Gå til innhold

Hvordan fungerer uføreforsikring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg vurderer å kjøpe uføreforsikring, men vet ikke hvordan det fungerer i praksis. Er det slik at man ikke kan få denne forsikringen om sykdommene man har er medfødt? 

Jeg leste at uføreforsikring kan være lurt, hvis man blir syk eller utsatt for en ulykke. Forutsetter det at man er arbeidsfør? Jeg er livredd for at jeg kommer til å bli uføretrygdet på bakgrunn av mine lidelser, akkurat nå går jeg på AAP. Har aldri vært i jobb, gikk rett fra studier til arbeidsavklaringspenger.

Det er snakk om et par medfødte fysiske sykdommer, osteoporose og muligens en utviklingsforstyrrelse (skal utredes om tre uker). 

Anonymkode: 53a92...4b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke sikkert du får denne forsikringen uansett når du har de lidelsene, men om du får det vil det stå at du ikke kan få utbetalt forsikringen for sykdommer du allerede har. Det er også karenstid for sykdommer en stund fremover fra den dagen man signerer forsikringsdokumentene. 

Anonymkode: 3767e...c22

• Liker 3
Skrevet

Det forutsetter at du er frisk ja.

Anonymkode: 1e05c...2df

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei. Jeg vurderer å kjøpe uføreforsikring, men vet ikke hvordan det fungerer i praksis. Er det slik at man ikke kan få denne forsikringen om sykdommene man har er medfødt? 

.....................

Det er snakk om et par medfødte fysiske sykdommer, osteoporose og muligens en utviklingsforstyrrelse (skal utredes om tre uker). 

Anonymkode: 53a92...4b1

Selv om du skulle greie å snike deg forbi egenerklæring og eventuell legeundersøkelse som (kan) kreves for å få tegne en slik forsikring, vi forsikringsselskapet (som vanlig) bruke alle tilgjengelige midler for å hindre forsikringsutbetaling om du skulle bli ufør.  De lever av å ikke utbetale erstatning.

• Liker 1
Skrevet
Whistler skrev (4 minutter siden):

Selv om du skulle greie å snike deg forbi egenerklæring og eventuell legeundersøkelse som (kan) kreves for å få tegne en slik forsikring, vi forsikringsselskapet (som vanlig) bruke alle tilgjengelige midler for å hindre forsikringsutbetaling om du skulle bli ufør.  De lever av å ikke utbetale erstatning.

Jeg jobber med dette. Dette stemmer ikke, vilkårene er klare og oppfylte vilkår gir rett til erstatning. Du må heller ikke igjennom legesjekk men fylle ut helseskjema, og så lenge de godtar helseskjemaene så gjelder vilkårene etter karenstiden.

Når det er sagt, du får ikke uføreforsikring når du allerede er syk og går på AAP og er under utredning. 

Anonymkode: affec...84b

Skrevet
1 hour ago, Whistler said:

Forsikringsselskaper er stort sett ikke ondskapsfulle, men de mener selvfølgelig det er for seint å tegne forsikring etter at huset har brent ned. 

Så en uføreforsikring vil selvfølgelig ikke gjelde for eksisterende sykdommer og andre lidelser. 

Skrevet

Når du tegner forsikringen får du masse spørsmål som du plikter å svare ærlig på, blant annet om kjente sykdommer og plager. Jeg svarte f.eks at jeg hadde gått noe til fysio etter 1 år på hjemmekontor for lettere plager i skulder og nakke og fikk da beskjed om at hvis jeg blir ufør pga. nakke eller skulder skader, så vil ikke forsikringen gjelde. Jeg hadde ikke vært sykemeldt eller ute av jobb pga dette, kun hjelp for å ikke bli verre. 
Så nei, du vil nok ikke få noe ut av dette for eksisterende plager du har. 

Anonymkode: 912a7...7a7

• Liker 2
Skrevet

Som de andre nevner her, er det for sent å tegne forsikring når huset allerede brenner. Du har medfødte sykdommer, og vil aldri få forsikring mot uførhet pga disse. Det kan være du blir ansett som så høyrisiko-kunde at de ikke vil forsikre deg i det hele tatt, eller de kan gi deg forsikring, men med avtalevilkår som nevner unntak, altså de sykdommene du allerede har.

Anonymkode: 646e6...ff8

Skrevet

Jeg fikk ikke min utbetalt :(

tegnet i 2016 , fikk MS i 2018.

Selskapet nekter å betale ut , da de mente symptomene  var til stede tidlig ( jeg og lege visste det ikke selv engang)

Tapte saken i finansklagenemda. 

Husk å lese papirene NØYE før du undertegnet. 

Jeg betalte inn 700kr i mnd i 2 år , og skulle egentlig fått 3-4000 utbetalt .men fikk istedenfor  fjerna hele . Føler meg lurt av selskapet da de ga meg forsikringen in the first place.

Anonymkode: cbae1...8d4

Skrevet

I de fleste vilkår så er det forbehold om at forsikringen ikke gjelder sykdommer som var kjent, eller burde vært kjent, ved tegning av forsikringen. Eventuelt må man være fult arbeidsfør i en viss periode før man får dekning for kjente sykdommer.

Jeg snakket med en fastlege om en tung periode hvor jeg var i en sorgprosess, uten at det medførte fravær fra jobb, men ble skrevet i journal. Når jeg ble utbrent flere år senere og fikk sterk angst, så måtte jeg helt til Trygderetten fordi forsikringsselskapet mente jeg viste om psykiske plager fra før 🤷

Men du må lese vilkårene i forsikringen du ønsker, om den krever at du er fult arbeidsfør og hvilke unntak som gjelder ved kjent sykdom... Men en del barneforskninger går over til å være uføreforsikringer ved fylt 18 år, så det kan være verdt å sjekke opp om foreldrene dine hadde barneforskning på deg!

Skrevet
2 hours ago, newman01 said:

De lever av å ikke utbetale erstatning.

Det er helt feil.

• Liker 1
Skrevet

Du vil ikke få tegnet noen uføreforsikring om du alt er syk. Da hadde det jo vært meningsløst å tegne den forsikringen før man ble syk. Det igjen ville jo aldri vært mulig for et forsikringsselskap, nemlig bare ha kunder som har krav på penger…

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selskapet nekter å betale ut , da de mente symptomene  var til stede tidlig ( jeg og lege visste det ikke selv engang)

Jeg betalte inn 700kr i mnd i 2 år , og skulle egentlig fått 3-4000 utbetalt .men fikk istedenfor  fjerna hele . Føler meg lurt av selskapet da de ga meg forsikringen in the first place.

Hva i svarte?! Blei de vrang over 4000 kr??

Anonymkode: 6fd7f...a0b

Skrevet

Du får ikke uføreforsikring når du er på AAP, dessverre. Er der selv, og skulle så ønske jeg tenkte på det før. Du må være i jobb for å få forsikringen. 

Anonymkode: 9260d...e37

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva i svarte?! Blei de vrang over 4000 kr??

Anonymkode: 6fd7f...a0b

4000 pr måned tenker jeg..

Anonymkode: 1a3fc...13d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men dette er jo fordi du har vist tydelige tegn på dette i helseskjemaene dine selv om du ikke hadde fått konkludert det på tidspunktet eller at du har tilbakeholdt relevant informasjon. Om finansklagenemda har gitt deg avslag så er saken soleklar og har ingenting med at du ikke fikk en erstatning du skulle hatt krav på, men at du ikke oppfylte vilkårene for forsikringen. Hadde du vært utsatt for en bilulykke i mellomtiden og blitt ufør pga det uavhengig av sykdommen så hadde du fått erstatning, så selskapet har stått med risiko i mellomtiden som igjen medfører at du må betale.

Anonymkode: affec...84b

Skrevet

Jeg gikk på AAP og arbeisgiveren jeg fikk etterpå tegnet en kollektiv uføreforsikring på alle ansatte (Sparebank 1). Jeg ga ikke fra meg noen helseopplysninger (også MS). 

Da jeg ble ufør etter noen år fikk jeg 50 000,- i året uten spørsmål. 

Det kan være veien å gå TS, om du kommer deg ut i arbeid. 

Anonymkode: 448f2...51a

Skrevet
1 hour ago, Antimobbing said:

Det er helt feil.

Hvis du først skal sitere meg på noe bør du nesten vurdere å sitere meg på noe jeg faktisk har prøvd å påstå da... 

image.png.2ccd3f81ac971ac06d3433c6fe02f404.png

image.png.5465a28227dfc8694d19e5e814782201.png

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (2 minutter siden):

Hvis du først skal sitere meg på noe bør du nesten vurdere å sitere meg på noe jeg faktisk har prøvd å påstå da... 

image.png.2ccd3f81ac971ac06d3433c6fe02f404.png

image.png.5465a28227dfc8694d19e5e814782201.png

👍🏻

Anonymkode: 1e05c...2df

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg gikk på AAP og arbeisgiveren jeg fikk etterpå tegnet en kollektiv uføreforsikring på alle ansatte (Sparebank 1). Jeg ga ikke fra meg noen helseopplysninger (også MS). 

Da jeg ble ufør etter noen år fikk jeg 50 000,- i året uten spørsmål. 

Det kan være veien å gå TS, om du kommer deg ut i arbeid. 

Anonymkode: 448f2...51a

Så mens du gikk på aap fikk arbeidsgiver tegnet kollektiv uføreforsikring, som du senere fikk inviglet? Høres merkelig ut. 

Anonymkode: f6a38...672

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...