AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #1 Skrevet 5. oktober 2021 Jeg har kun vært på OUL, og én gang hos lege. Hva gjør dere andre? Jeg er i uke 22 nå. Anonymkode: 8c2a6...5c7
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #2 Skrevet 5. oktober 2021 Jeg har vært på de kontrollene som jeg blir tilbudt Jordmor og lege har satt opp. Med første fulgte jordmor vanlig tilbud for svangerskapskontroll, altså dette: https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/ Med andre var jeg litt hos lege og litt hos jordmor og begge kjørte litt sitt eget løp og hadde derfor fler kontroller enn minimumstilbudet. Anonymkode: c279b...128
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #3 Skrevet 5. oktober 2021 Jeg følges opp ekstra fordi jeg var veldig psykisk syk som ungdom, slik at noen utenfor kan rekke å fange opp et eventuelt tilbakefall tidsnok til at det kan "stanses" poliklinisk. Fra uke 8 til uke 20 var jeg hos jordmor annenhver uke, og nå er jeg der hver fjerde uke. Har vært på OUL og skal på en ekstra UL for kontroll av vekst i uke 32. Uke 24 nå. 😊 Anonymkode: 4963b...def
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #4 Skrevet 5. oktober 2021 Jeg har vært ca samme som deg. Var innom lege i uke 5 fordi jeg måtte spørre om noen medisiner jeg gikk på. Deretter hadde jeg første svangerskapskontroll i uke 12 og OUL i uke 19. Neste kontroll er hos jordmor på helsestasjon i uke 24 (valgte det istedet for fastlegen) + at jeg må ta glukosebelastningstest hos legen utenom kontrollene. I tillegg har jeg vært på en privat TUL da, som jeg selv bestilte og betalte. Om de ikke oppdager noe spesielt eller man trenger noe ektra så er det vel bare de 8 kontrollene som en annen her listet opp som er de vanlige i et normalt svangerskap (ett barn, ikke risiko osv) etter hva jeg har skjønt. Anonymkode: c7e1f...6a5
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #5 Skrevet 6. oktober 2021 Takk! Ts her. Ny på dette, første barn. Leser så mye forskjellig. Anonymkode: 8c2a6...5c7
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #6 Skrevet 6. oktober 2021 Jeg bestilte meg tidlig ultralyd privat i uke 7 (for å se at det var noe der inne, at forsterket var på riktig sted osv) og i uke 13 (for å sjekke det som kan sjekkes på tidspunktet) før vi fortalte nyheten til venner og familie. Jeg var hos fastlegen i uke 13 for å ta blodprøver, som jeg ble anbefalt å gjøre rundt denne tide. Videre skal jeg til jordmor nå i uke 17, deretter blir det OUL i uke 18. Regner med jeg skal ha en ny jordmortime i uke 24 ettersom jeg er rhesus negativ og skal teste barnets blodtype rundt denne tiden. Utover dette vet jeg ikke hva planen er, men antar at jordmor vil sette opp et slags «program» for kontroller osv når jeg skal til henne første gangen:) Anonymkode: 501ae...7d5
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #7 Skrevet 6. oktober 2021 Jeg hadde TUL rundt uke 7 både i første og andre svangerskap. I første hadde jeg deretter time hos fastlegen ca.1 gang pr måned. Hun hadde veldig god kompetanse på svangerskap så da gikk jeg ikke til jordmor i det hele tatt. Denne gangen har jeg vært sykmeldt fra ca.uke 12 og hatt legetime ca.1 fang pr måned. I tillegg har jeg vært hos jordmor 2-3 ganger hittil. Er nå i uke 34. Har også hatt 2-3 polikliniske timer på sykehuset for å følge opp en spesiell tilstand. Anonymkode: 99ec1...38b
Gjest 123 eller noe Skrevet 6. oktober 2021 #8 Skrevet 6. oktober 2021 Har vært til vanlig jordmor i uke 6 og i uke 13, skal dit om en uke igjen (uke 24 er det vel da), tidlig ultralyd som jeg bestilte selv i uke 12, legetime for blodprøver uke 12, og ordinær ultralyd uke 19. Må vel på den der glukosebelastningstimen også en gang i løpet av oktober nå.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #9 Skrevet 6. oktober 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Takk! Ts her. Ny på dette, første barn. Leser så mye forskjellig. Anonymkode: 8c2a6...5c7 Hvis du er førstegangsfødene pleier jordmor å kunne ta inn på ekstra kontroll tidlig, i uke 6-7 eller 14-16 alt ettersom kapasitet i kommunen. Det er jo litt sent for deg men om du ønsker jordmoroppfølging i tillegg til lege er det bare å ta kontakt med helsestasjonen Anonymkode: c279b...128 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #10 Skrevet 6. oktober 2021 https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/ Denne er fin å ta utgangspunkt i Anonymkode: 9f3b9...546
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #11 Skrevet 7. oktober 2021 Takk for at dere er så hjelpsomme! Anonymkode: 8c2a6...5c7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå