Gå til innhold

Startlån fra kommunen over 3millioner???

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg har kjøpt et hus med 3 soverom til 3.7 millioner. Hun er enslig forsørger til 2 barn. Hun søkte om startlån via kommunen og fikk innvilget 3.3 millioner. Hun hadde 400 000kr egenkapital. Hun fikk et lavt lån fra vanlige bank ca.1.8millioner og søkte derfor om huslån fra kommunen.

Har aldri sett lignende hvor kommunen gir et så høyt lån! Jeg tror nesten ikke på henne. Har bekjente som jobber i nav og boligkontoret og de sier at kommunen gir maks 2.5millioner til barnefamilier eller aleneforeldre.

Har dere samme erfaring som meg.

Anonymkode: cf52c...7f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kanskje avhengig av hvor i landet dette er? Det er mange steder du ikke får bolig for en familie for noe under 3 mill! Har du snøring på boligprisene rundt om i landet nå om dagen?

Anonymkode: 198d1...256

• Liker 2
Skrevet

Er ikke så utrolig det.. jeg tjener ca. 420k i året, hadde null egenkapital, aleneforsørger til ett barn, billån på ca. 200k. Fikk 3 mill i lån hos kommunen. Men du finner ikke noe under den prisen hær jeg bor med 2 soverom. 

Anonymkode: 57575...b62

Skrevet

Veldig spesielt å skulle drive faktasjekking av venninners økonomi og banklån. For alt du vet har hun mer penger fra et annet sted, eller et privat lån etc som hun ikke ønsker fortelle om. 

Anonymkode: e2123...503

• Liker 9
Skrevet

Hvorfor legger du nesen din oppi saker du ikke har noe med?

Anonymkode: 6cf0f...67d

• Liker 3
Skrevet

Varierer fra kommune til kommune. I nabokommunen vet jeg at dem gir høyere lån en i kommunen jeg bor i. En venninne av meg og samboeren fikk fullfinansiert hus til 3,7 mill via husbanken i nabokommunen. Her jeg bor fikk jeg høre at dem har totalt 4 mill og dele ut, 2 mill skal gå til barnefamilier og 2 mill til andre vanskeligstilte. Høyeste summen dem kan låne ut er også maks 1,5. 

Anonymkode: 26948...ab7

Skrevet

kan du ikke være happy for at venninnen din har fått en grei plass til barna sine? er det ikke litt kult at hun slipper usikkerheten ved leie og heller ikke må bo i en moelvenbrakke til 400.000? 
forøvrig helt vanlig i kommuner hvor hus koster sånt. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er ikke så utrolig det.. jeg tjener ca. 420k i året, hadde null egenkapital, aleneforsørger til ett barn, billån på ca. 200k. Fikk 3 mill i lån hos kommunen. Men du finner ikke noe under den prisen hær jeg bor med 2 soverom. 

Anonymkode: 57575...b62

Det gjør man ikke her heller og gjorde heller ikke det da jeg kjøpte i 2017. Maks startlån var her da 2,5 mill (nå 3). Endte derfor opp med en liten leilighet med ett soverom, med barn. Eneste andre jeg kjenner med startlån måtte gjøre det samme (i år). 2 soverom går ikke med startlån her. Er ikke lagt opp til å få startlån med plass til barn i denne kommunen. 

Anonymkode: 51a4c...66c

Gjest Blondie65
Skrevet

I følge Bergen kommunes brosjyre om startlån kan en enslig forsørger med 3 eller flere barn få inntil 3.7 mill. i startlån under forutsetning av betjeningsevne og at de ellers er i målgruppen.

Jeg antar at satsene kommer fra husbanken.

Det er ofte lurt å sette seg inn i saker og ting før en er påståelig - og dette var virkelig bare et Google søk unna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...