Gå til innhold

Er jeg urettferdig? Er desperat etter objektive meninger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, jeg var veldig usikker på hvor jeg skulle poste dette, så jeg tenkte å poste her da jeg ikke fant noe på hus forumet. 

Som tittelen tilsier, så er jeg desperat etter objektive meninger. Jeg blir fortalt av eksen min at jeg er urettferdig, men andre sier jeg ikke er det. 

Her er saken: 

Min samboer har forlatt meg etter 7år sammen. Vi eier en leilighet sammen, 50/50 på lånet. Da forholdet har tatt slutt så skal vi ikke bo sammen, men vi er uenig om hva vi skal gjøre videre. 

Hun vil kjøpe meg ut av lånet, jeg vil selge. 

Vi har ikke barn sammen, og det er ikke noe «naturlig» grunn for at en skal av oss har spesielle behov for å bo der. 

Hun vil ikke flytte pga:

1) En venninne bor i samme borettslag. 

2) Gangavstand til jobb.

3) Er lei av å flytte. 

Jeg vil selge pga: 

1) Jeg er midt i en bachelorutdanning, og trenger penger til egenkapital når jeg er ferdig med utdanningen. 

2) Markedet i byen jeg bor i er definitivt «selgers marked», og så å si alle leiligheter går langt over takst, spesielt leiligheter med 2 soverom. 

Min samboer vil ha ikke kjøpe meg ut for en standard e-takst, men en type takst som er vanlig å sette dersom man har barn sammen eller en har medisinsk grunnlag til å beholde leiligheten.

Hun nekter å selge på åpent marked, og mener at jeg er urettferdig som vil det. Tingen er, i minst 2 år til må jeg flytte hjem til foreldrene mine (i en alder av 35!) og jeg trenger de ekstra pengene som (etter all sannsynlighet) kommer etter en budrunde. Men, samboeren min påstår at det er urettferdig at begge må flytte. Hadde markedet ikke vært sånn at vår type leilighet gjerne går mellom 400-800 000 over takst, eller at vi hadde barn sammen, så hadde jeg latt meg bli kjøpt ut. 

Er jeg urettferdig som vil selge? 

Bruddet skjedde ikke akkurat under ideelle forhold kan man si, etter min mening, og fra min side så sliter jeg litt å tenke klart da jeg er mildt sagt forvirret. Denne forvirringen gjør at  jeg trenger objektive meninger fra folk som ikke kjenner meg eller henne. 

Beklager langt innlegg, og om det er postet på feil plass. Takk som leste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forhold tar slutt og da kommer oppgjørets time. At den ene ønsker å bli boende er greit nok men ikke noe du skal tape økonomisk på. Vil du selge så krev salg. Det er helt greit. Det er ikke urettferdig at du krever din rett. 

Anonymkode: 99e55...3a5

• Liker 32
Skrevet

Jeg ville gått for meglertakst og solgt til x´n, forklar situasjonen til megler. 

Anonymkode: 515da...af4

• Liker 6
Skrevet

Få minst 3 meglertakster. Taksten skal ta hensyn til salgsverdi av tilsvarende boliger. 

Anonymkode: 46cd7...318

• Liker 6
Skrevet (endret)

Det vanlige er å få 2-3 verdivurderinger og legge seg på gjennomsnittet av disse. Feks du velger en megler og hun velger en megler. 

Vil hun ikke gå med på dette? Nei, da får det bli salg på det åpne markedet. Det har du full rett til å kreve. Det er hun som er urettferdig hvis hun ikke kan kjøpe deg ut til taksten megleren setter etter en verdivurdering.

Endret av Kvinnenavn
  • Liker 16
Skrevet

Selg på det åpne markedet og del gevinsten.

• Liker 8
Skrevet

Bare pass til helvete på at du er til stede når megler tar takst. Jeg har lest om folk her på forumet som har skrytt av å ha manipulert megler til å sette lavere takst på bolig når de skal selge til en eks. 

Anonymkode: 3fabf...2b3

• Liker 11
Skrevet

Sett boligen tilslags og la henne kjøpe til høyeste bud som kommer inn uten at hun selv trenger å være med i budrunden

• Liker 13
Skrevet

Krev salg. 

Anonymkode: dc954...bb0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Få minst 3 meglertakster. Taksten skal ta hensyn til salgsverdi av tilsvarende boliger. 

Anonymkode: 46cd7...318

Boliger går allikevel ofte over prisantydning (virker som det er et sannsynlig utfall her), og det er derfor grunn til å ønske å selge på åpent marked. Jeg mener  fremgangsmåten som beskrives her er ok hvis det feks er barn som man ønsker skal bli boende - men i tilfellet med kun to voksne ville jeg si at det er å være alt for grei. Det er jo å gi bort potensiell gevinst ved salg på åpent marked! Hvorfor gjøre det bare fordi den andre ikke ønsker/gidder å flytte? Jeg tenker at det er lett å bli overtalt når man føler seg litt forvirret - men plutselig har du solgt, gått flipp av gevinst og har en eks-samboer som fortsetter sitt liv uten deg. 

Anonymkode: dd65e...746

• Liker 13
Skrevet

Urimelig at hun skal tjene på å bli boende. Kan hun kjøpe den til markedspris er det ok at hun overtar leiligheten, hvis ikke må den selges.

Anonymkode: efd92...29d

• Liker 5
Skrevet

Hva er hennes begrunnelse for at du skal miste så mye penger..?? 

Jeg skjønner at hun ønsker leiligheten. Men hun er veldig egoistisk å prøve å overtale deg på den måten når hun VET at hun vinner vinn vinn vinn på dette. Hva har du å vinne? Ingenting. 

Selg leiligheten med rett rygg og tenk på at du skal komme deg greit gjennom dette bruddet du også. 

Anonymkode: 0c4dd...903

• Liker 11
Skrevet

Etter 7 år hadde jeg strukket meg. Så i denne situasjonen hadde jeg latt meg kjøpe ut. Om det da ikke har vært vold eller utroskap inni bildet. Da trenger du ikke å bry deg, og gjør det som passer deg best. 

Skrevet

Jeg hadde gått etter hva andre med samme leilighet gar fått for dine leiligheter. :)

La oss si naboen under med dårligere solforhold men samme standard som deres leilighet fikk 2,5mill for sin leilighet i mars, så er nok leiligheten deres verdt 2,7 pluss prisveksten i området. :)

Skrevet
Wilmar skrev (13 minutter siden):

Etter 7 år hadde jeg strukket meg. Så i denne situasjonen hadde jeg latt meg kjøpe ut. Om det da ikke har vært vold eller utroskap inni bildet. Da trenger du ikke å bry deg, og gjør det som passer deg best. 

Hvorfor? Kan like godt tenke omvendt at etter 7 år Bør hun unne ham at rett blir rett og ikke prøve å fordelen.

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor? Kan like godt tenke omvendt at etter 7 år Bør hun unne ham at rett blir rett og ikke prøve å fordelen.

Enig. Ingen grunn til at hun skal sitte igjen med mer enn han. Man vet jo ikke sikkert at hun vil bo der for alltid heller, og om hun ombestemmer seg og vil bo et annet sted allikevel, vil jo hun tjene mye på dette. 

Anonymkode: f1361...131

• Liker 7
Skrevet

Hennes side: Hun bor på et område hun vil bo. Hvis huset selges over takst, du flytter hjem til mor så tjener du masse penger på det. Hun kommer til å slite med å komme seg inn i et så hardt boligmarked igjen og måtte kjøpe en leilighet langt over takst og tape 100.000 vis av kroner. Hun må sannsynligvis flytte veldig langt bort og kjøpe bil i tillegg. Har hun lappen? 

Jeg syns du er urettferdig. Din motivasjon er å tjene penger, hun kommer til å få det veldig vanskelig. 
Du skal bo hos mor for en billig penge regner jeg med. 

Du kan ikke regne med å tjene penger på et samlivsbrudd med mindre du giftet deg for pengenes skyld og går inn for å lage bråk for å få viljen. 

Du får heller nekte å flytte og insistere på å kjøpe ut henne da. Og selge når hun er ute

Anonymkode: bd36c...2bf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hennes side: Hun bor på et område hun vil bo. Hvis huset selges over takst, du flytter hjem til mor så tjener du masse penger på det. Hun kommer til å slite med å komme seg inn i et så hardt boligmarked igjen og måtte kjøpe en leilighet langt over takst og tape 100.000 vis av kroner. Hun må sannsynligvis flytte veldig langt bort og kjøpe bil i tillegg. Har hun lappen? 

Jeg syns du er urettferdig. Din motivasjon er å tjene penger, hun kommer til å få det veldig vanskelig. 
Du skal bo hos mor for en billig penge regner jeg med. 

Du kan ikke regne med å tjene penger på et samlivsbrudd med mindre du giftet deg for pengenes skyld og går inn for å lage bråk for å få viljen. 

Du får heller nekte å flytte og insistere på å kjøpe ut henne da. Og selge når hun er ute

Anonymkode: bd36c...2bf

Hvorfor kommer hun til å tape hundretusenvis av kroner? Hvorfor må hun kjøpe en leilighet langt over takst? Hvorfor blir det vanskeligere for henne å komme seg inn i boligmarkedet enn for ham? Hvor har du det fra at hun må flytte veldig langt bort?

Hvorfor kommer hun til å få det så veldig vanskelig, men ikke han? Hun kan jo flytte inn til sine foreldre også...

De er jo i samme situasjon angående boligen. Hva de velger å gjøre med sin andel/pengene fra salg av andel er da fullstendig irrelevant.

Anonymkode: 8370f...090

• Liker 14
Skrevet

Hva med et kompromiss? Hun kan kjøpe deg ut av lånet for en litt høyere pris, men ikke så mye som du ville tjent på et salg. Dere møtes halvveis.

• Liker 1
Skrevet

Det rettferdige her er jo at de skal dele verdiene likt. 

Si taksten er 4 mill, mens forventet salgspris er 4,4 mill. Den reelle verdien er altså 4,4 mill.

Dersom de selger på åpent marked, får de 2,2 mill hver. Alt er likt.

Dersom hun kjøper ham ut til takst, får han 2 mill, som er halve taksten. Hun får derimot 2,4 mill! Hun får 400 000 mer enn ham, som hun kan løse inn ved å selge huset når hun vil.

Dette er IKKE rettferdig. Som ts sier kan det være et poeng dersom man har barn og det derfor er viktig at en av partene beholder boligen, men det er ikke tilfelle her.

At han skal gi henne 400 000 bare fordi hun har lyst til å bo der, er ikke rimelig. Hvem gir eksen sin en gave til 400 000? 

Jeg forstår jo hennes ønske om å bo der, og skjønner også at hun prøver seg med takst, men riktig er det ikke. Ts, foreslår du snakker rolig med henne igjen, men hvis det ikke går, bør du vel sjekke med en advokat hva du kan gjøre. Jeg vil tro du kan kreve salg.

Anonymkode: 9b976...9d7

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...