan vi kunne kutte på fag og få stresset ned, en plan framover. Nå er det slik at min datter må vurdere selv fra dag til dag hvordan hun legger det opp, og presser seg selv. 

Jeg er helt fortvilt. Sendte atter en gang mail til skole og ba dem om et møte. I går fikk jeg svar at de var ferdig og skrive rapporter og skulle i samsvar med skolens rutiner kalle inn til møte etter høstferien. 

Men selv om de har rutiner på hvordan de gjør dette, så må de vel kunne ha møter underveis hvis det er fare for liv og helse? Jeg er rett og slett kvalm og blir helt ødelagt av dette. Jeg synes svaret er så arrogant. Jeg prøver jo bare å legge til rette for at min datter ikke skal bli syk. 

Har skolen lov å oppføre seg slik? Hvem kan jeg eventuelt klage til? Min datter har rett til 1 året over 2 år. Hun ville jo gjerne selv begynne full tid, men jeg hadde forstått det slik at det var noe man kunne endre fortløpende. Men nå har vi jo ikke fått mulighet til det, for vi får jo aldri et møte med skolen. Nå får vi endelig det, men det er jo etter at hun har blitt syk, som jeg nå i flere måneder har prøvd å legge til rette for at ikke skulle skje. 

Anonymkode: 40199...94d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig glad for at jeg ikke har ansvar for den spesialtilpassede skolegangen du ønsker for din datter.  

Anonymkode: 1a33f...8a1

Skrevet

Er datteren din over 16? En del av problemet med overgangen til VGS er at ungdommene forventes å være mer selvstendige. 

Deler av problemet her virker å være at dere byttet skole på kort varsel i sommer, slik at overgangen måtte gjøres ad hoc i en periode skolen gjerne har veldig mye annet de skulle ha gjort...

Anonymkode: 3ff53...7bb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...