AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #1 Skrevet 6. oktober 2021 Mange mener at vaksinen bør være påbudt fir helsearbeidere. Men har dere tenkt på konsekvensene? Arbeidstakere blir tvunget til å oppgi opplysninger som er privat. Feks planlegging av graviditet (kanskje noen sliter), tidlig graviditet, eventuelle sykdommer som gjør at de ikke skal ta vaksinen. Og hva skjer ved bivirkninger? Arbeidsgiver blir neppe ansvarlig for oppfølging og behandling selv om man er pålagt. Det er også pasienter som nekter å ta den. Og pårørende. Det kan utsette oss og pasienter igjen. Men det er vel ikke like nøye? Anonymkode: 5fa38...13f 8
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #2 Skrevet 6. oktober 2021 Enig. Det vil bli mangel på kvalifisert helsepersonell om dette skjer her. Jeg bryr meg ikke om du er vaksinert eller ikke. Det er en privatsak. Er de vaksinerte på min jobb som drar opp sykefraværet. De er kronisk influensasyk etter 2 doser. Anonymkode: 1fe64...c1d 14
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #3 Skrevet 6. oktober 2021 Da slutter jeg. Anonymkode: e1204...835 10
Whistler Skrevet 6. oktober 2021 #4 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): ................ Men har dere tenkt på konsekvensene? Arbeidstakere blir tvunget til å oppgi opplysninger som er privat. Feks planlegging av graviditet (kanskje noen sliter), tidlig graviditet, eventuelle sykdommer som gjør at de ikke skal ta vaksinen. .......................... Anonymkode: 5fa38...13f Dette vil jo være til dels grunnlag for å ikke behøve å ta vaksinen, og eventuelt bli satt til oppgaver som innebærer mindre personkontakt, inntil man kan ta vaksinen, eller permanent. 7
Michaelhe Skrevet 6. oktober 2021 #5 Skrevet 6. oktober 2021 (endret) Konsekvensene vil bli kjemepestore. Mange vil forbli friske, pasientene som ofte ligger på gravens rand vil kanskje overleve. Dette kan jo ikke en sykepleier leve med? Deres oppgave er jo å tjene penger? Pasientene er mindre viktige. Som Monty Pyhton sa det: Where is the machine that goes "Ping!". Endret 6. oktober 2021 av Michaelhe 22
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #6 Skrevet 6. oktober 2021 Jeg slutter på dagen, punktum. Jobber uten direkte pasientkontakt, men om det blir tvang for alle i helsevesenet går jeg på dagen. 😊 På tide at folk får seg litt ryggrad og fornuft. Anonymkode: 665f5...6a1 11
Myrmica Skrevet 6. oktober 2021 #7 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Arbeidstakere blir tvunget til å oppgi opplysninger som er privat. Feks planlegging av graviditet (kanskje noen sliter), tidlig graviditet, eventuelle sykdommer som gjør at de ikke skal ta vaksinen. Og hva skjer ved bivirkninger? Arbeidsgiver blir neppe ansvarlig for oppfølging og behandling selv om man er pålagt. Det er også pasienter som nekter å ta den. Og pårørende. Det kan utsette oss og pasienter igjen. Men det er vel ikke like nøye? Anonymkode: 5fa38...13f Hvorfor vil de bli tvunget til å oppgi noe av dette? Vaksinen kan man ta hos sin egen lege, eller på et vaksinesenter. De har jo taushetsplikt, ingen informasjon kommer til arbeidsgiver. Er det en god grunn for at de ikke kan ta vaksinen, så kan de få en legeerklæring på det. Trenger jo ikke oppgi noen detaljer. 19
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #8 Skrevet 6. oktober 2021 Helsearbeider eller ei, har ikke arbeidsgiveren lov til å spørre om vaksine / helseopplysninger. Jeg er vaksinert, men noen kollegaer er ikke det, og hvis sjefen spør, er det rett til advokat. Anonymkode: 5e7f4...5d2 9
Veggdyret Skrevet 6. oktober 2021 #9 Skrevet 6. oktober 2021 5 minutter siden, Myrmica said: Hvorfor vil de bli tvunget til å oppgi noe av dette? Vaksinen kan man ta hos sin egen lege, eller på et vaksinesenter. De har jo taushetsplikt, ingen informasjon kommer til arbeidsgiver. Er det en god grunn for at de ikke kan ta vaksinen, så kan de få en legeerklæring på det. Trenger jo ikke oppgi noen detaljer. Nettopp. Hvis de blir pålagt vaksine, så er det jo bare å gå til fastlegen sin og dele grunnen med fastlegen, og få en legeerklæring på at de ikke kan ta vaksinen på nåværende tidspunkt. Tar max et par timer, koster 200 kr, SÅPASS må man klare å få til. Hvis man faktisk har en medisinsk grunn til å ikke ta vaksinen, altså. 12
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #10 Skrevet 6. oktober 2021 Myrmica skrev (5 minutter siden): Hvorfor vil de bli tvunget til å oppgi noe av dette? Vaksinen kan man ta hos sin egen lege, eller på et vaksinesenter. De har jo taushetsplikt, ingen informasjon kommer til arbeidsgiver. Er det en god grunn for at de ikke kan ta vaksinen, så kan de få en legeerklæring på det. Trenger jo ikke oppgi noen detaljer. Jo men selvfølgelig. Sjefen spør rett ut: «Er du vaksinert?». Hva svarer du da? Bytter du tema? Sier «Det kan du ikke spørre om»? Alt dette betyr «nei». Anonymkode: 5e7f4...5d2 8
Gjest Villfisker Skrevet 6. oktober 2021 #11 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg slutter på dagen, punktum. Jobber uten direkte pasientkontakt, men om det blir tvang for alle i helsevesenet går jeg på dagen. 😊 På tide at folk får seg litt ryggrad og fornuft. Anonymkode: 665f5...6a1 👏👏👏👏
Illuminatum Skrevet 6. oktober 2021 #12 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Helsearbeider eller ei, har ikke arbeidsgiveren lov til å spørre om vaksine / helseopplysninger. Jeg er vaksinert, men noen kollegaer er ikke det, og hvis sjefen spør, er det rett til advokat. Anonymkode: 5e7f4...5d2 Jo, dersom det er relevant og saklig har en lov til å spørre om vaksine. Arbeidstilsynet skriver Arbeidsgivere må ha en særskilt god grunn til å spørre om arbeidstakerne er vaksinert eller kreve en koronatest. For å gjennomføre slike kontrolltiltak, må tiltakene oppfylle disse forutsetningene: Tiltakene være egnet for å nå målene med tiltakene være saklig ut fra hva arbeidsoppgavene til arbeidstakerne ikke føre til en større belastning for arbeidstakerne enn nødvendig 5
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #13 Skrevet 6. oktober 2021 Jeg tenker at hvis du ikke ønsker vaksine (altså ikke de som ikke kan ta den) så er du ikke egnet til å jobbe i helsevesenet. Jeg ville heller ikke hatt folk i trafikkpolitiet som mener at bilbelter er unødvendige, eller flyteknikere som mener at man ikke skal være så hysterisk nøye med alle disse sikkerhetssjekkene.. Anonymkode: be7e4...c22 21
Gjest Villfisker Skrevet 6. oktober 2021 #14 Skrevet 6. oktober 2021 Myrmica skrev (14 minutter siden): Hvorfor vil de bli tvunget til å oppgi noe av dette? Vaksinen kan man ta hos sin egen lege, eller på et vaksinesenter. De har jo taushetsplikt, ingen informasjon kommer til arbeidsgiver. Er det en god grunn for at de ikke kan ta vaksinen, så kan de få en legeerklæring på det. Trenger jo ikke oppgi noen detaljer. Problemet her er hverken legen eller vaksinesenteret, men at folk plutselig tror man har lov til å spørre om private helseopplysninger. Hadde jeg hatt en sjef som spurte og gravde, hadde jeg svart «det er privat» eller «det har ikke du noe med». Så kunne sjefen fått tenkt sitt. Er så glad for at jeg ikke jobber i helsevesenet lenger. Det er en utakknemlig jobb, som har blitt mye verre de snart siste to årene.
LeneXCII Skrevet 6. oktober 2021 #15 Skrevet 6. oktober 2021 Illuminatum skrev (2 minutter siden): Jo, dersom det er relevant og saklig har en lov til å spørre om vaksine. Arbeidstilsynet skriver Arbeidsgivere må ha en særskilt god grunn til å spørre om arbeidstakerne er vaksinert eller kreve en koronatest. For å gjennomføre slike kontrolltiltak, må tiltakene oppfylle disse forutsetningene: Tiltakene være egnet for å nå målene med tiltakene være saklig ut fra hva arbeidsoppgavene til arbeidstakerne ikke føre til en større belastning for arbeidstakerne enn nødvendig Ja, de har i enkelte tilfeller lov å spørre. Hvis du ikke er vaksinert, eller ikke vil svare, kan du ikke bli sagt opp, men arbeidsgiver må sørge for at du ikke jobber tett på utsatte pasienter. Så egentlig ingen risiko for den ansatte. 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #16 Skrevet 6. oktober 2021 Illuminatum skrev (7 minutter siden): Jo, dersom det er relevant og saklig har en lov til å spørre om vaksine. Arbeidstilsynet skriver Arbeidsgivere må ha en særskilt god grunn til å spørre om arbeidstakerne er vaksinert eller kreve en koronatest. For å gjennomføre slike kontrolltiltak, må tiltakene oppfylle disse forutsetningene: Tiltakene være egnet for å nå målene med tiltakene være saklig ut fra hva arbeidsoppgavene til arbeidstakerne ikke føre til en større belastning for arbeidstakerne enn nødvendig Og hva er en «særskilt god grunn»? Anonymkode: 5e7f4...5d2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #17 Skrevet 6. oktober 2021 Villfisker skrev (33 minutter siden): Problemet her er hverken legen eller vaksinesenteret, men at folk plutselig tror man har lov til å spørre om private helseopplysninger. Hadde jeg hatt en sjef som spurte og gravde, hadde jeg svart «det er privat» eller «det har ikke du noe med». Så kunne sjefen fått tenkt sitt. Er så glad for at jeg ikke jobber i helsevesenet lenger. Det er en utakknemlig jobb, som har blitt mye verre de snart siste to årene. Hvis du svarer sånt til sjefen vår, blir det konsekvenser 😕 Anonymkode: 5e7f4...5d2
Gjest Villfisker Skrevet 6. oktober 2021 #18 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis du svarer sånt til sjefen vår, blir det konsekvenser 😕 Anonymkode: 5e7f4...5d2 Ikke noe jeg ikke kan takle i så fall
Illuminatum Skrevet 6. oktober 2021 #19 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Og hva er en «særskilt god grunn»? Anonymkode: 5e7f4...5d2 Pasientnært arbeid der man sikkerhetsmessig må være vaksinert kan være en grunn 7
Honey Dew Skrevet 6. oktober 2021 #20 Skrevet 6. oktober 2021 (endret) Det er jo bare å slutte det slik at disse ikke utsetter pasienter for smitte. Vil de ikke vaksineres, får de ta konsekvensene selv. Det er alltid andre som vil ha jobben deres og som er vaksinerte. Endret 6. oktober 2021 av Honey Dew 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå