AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #1 Skrevet 5. oktober 2021 Hei, Er virkelig ergonomisk sportsdel bedre en flat? Spesielt for mindre barn? I termingruppen er det flere som har byttet til sportsdel veldig tidlig (ofte av gode grunner). Ofte er essensen i innleggene at dette er mer greit når sportsdelen er ergonomisk. De få stedene jeg har funnet noe skrevet om dette står det at flat ofte er bedre en ergonomisk for små barn. For meg virker også dette logisk da ett barn i en ergonomisk sportsdel ikke ligger helt flatt, men ligger i en liten bakke selv om den er lagt helt bak. Da jeg skulle kjøpe vogn sa selger at alle kan kalle noe ergonomisk og at den ergonomiske ikke nødvendigvis er mer ergonomisk riktig enn flat. Men jeg vet ikke om dette stemmer... Det virker jo som de fleste mener at ergonomisk er bedre. Men jeg klarer ikke å finne noen gode kilder på dette. Er det noen som har noen gode kilder på at den ene eventuelt er bedre enn den andre? Og hvorfor ergonomisk er blitt så fryktelig populært de siste årene? Anonymkode: fe788...8ff
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #2 Skrevet 5. oktober 2021 Ergonomisk sittedel gir ofte en bedre posisjon for baby, enn å ligge helt flat på en relativt myk flate. Det er ikke noe madrass i sportsdelen som det er i en seng, det er stort sett et stramt stykke med tøy. I ergonomisk sittedel vil barnet få en bedre posisjonering av kroppen i form av M-posisjon i beina, som gir en naturlig C-form i ryggen, som gjør barnet stødigere i kroppen, spesielt rygg, nakke og hode. Prøv selv, sett deg på huk med knærne litt fra hverandre, bøy kroppen fremover med buet ryggsøyle. Får du til å ta hodet bakover? Dette sikrer luftveier for barnet blandt annet, og barnet ligger mer i ro. Hodet vil ikke falle fra side til side. I flat liggedel ligger barnet bare rett opp og ned, uten noen form for naturlig støtte. Man er da mer avhengig av at barnet er fysisk klar for sportsdel, for å oppretrholde luftveier men også slik at barnet ikke klarer å snu seg selv (til tross for seler, som ofte er for store i sportsdeler). Men babyer er forskjellige, og ergonomiske sportsdeler har ikke en mal de må følge i produksjon. Det er ikke sikkert alle ergonomiske sportsdeler er så fryktelig ergonomisk for alle babyer om man bytter tidlig, så det er en sannhet med modifikasjoner at det er greit å bytte tidligere hvis man har ergonomisk sittedel kontra vanlig. Men én ting er sikkert, og for en normalt oppegående foreldre som følger med på barnet sitt, er at forskjellen er liten og risiko for skade/fare er minimal uansett type. Jeg bare svarer så nøye fordi du spør. Nei, det finns nok ingen dokumentasjon på nettopp dette temaet, men grunnleggende kunnskap om ergonomi og babyers anatomi sier nok. Dette er også alfa omega i bæretøy. Bæretøy som ikke gir M-og C-stillinger i ben og rygg er ikke anbefalt brukt over lengre perioder (15-20 minutter) fordi det hverken er sundt for babyens kropp, det sikrer ikke luftveier og det gir ikke god støtte. Med riktig ergonomisk bæretøy kan babyer i teorien bæres hele døgnet. Det er til og med god trening for rygg og nakke i våken tilstand, og kan sidestilles med magetrening. Anonymkode: d8cf5...cd7 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #3 Skrevet 5. oktober 2021 Takk for utfyllende svar! Det gir jo faktisk litt mening 🙂 Jeg har "irritert" meg veldig over å ikke forstå dette. Har heller ikke vert noen som har kunne gi meg ett godt svar. Beste svaret jeg har fått tidligere er "barn liker å sove med bena høyt". Anonymkode: fe788...8ff
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #4 Skrevet 5. oktober 2021 Jeg synes det ser så rart ut med ergonomisk sittedel, det må jo være bedre å kunne endre posisjon og velge hvordan ligge selv enn å bli plassert i en stilling. Jeg har ikke fått med meg at ergonomisk liksom skal være bedre, så har brukt vogn med vanlig løsning og vært fornøyd med det. Hva menes forøvrig med mindre barn? Det er vel vanlig å bytte rundt 6 mnd. Anonymkode: b7ad2...3ce 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #5 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg synes det ser så rart ut med ergonomisk sittedel, det må jo være bedre å kunne endre posisjon og velge hvordan ligge selv enn å bli plassert i en stilling. Jeg har ikke fått med meg at ergonomisk liksom skal være bedre, så har brukt vogn med vanlig løsning og vært fornøyd med det. Hva menes forøvrig med mindre barn? Det er vel vanlig å bytte rundt 6 mnd. Anonymkode: b7ad2...3ce Det du skriver i første avsnitt er det jeg også har tenkt. Derfor jeg har blitt så overrasket over at ergonomisk blir så "hyllet". Med mindre barn tenkte jeg på under 6 mnd egentlig. Flere i termingruppen byttet ved rundt 4 mnd "fordi den er jo ergonomisk og barnet hater vogn". Ser jeg burde ha presisert det i HI. Anonymkode: fe788...8ff
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #6 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hei, Er virkelig ergonomisk sportsdel bedre en flat? Spesielt for mindre barn? I termingruppen er det flere som har byttet til sportsdel veldig tidlig (ofte av gode grunner). Ofte er essensen i innleggene at dette er mer greit når sportsdelen er ergonomisk. De få stedene jeg har funnet noe skrevet om dette står det at flat ofte er bedre en ergonomisk for små barn. For meg virker også dette logisk da ett barn i en ergonomisk sportsdel ikke ligger helt flatt, men ligger i en liten bakke selv om den er lagt helt bak. Da jeg skulle kjøpe vogn sa selger at alle kan kalle noe ergonomisk og at den ergonomiske ikke nødvendigvis er mer ergonomisk riktig enn flat. Men jeg vet ikke om dette stemmer... Det virker jo som de fleste mener at ergonomisk er bedre. Men jeg klarer ikke å finne noen gode kilder på dette. Er det noen som har noen gode kilder på at den ene eventuelt er bedre enn den andre? Og hvorfor ergonomisk er blitt så fryktelig populært de siste årene? Anonymkode: fe788...8ff Snakker du om Emmaljunga nå? Er bare der jeg har hørt det uttrykket. Jeg skjønner heller ikke at de kaller den «ergonomisk», virker jo helt håpløs å sove i feks. Vi kjøpte flat. Men du må ikke blande det emmaljunga kaller «ergonomisk» med de som mener det ER «ergonomisk» å kunne legge sittedelen flat. Anonymkode: d6c21...046 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #7 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Snakker du om Emmaljunga nå? Er bare der jeg har hørt det uttrykket. Jeg skjønner heller ikke at de kaller den «ergonomisk», virker jo helt håpløs å sove i feks. Vi kjøpte flat. Men du må ikke blande det emmaljunga kaller «ergonomisk» med de som mener det ER «ergonomisk» å kunne legge sittedelen flat. Anonymkode: d6c21...046 Er ikke bare Emmaljunga som har det, det er nesten vanskeligere å finne flat enn ergonomisk sportsdel nå. Feks Bugaboo er ergonomisk. Da vi kom med våre kriterier for vogn på butikken (hvorav ett var at den kunne legges flat), var Emmaljunga eneste alternativ... Anonymkode: fe788...8ff
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #8 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Er ikke bare Emmaljunga som har det, det er nesten vanskeligere å finne flat enn ergonomisk sportsdel nå. Feks Bugaboo er ergonomisk. Da vi kom med våre kriterier for vogn på butikken (hvorav ett var at den kunne legges flat), var Emmaljunga eneste alternativ... Anonymkode: fe788...8ff Ok, må være noe nytt. Har aldri hørt om det før i år, ingen snakket om det med barnet for fire år siden. Anonymkode: d6c21...046 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #9 Skrevet 6. oktober 2021 27 minutter siden, AnonymBruker said: Ok, må være noe nytt. Har aldri hørt om det før i år, ingen snakket om det med barnet for fire år siden. Anonymkode: d6c21...046 Joda, de snakket om det for 4 år siden og. Jeg var den eneste i barselgruppen som ikke hadde ergonomisk den gang. Anonymkode: 4f471...ac2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå