Gå til innhold

80% av forhold fungerer ikke i lengden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde nesten ikke på det da jeg leste det selv. 

"The global statistic for relationship failure has risen to 60% end in divorce in the Western World where divorce is allowed. That leaves a 40% success rate of staying together. Now, discount from that 40% couples who are having affairs (together but not together), domestic violence (couples who are together by fear), sexless couples (couples who stay together because of the children or social pressure) and we’re starting to see the real statistic. 80% of relationships fail."

https://walkerinternational.com/2018/11/28/why-do-80-of-relationships-fail/

Dette er skremmende statistikk. Det betyr i praksis at 2/10 forhold vil vare og være suksessfulle. Det at 4/10 holder sammen betyr ikke at det kun er rosenrødt. Mange holder sammen fordi de må, mange strever med rus, vold og utroskap i forholdene sine. 

Hva er grunnene til dette? 

Har vi for høye forventninger til hverandre? Kommuniserer vi for dårlig? Er vi sammen fordi vi er redd for å være alene? Velger vi for dårlige partnere? Alt ovenfor? 

Det er egentlig et enormt press. Nå skal vi være sammen resten av livet, eller slå opp. 

Det er vel iallefall liten tvil om at det krever hardt arbeid å ha det harmonisk sammen over tid. Dette er tallenes tale. 

Kjør debatt! 

Anonymkode: d4075...784

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes en annen tråd om andregangsforhold; 

Anonymkode: 0c6e0...2ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Finnes en annen tråd om andregangsforhold; 

Anonymkode: 0c6e0...2ec

Jeg så denne nå. Litt annen vinkling og kilde, men det bunner ut i mye av det samme. Hvorfor er sjansen for at det går galt høyere enn at det faktisk funker? Og hvorfor er denne prosenten så høy? 

Skrevet

Eller man kan snu det på hodet og si at ganske mange finner det ut av det med hverandre. 

Anonymkode: eaa58...4ad

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eller man kan snu det på hodet og si at ganske mange finner det ut av det med hverandre. 

Om du definerer fire av ti som mange. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om du definerer fire av ti som mange. 

Det er ca halvparten. 

Skrevet (endret)

Syntes ikke det var spesielt oppsiktsvekkende eller skremmende, 100% av mine forhold har ikke fungert i lengden :fnise:

Jeg tenker at man er ikke samme person hele livet, og man er ikke forelsket i samme person hele livet. Mer uvanlig enn vanlig i mitt hode at man skal holde sammen i tretti år og være så og si like lykkelige og lidenskapelige som i starten. Det er gamle romantiske regler som ikke stemmer med virkeligheten, de oldeforeldrene våre som var gift hele livet var det fordi de måtte, ikke fordi kjærligheten var så mye større den gang. Så kan man stå i det og bestemme seg for å gjøre det beste ut av situasjonen, men det er noe med det å rett og slett bare skille seg også.

Tenker løsningen er at man er mer singel og verken går inn i "feil" forhold eller kvier seg for å forlate et feil forhold. Og/eller at man kan være sammen med forskjellige personer gjennom forskjellige stadier i livet, seriemonogamiet er nøkkelen til å alltid være i et lykkelig forhold 😜

Og om man nå har bestemt seg for å være sammen med sitt livs kjærlighet hele livet ut - fordi man mener man bare har en - så må man akseptere at det er stor sjanse for at det vil utvikle seg til et annet type partnerskap etter hvert, kanskje lidenskapen forsvinner og man blir mer familie enn kjærester til slutt. Det kan jo være fint det også, for noen.

Sånn sett er det at 2 av 10 har stor lykke og suksess med langvarig monogamt forhold veldig bra fra mitt uromantiske ståsted.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 9
Skrevet

Mer utvalg. Bruk og kast. Tinder og sosialt utroskap. Folk er tilgjengelige hele tiden. Tror ikke det er sunt heller. 

Anonymkode: ad4d1...0a0

• Liker 8
Gjest På druen
Skrevet

Ikke sjokkerende i det hele tatt. Det er ikke meningen at folk skal kun ha en partner hele livet. Det går ikke. 

Skrevet
Cuntzilla skrev (1 time siden):

Så kan man stå i det og bestemme seg for å gjøre det beste ut av situasjonen, men det er noe med det å rett og slett bare skille seg også.

Det er jo det ekteskap og giftemål handler om, i gode og ONDE dager. Dårlige og vanskelige dager samt mindre lidenskap og forelskelse vil komme, uansett hvem du/dere er? Garantert. Synes du har et naivt syn på ekteskap. 
Det lyser lang vei at du kommer til å skille deg ved minste motstands veg desverre.

Jeg synes det er trist å tenke på de barna som ev må vokse opp med skillte foreldre, bo i en koffert, stress etc fordi mor f.eks ikke er like forelsket lenger eller blitt litt mindre sex, ev noen flere diskusjoner. Det er for svakt, synes jeg. Livet er ikke en dans på roser, men voksne spesielt de med barn bør takle det modent nok til å ikke bare gi opp, hoppe videre til nestemann, når det går litt i motbakke. 

Anonymkode: 0b9c6...259

• Liker 4
Skrevet
Cuntzilla skrev (3 timer siden):

Tenker løsningen er at man er mer singel og verken går inn i "feil" forhold eller kvier seg for å forlate et feil forhold. Og/eller at man kan være sammen med forskjellige personer gjennom forskjellige stadier i livet, seriemonogamiet er nøkkelen til å alltid være i et lykkelig forhold 😜

Er jo helt meningsløst :) Klart at om man lever alene så er det null fare for at et forhold ryker, for mange er det å leve alene ikke noe alternativ. Nei seriemonogamiet er like stor fare for elendighet i et forhold som alt annet. Det er bare å lese alle trådene her inne om de som stadig vekk går ut og inn av forhold. På 70 tallet var de fleste i langvarige og livsvarende forhold. Og jo mange av de var akkurat det fordi de innså at et samliv ikke bare er en dans på røde roser. I gode og onde dager og alt det som dette innbefatter. Så hadde de ikke den fristelsen som SOME er i dag der mange så snart det kommer en motbakke flørter med andre og ser etter en utgang så fort det skjer. Uten vilje til å dyrke forholdet sitt i dagens samfunn er det dømt til å mislykkes.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mer utvalg. Bruk og kast. Tinder og sosialt utroskap. Folk er tilgjengelige hele tiden. Tror ikke det er sunt heller. 

Anonymkode: ad4d1...0a0

Dette er et problem med den moderne datingen. Tror du tilgjengeligheten gjør folk slitne? Tror du mange har "gresset er grønnere" mentaliteten? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo det ekteskap og giftemål handler om, i gode og ONDE dager. Dårlige og vanskelige dager samt mindre lidenskap og forelskelse vil komme, uansett hvem du/dere er? Garantert. Synes du har et naivt syn på ekteskap. 
Det lyser lang vei at du kommer til å skille deg ved minste motstands veg desverre.

Jeg synes det er trist å tenke på de barna som ev må vokse opp med skillte foreldre, bo i en koffert, stress etc fordi mor f.eks ikke er like forelsket lenger eller blitt litt mindre sex, ev noen flere diskusjoner. Det er for svakt, synes jeg. Livet er ikke en dans på roser, men voksne spesielt de med barn bør takle det modent nok til å ikke bare gi opp, hoppe videre til nestemann, når det går litt i motbakke. 

Tenker du folk generelt gir opp for lett idag? 

Jeg er forøvrig enig i at du bør jobbe mer for å få det til og funke når du har barn, men nå tenkte jeg også på de som ikke har barn, ikke er gift, men samboere og i forhold. 

Jeg jobber i skolen og ser svært mange skilsmissebarn streve med å finne seg til rette. Når foreldrene samarbeider bra kan det funke. Når foreldrene ikke samarbeider bra er det krise for barnet. 

• Liker 1
Skrevet
Antiviruset skrev (25 minutter siden):

Er jo helt meningsløst :) Klart at om man lever alene så er det null fare for at et forhold ryker, for mange er det å leve alene ikke noe alternativ. Nei seriemonogamiet er like stor fare for elendighet i et forhold som alt annet. Det er bare å lese alle trådene her inne om de som stadig vekk går ut og inn av forhold. På 70 tallet var de fleste i langvarige og livsvarende forhold. Og jo mange av de var akkurat det fordi de innså at et samliv ikke bare er en dans på røde roser. I gode og onde dager og alt det som dette innbefatter. Så hadde de ikke den fristelsen som SOME er i dag der mange så snart det kommer en motbakke flørter med andre og ser etter en utgang så fort det skjer. Uten vilje til å dyrke forholdet sitt i dagens samfunn er det dømt til å mislykkes.

Blir dette et tilfelle av "damned if you do, damned if you don't". 

En diskusjon for en ny tråd kunne vært. "Singel, eller i forhold med usikre fremtidsutsikter". Når det er sagt velger nok majoriteten kjærligheten om de fikk valget foran seg. 

Samtidig er det interessant at mange klarer å leve fint som singel, samtidig som mange strever og har behovet for den anerkjennelse og oppmerksomhet en partner gir. 

Tenker du at SOME er skylden i at så mange forhold ryker idag? Alt er lett tilgjengelig og vi har "gresset er grønnere" mentaliteten? 

Vi skal ofte ikke lenger enn til foreldregenerasjonen vår for å finne livslange ekteskap. Noe skjedde på veien. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når forholdet er over, så er det over. Oppegående voksne mennesker bir ikke sammen med en person du ikke liker for å holde fasade i samfunnet. De sterke bryter ut av drittforholdene. De svake blir. Velsigne alle de bortkastede livene deres!

Anonymkode: 012de...7a0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Når forholdet er over, så er det over. Oppegående voksne mennesker bir ikke sammen med en person du ikke liker for å holde fasade i samfunnet. De sterke bryter ut av drittforholdene. De svake blir. Velsigne alle de bortkastede livene deres!

Ja, når forholdet er over, så er det over. Da går de fleste fra hverandre. Det er jo i den enorme gråsonen hvor forholdet fremdeles kan reddes at jeg vil si de svake stikker av. 

• Liker 5
Skrevet
kankankan skrev (5 minutter siden):

Ja, når forholdet er over, så er det over. Da går de fleste fra hverandre. Det er jo i den enorme gråsonen hvor forholdet fremdeles kan reddes at jeg vil si de svake stikker av. 

Kan dette tyde på at det er mange svake i samfunnet idag? 

Skrevet

For å være ærlig synes jeg verken det er overraskende eller problematisk.

Det er mye bedre at folk går fra hverandre, enn at de er sammen og ikke har det bra. Tenk alle som i tidligere generasjoner har levd sammen og vært ulykkelige, og som hadde hatt mulighet til å finne lykke (midlertidig eller lang) et annet sted? Livet er kort, og vi har bare ett liv. Det er null grunn til å være i et dårlig forhold. Jeg tror på ingen måte alle som hold sammen tidligere hadde på gruppenivå bedre forhold enn vi har nå, selv om de "holdt ut". Det er meningsløst å være forholdsmartyr. Nå som de fleste heldigvis har gått bort fra den ødeleggende religionen, så har man mindre press, både internt og eksternt, om å bli i dårlige forhold. 

Anonymkode: 1d869...716

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor er alle så utrolig opptatte av at et forhold må vare livet ut?

Hvem har bestemt at det er normen, og at det er det som gjør deg lykkelig?

Først når man frir seg fra den oppfatningen der, så kan man ha det godt i livet, tenker jeg.

Jeg går inn i et forhold, og tenker selvfølgelig der og da at jeg ønsker det skal vare livet ut, men livet skjer underveis. Folk forandrer seg, modnes i forskjellig tempo, vokser fra hverandre.

Det er mye viktigere for meg å være lykkelig og tilfreds i mitt liv, enn å tviholde på en fasade. Fungerer ikke forholdet lenger, så gjør det ikke det. Ikke tvihold på noe som ikke fungerer.

Kjenner så mange som er i ulykkelige forhold, kun for fasade, og fordi de mener det er et svakhetstegn å gå fra hverandre. Synes synd på de menneskene som kaster bort livet sitt. Man lever bare en gang. Gjør det som gjør deg lykkelig!

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan dette tyde på at det er mange svake i samfunnet idag? 

Kun de sterke som bryter ut. De svake er fasadespillere, fordi det ser bra ut for andre. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...