Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stusser veldig over hvorfor lærerstudenter klager over at de må ha 4 i matte fra vgs. Er det virkelig så vanskelig å oppnå? Jeg er var mildt sagt en middelmådig elev i matte og andre realfag, men klarte uten problemer å å få 4 i matte. Mange jeg kjenner var heller ikke særlig interessert i matte men klarte fint en firer eller bedre.

Hver gang jeg leser om folk som får læredrømmen knust i mediene, tenker jeg faktisk at det er like greit at de ikke kom inn. Det skal ikke så mye til for å få en firer, og klarer de ikke så tenker jeg at de kanskje ikke har noe på studiet å gjøre.

Anonymkode: 4e700...6c1

• Liker 42
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel...snittet er litt over 2 på eksamen for matte på ungdomsskolen, så mange strever, ja...

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hver gang jeg leser om folk som får læredrømmen knust i mediene, tenker jeg faktisk at det er like greit at de ikke kom inn. Det skal ikke så mye til for å få en firer, og klarer de ikke så tenker jeg at de kanskje ikke har noe på studiet å gjøre.

Helt enig. Evner man å fokusere på matten over andre fag om man sliter med det, klarer man det fint om man prioriterer studier over fyllefester og annet ungdommen virker mer interessert i. Like greit at slike ikke blir lærere. Får håpe sosialistene ikke får omgjort dette, vi trenger kvalitet ikke kvantitet.

• Liker 8
Skrevet (endret)

Da jeg gikk første året på Vgs en gang på nittenhundretallet, så gikk trinn 1 helt greit. Men jeg fikk en slags smell i overgangen til trinn 2 andre året. Det er det nemlig slik at da kreves det jobbing, og jeg måtte faktisk slite meg opp igjen. Men jeg hadde den gangen en flink mattelærer. Det gikk til slutt greit, Men jeg valgte bort matte 3 året fordi jeg ikke ville at karakteren skulle bli et slags hinder i framtiden.

Mitt problem var aldri at jeg ikke forsto, men at jeg var så vimsete og rotete at det alltid var en eller annen slags forglemmelse, som gjorde at regnestykket endte opp feil. Selve metoden var nesten alltid rett. Jeg er altså ikke nøyaktig nok. Eller var ikke det den gangen.

Endret av Michaelhe
  • Liker 4
Skrevet

Matte var alltid det verste faget jeg visste om, gråt av frustrasjon hver gang jeg skulle forberede meg på en matteprøve… både på ungdomsskolen og vgs 😂 Jeg hadde null forutsetninger for å få det til, hatet det som pesten, men klarte på magisk vis å pugge meg til en 3+ eller 4- før hver prøve. (Skippermanstak-pugging). 

Jeg tenker fortsatt den dag i dag at om JEG klarte å ende opp med 4 (enda så mye jeg slet med selvdisiplin), så burde veldig mange andre klare det.. Det er bare å pugge noen dager i forkant (noe jeg var dårlig på). 

Anonymkode: 59514...b8e

• Liker 12
Skrevet
Imariuz skrev (22 minutter siden):

Helt enig. Evner man å fokusere på matten over andre fag om man sliter med det, klarer man det fint om man prioriterer studier over fyllefester og annet ungdommen virker mer interessert i. Like greit at slike ikke blir lærere. Får håpe sosialistene ikke får omgjort dette, vi trenger kvalitet ikke kvantitet.

Det må være noe av det dummeste jeg har lest. 40 virkelig gode lærere på en skole med 100 stillinger er bedre enn 100 som er helt ok? 

Og nei, jeg er ikke bitter pga en personlig lærerdrøm som ikke gikk i oppfyllelse? Kunne virkelig ikke tenkt meg å bli lærer. I hvertfall ikke nå i oktober. 🤔 Spør meg igjen i juni, juli eller august, og jeg er sikkert på glid. 🌊🌞🥂

Anonymkode: b512e...79a

• Liker 11
Skrevet

Vei jeg fikk 3 på videregående og jobbet hardt for det.  

Anonymkode: 6a558...0b4

• Liker 12
Skrevet

Som datter av en lektor i fysikk og matte gikk jeg ut av vgs med karakteren 2 i matte.....har alltid jobbet flere timer ekstra med faget, fått ekstra oppgaver hjemme av pappa, løst oppgaver, økt mengdetrening selv, og brukt ca 4 -6t  ekstra hver uke på mattjobbing......så nei, det er ikke gitt at alle skal klare 4 i matte.....har likevel fått meg fast jobb  innen undervisning

Anonymkode: a4f0b...bb4

• Liker 37
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vei jeg fikk 3 på videregående og jobbet hardt for det.  

Anonymkode: 6a558...0b4

Og en som får 5 eller 6 jobber også gjerne hardt for det. Det er slik at vi er utstyrt med ulike forutsetninger for læring. Google normalfordelingskurven. 

Anonymkode: d31a8...c0b

• Liker 10
Skrevet

Problemet er jo ikke at det ikke finnes nok lærere! Problemet er at kommunene ikke har penger, og ansetter billigere assistenter isteden. Mattekrav er helt greit. 

Anonymkode: 4c032...0ce

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Problemet er jo ikke at det ikke finnes nok lærere! Problemet er at kommunene ikke har penger, og ansetter billigere assistenter isteden. Mattekrav er helt greit. 

Anonymkode: 4c032...0ce

Godt det kommer ny opplæringslov i 2023 da. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Som datter av en lektor i fysikk og matte gikk jeg ut av vgs med karakteren 2 i matte.....har alltid jobbet flere timer ekstra med faget, fått ekstra oppgaver hjemme av pappa, løst oppgaver, økt mengdetrening selv, og brukt ca 4 -6t  ekstra hver uke på mattjobbing......så nei, det er ikke gitt at alle skal klare 4 i matte.....har likevel fått meg fast jobb  innen undervisning

Anonymkode: a4f0b...bb4

Ingen har sagt at «alle» klarer 4 i matte. Det regjeringen har sagt - og som veldig mange er enig i - er at for å komme inn på lærerskolen så må du ha det.

Det handler jo mye om IQ, og såpass omløp i hodet bør man ha hvis man skal bli lærer for neste generasjon.

Anonymkode: 8e4eb...534

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ingen har sagt at «alle» klarer 4 i matte. Det regjeringen har sagt - og som veldig mange er enig i - er at for å komme inn på lærerskolen så må du ha det.

Det handler jo mye om IQ, og såpass omløp i hodet bør man ha hvis man skal bli lærer for neste generasjon.

Anonymkode: 8e4eb...534

Enig. 
For å bruke en klisjé: Det er ingen menneskerett å bli lærer. 

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det må være noe av det dummeste jeg har lest. 40 virkelig gode lærere på en skole med 100 stillinger er bedre enn 100 som er helt ok? 

Og nei, jeg er ikke bitter pga en personlig lærerdrøm som ikke gikk i oppfyllelse? Kunne virkelig ikke tenkt meg å bli lærer. I hvertfall ikke nå i oktober. 🤔 Spør meg igjen i juni, juli eller august, og jeg er sikkert på glid. 🌊🌞🥂

Det blir utdannet flere lærere enn før, så det gir ingen mening å snakke om en skole med 60% færre lærere. Det er fantasi.

Poenget er ikke at flest mulig skal starte utdanningen, men at flest mulig skal fullføre den. Med masterutdanning og litt krav har man i praksis fått bedre kandidater. Ikke færre lærere. 

Det er ikke Høyre sin idé å innføre kravet, men en av lærernes egne fagforeninger: Norsk Lektorlag.

https://www.norsklektorlag.no/nyheter/a-senke-listen-for-laerere-er-gal-oppskrift/

Argumentet er at hvis man ikke skjønner helt banal vgs-matermatikk som prosentregning,  gjennomsnitt, lage en graf etc så går det ut over andre fag enn mattefaget. Man bør kanskje ikke undervise i samfunnsfag heller.

Anonymkode: 67c42...bc8

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke enten, eller. Man kan utdanne nok lærere samtidig som de har den høye kompetansen som trengs.

• Liker 5
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig. 
For å bruke en klisjé: Det er ingen menneskerett å bli lærer. 

Nei, men i Norge har alle barn rett på et skikkelig skoletilbud, og til det trengs lærere....

Anonymkode: eaeb2...e93

• Liker 7
Skrevet
Imariuz skrev (2 minutter siden):

Det er ikke enten, eller. Man kan utdanne nok lærere samtidig som de har den høye kompetansen som trengs.

Du skriver selv "kvalitet fremfor kvantitet".

• Liker 4
Skrevet

Jeg strøk i matematikk på første året og fikk dermed ikke fortsette med matematikk eller tatt noen andre realfag. Jeg hadde en god karakter fra ungdomsskolen, grunnet god lærer, men han på vgs var helt elendig. Han egnet seg ikke til å jobbe med vgselever, sa han.

Tok opp matematikken etter vgs og fikk 5. Ikke meg det var noe galt med da altså.

Anonymkode: 5e879...64e

• Liker 5
Skrevet

4 generelt er kanskje vanskelig, men jeg klarer ikke å forstå at 4 i p-matte skal være uoppnåelig for en som skal kunne klare å bli lærer. For det er jo det som er kravet, har man s eller t-matte holder det med ståkarakter.

Anonymkode: 826a7...9bf

• Liker 13
Skrevet

Så vidt jeg har forstått det er kravet 4 i p-matte (den letteste mattematikken) eller ståkarakter i t-matte på 1. året på vgs. Det burde ikke være vanskelig. Og de som ikke klarer det, burde ikke få bli lærere. Og de lærerne som ikke evner å se hvorfor et slikt krav er satt, burde iallfall ikke få bli lærere. 
Man må sikre seg at lærerne, uansett hvilke fag de underviser i, har en basiskunnskap og evne til problemløsning i bunnen som er viktig i alle fag. 
Jobber selv innen skoleverket (ikke lærer. Gikk forøvrig ut med 6 i realfagsmatte på siste året) og møter daglig lærere som mangler fullstendig praktisk sans og som sliter med problemløsning og logisk tenking. Jeg er til tider mildt sagt sjokkert over hvem som får bli lærere.

Anonymkode: c3072...5c2

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...