Gå til innhold

Datteren min er nettopp fylt 16 år, og vil overnatte hos kjæresten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er nettopp fylt 16 år, og vil overnatte hos kjæresten! 

Men jeg liker ikke kjæresten hennes, fordi han gjør ho ofte lei seg ved å si dumme ting til hun. Vil ikke høre på hva hun har å si , han skal alltid ha siste ordet når de krangler og han syns jeg og hun står hverandre for nære. Og han har hatt kontakt med venninnen hennes, og nå er datteren blitt uvenn med venninnen. Jeg har lyst å be han dra en viss plass og ikke vise seg mer , jeg blir så arg!

Jeg kan jo ikke nekte hun å overnatte. 😖

Anonymkode: 38a1e...c8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt kan du nekte henne å overnatte.

• Liker 38
Skrevet

La henne overnatte. 

Anonymkode: 96582...b38

• Liker 5
Skrevet
Hannah80 skrev (5 minutter siden):

Selvsagt kan du nekte henne å overnatte.

Men når hun er 16 år så er hun over den seksuelle lavalder. Trodde jeg ikke kan si nei til overnatting.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

La henne overnatte. 

Ja kanskje 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja kanskje 

Det er haugevis av ungdommer som flytter hjemmefra som 15-16åringer i Norge. Blir fryktelig spesielt om du skal behandle din som en 13åring mens andre bor og lever som voksne 🤷‍♀️

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er haugevis av ungdommer som flytter hjemmefra som 15-16åringer i Norge. Blir fryktelig spesielt om du skal behandle din som en 13åring mens andre bor og lever som voksne 🤷‍♀️

Jeg var 15 år når jeg flyttet hjemmefra og min søster 16 år. Men det er han kjæresten hennes, jeg liker han ikke. Ikke lyst hun skal være med han , men det nytter vel ikke.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Så klart kan du nekte, hun er ikke myndig. Fortell at du ikke er komfortabel med den nåværende situasjonen og at så lenge hun bor under ditt tak så får hun ikke lov til å overnatte hos gutter. 

Det ble jeg også fortalt, og nei - Jeg har ikke et dårlig forhold til foreldrene mine, gikk heller ikke bak ryggen deres og ikke sliter jeg psykisk. 

Så lenge du er under 18 år, kan du ikke flytte hjemmefra uten dine foreldres samtykke. Det er altså lov å flytte hjemmefra som 16-åring, men bare hvis foreldrene dine synes det er det greit.

Endret av Kenelz
  • Liker 20
Skrevet

Du kan si nei til akkurat hva du vil, så lenge hun bor i ditt hus. Om det er så lurt er en annen ting, du risikere å støte henne fra deg og rett inn i hans armer.

Jeg ville vært tydelig på at overnatting ikke er noe du ønsker for henne av nettopp fordi du med din livserfaring ser at dette forholdet kanskje ikke bare er positivt for henne (vær nøktern). Når det er sagt ville jeg lagt ansvaret for beslutningen over til henne, men forvisset henne om at du står der dersom det blir vanskelig. Det verste du gjør nå er å bli sint og sette det hun opplever som urimelige grenser, da sklir hun unna. Gi henne ansvaret, vær der hvis hun trenger det.

Anonymkode: daff8...60a

• Liker 29
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan si nei til akkurat hva du vil, så lenge hun bor i ditt hus. Om det er så lurt er en annen ting, du risikere å støte henne fra deg og rett inn i hans armer.

Jeg ville vært tydelig på at overnatting ikke er noe du ønsker for henne av nettopp fordi du med din livserfaring ser at dette forholdet kanskje ikke bare er positivt for henne (vær nøktern). Når det er sagt ville jeg lagt ansvaret for beslutningen over til henne, men forvisset henne om at du står der dersom det blir vanskelig. Det verste du gjør nå er å bli sint og sette det hun opplever som urimelige grenser, da sklir hun unna. Gi henne ansvaret, vær der hvis hun trenger det.

Anonymkode: daff8...60a

Ja, det har du helt rett i, det kan jeg si. 

• Liker 1
Skrevet

Du kan nekte henne å overnatte, og du kan i alle fall nekte henne å ha overnatting av han hjemme hos dere. Ditt hus, du som bestemmer - uavhengig av hennes alder. 

• Liker 2
Skrevet
Kenelz skrev (12 minutter siden):

Så klart kan du nekte, hun er ikke myndig. Fortell at du ikke er komfortabel med den nåværende situasjonen og at så lenge hun bor under ditt tak så får hun ikke lov til å overnatte hos gutter. 

Det ble jeg også fortalt, og nei - Jeg har ikke et dårlig forhold til foreldrene mine, gikk heller ikke bak ryggen deres og ikke sliter jeg psykisk. 

Ok, du godtok et nei? Alle venninnene hennes som er fylt 16 år som er i forhold får lov å overnatte, så jeg tipper det vil bli vanskelig! 

Skrevet
Gjenferdet skrev (2 minutter siden):

Du kan nekte henne å overnatte, og du kan i alle fall nekte henne å ha overnatting av han hjemme hos dere. Ditt hus, du som bestemmer - uavhengig av hennes alder. 

Jeg vil, men jeg vet det vil bli vanskelig fordi venninnene hennes får lov. Jeg er alene med hun, så det blir ikke lett når hun er sta og viljesterk som hun egentlig er. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 6.10.2021 den 1.21):

Jeg vil, men jeg vet det vil bli vanskelig fordi venninnene hennes får lov. Jeg er alene med hun, så det blir ikke lett når hun er sta og viljesterk som hun egentlig er. 

Noen ganger så må barn og ungdom lære at ikke alt er likt og at verden noen ganger er urettferdig. Folk har forskjellige regler, og det må barnet eller ungdommen nesten bare finne seg i.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 7
Skrevet

Du kan jo nekte henne, meeen det er ikke taktisk smart… Hun må gjøre seg disse ungdomserfaringene selv, med deg som en stødig og trygg base. Selv om du ikke liker denne kjæresten så må hun selv finne ut at han ikke er en bra fyr, selv om det er vondt å se på. Sørg for at hun vet at du alltid er der, og at hun kan snakke med deg om alt 

Anonymkode: aac7e...16f

• Liker 7
Skrevet

Herrefred, du må lære deg å bruke hun/ henne!

Anonymkode: e0b84...1d8

• Liker 15
Skrevet
Gjenferdet skrev (4 minutter siden):

Noen ganger så må barn og ungdom lære at ikke alt er likt og at verden noen ganger er urettferdig. Da jeg var barn måtte jeg legge meg tidlig. Det kjentes fryktelig urettferdig at nabogutten fikk lov til å spille ball utenfor, mens jeg satt i senga og så ut uten at jeg fikk leke like sent som han - men sånn er livet. Folk har forskjellige regler, og det må barnet eller ungdommen nesten bare finne seg i.

Ja, jeg er helt enig! 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker du trenger å snakke med henne om forhold og hva som er greit og hva som ikke er greit.

Holder han på å bryte henne ned? Får henne til å kutte vennene sine? Snakk om konsekvensene dette er for henne. 

Anonymkode: 36c30...2fe

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan jo nekte henne, meeen det er ikke taktisk smart… Hun må gjøre seg disse ungdomserfaringene selv, med deg som en stødig og trygg base. Selv om du ikke liker denne kjæresten så må hun selv finne ut at han ikke er en bra fyr, selv om det er vondt å se på. Sørg for at hun vet at du alltid er der, og at hun kan snakke med deg om alt 

Anonymkode: aac7e...16f

Ja det er vondt å se på 😣

Sant det du skriver.

Skrevet

Enig med vedkommede over- lite taktisk smart. Ville heller snakket med henne om dette forholdet, hørt på hva hun sier og sett om dere kan komme til enighet. Man må velge sine kamper med disse tenåringene, om dette er en kamp du bør ta- vet du bare selv.  Sex har dem uansett, med eller uten din velsignelse..

Anonymkode: 9a44d...8c1

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...