AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #1 Skrevet 5. oktober 2021 Jeg er alene med barnet, en femåring. Far er ikke inne i bildet. Har frem til nå takket nei til alt som innebærer at jeg ikke rekker hjem til leggetid og har ikke savnet å være ute på kvelden. Nå er det en del "mas" om å være med på et seminar med jobben. Er forholdsvis nyansatt og ikke av den ekstroverte typen, så føler litt på at jeg burde få med meg den sosiale biten, men har egentlig ikke lyst å reise bort. Dette vil foregå i en annen by, uten mulighet for å komme seg raskt hjem om det skulle skje noe. Hvis jeg drar, vil jeg være borte i litt over et døgn. Barnevakt blir slekt/nære venner, som barnet kjenner godt. Hvis dette blir noe av, må vi selvfølgelig først trene på at hun sover over, med meg i nærheten. Her finnes det nok sprikende meninger, alt fra "Nei, er du gal? Du kan ikke reise fra barnet ditt" til "Vi lar ettåringen sove hos besteforeldrene. Det går så fint atte". Nysgjerrig på hva dere mener. 🙂 Anonymkode: 7f983...8a9
Luckie Skrevet 5. oktober 2021 #2 Skrevet 5. oktober 2021 Så lenge du stoler på barnevakten, så er det jo ikke noe problem. 5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #3 Skrevet 5. oktober 2021 Det kommer jo helt an på hvilken relasjon barnet har til familien eller vennene, og hva barnet selv føler. Mitt barn har sovet hos mormor siden han var 1 år. Vi bor vegg i vegg, og jeg er alene med ham, så hun har nesten vært som en ekstra forelder for ham, og han er like trygg hos henne som hos meg. Så for oss ville det naturlig nok ikke vært noe å tenke over en gang. Men han turte ikke å overnatte hos noen andre enn henne da han var 5, så jeg forstår godt at det ikke er like enkelt hvis man ikke har noen sånn relasjon i utgangspunktet. Hvis barnet ditt synes det er for skummelt, så ville jeg nok ikke gjort det. Eller hvis du ikke føler du kan stole 100% på vedkommende. Men har du noen du kan stole på så ville jeg nok prøvd slik du nevner og sett om barnet ble komfortabel med det, og så heller droppet det hvis ikke. "Nei, er du gal? Du kan ikke reise fra barnet ditt" tviler jeg forresten på at du vil få høre når det er snakk om en 5-åring i ett døgn. Anonymkode: b7d4e...131
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #4 Skrevet 5. oktober 2021 Trodde du skulle spørre om en baby.. det er en 5åring, såklart er det ok? 5åringer jeg kjenner er på hytta med besteforeldrene sine i flere dager. Men såklart, man kaster dem jo ikke bare ut i det og det må jo startes med noen barnet kjenner godt. Anonymkode: c5fd4...d2f 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #5 Skrevet 5. oktober 2021 Venner jeg vet ca. når hadde første pass hadde overnatting første gang rundt 6 måneders alder. Da tok barnet flaske og det var besteforeldre som passet hjemme hos dem. Anonymkode: c5fd4...d2f 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #6 Skrevet 5. oktober 2021 Sønnen min var 6 uker da han første gang sov over hos mormor. Det gikk helt fint for oss, han var flaskebarn og jeg hadde fødselsdepresjon. Han er nå 2 år og det har gått helt fint, han er vant til å sove borte, men bare hos folk ham kjenner godt (besteforeldre). Det er ingen andre enn deg selv som vet hvordan ditt barn kommer til å reagere, men jeg tenker at tiden er inne for å begynne å øve litt på å sove borte. Jo eldre de blir, desto flere anledninger er det for å sove borte - enten fordi du skal noe, eller fordi det er overnatting i bhg, på skolen, leirskole, venninner osv. Da er det greit å ha prøvd det før, både for deg og henne og vite at det går bra 😊 Dette er jo en god anledning til å begynne å øve. Start med at dere sammen sover hos mormor for eksempel, og at mormor legger/står opp med barnet, selv om du er der. Hvis jenta er trygg sånn ellers, så burde overnatting gå ganske fint altså, men jeg tror det er viktig at du ikke bruker henne som en "unnskyldning" for å slippe unna sosiale settinger som du selv kanskje er litt ukomfortabel i. Anonymkode: 3133d...154 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #7 Skrevet 5. oktober 2021 Min var 2 mnd da min mor kom og var barnevakt en natt. 4 år gammel dro hun på 5 dagers høstferie med besteforeldre. Synes du helt fint kan ha barnevakt for din 5 åring. Anonymkode: 21d11...2bd 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #8 Skrevet 6. oktober 2021 Takk til alle for svar 🙂 Anonymkode: 7f983...8a9
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #9 Skrevet 6. oktober 2021 Morfar var barnevakt på natta da datteren var ca 1 år. Anonymkode: 99ff2...bcf 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #10 Skrevet 6. oktober 2021 Min var 7 mnd (og flaskebarn) første gang han sov borte. Var hos foreldrene mine som han kjente godt Anonymkode: 74417...099 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #11 Skrevet 6. oktober 2021 3,5 år sov han borte for første gang. Vet om 5-åringer som er ei uke hos besteforeldre. Skjønner ikke hvorfor du må trene. Ungen er stor nok til å forstå at «sånn er det», og det er sikkert stas å sove borte. Anonymkode: 5cbed...bce
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #12 Skrevet 6. oktober 2021 Dess lengre du klamrer barnet til deg og viser hvor utrygg du er på å slippe barnet fra deg jo verre blir det for barnet å være borte en natt/ha andre som passer på om natten. Mange andre synes det er helt naturlig at selv små barn knyter kontakt med andre og overnatter fra de er veldig små. Eldste hadde ei på trinnet som knapt hadde vært borte fra hjemmet en natt når de var på leirskole- så for barnets ditt sin skyld ikke dra det så langt. Enig med andre om å ikke se det som en treningsting, barn godtar det meste, sånn som at nå skal mamma bort litt og du skal sove der og der…. Vi hadde barnehagebarn værende her en helg nå og da, barna måtte ha barnevakt og barna kjente oss så det var ikke noe problem. Anonymkode: ff7e7...08f 3
Tuba Skrevet 6. oktober 2021 #13 Skrevet 6. oktober 2021 (endret) Barna mine overnattet både hos besteforldre og tante lenge før de fylte 5 år. De synes det var superstas og det gikk strålende. Det skal sies at barna kjenner både tante og besteforeldre svært godt og de sees ukentlig minst. Dette handler kanskje mest om at du selv ikke ønsker å være borte fra barnet TS? Endret 6. oktober 2021 av Tuba 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #14 Skrevet 6. oktober 2021 Gjør det til noe positivt og morsomt for barnet. Og ikke vis henne at du er engstelig, for det smitter over. Anonymkode: 2108a...36f 2
ValarMorghulis Skrevet 6. oktober 2021 #15 Skrevet 6. oktober 2021 Kunne fint være en helg hos både besteforeldre og tante allerede fra 1-2-årsalderen, var aldri et problem. Elsket å sove borte, og hadde det alltid superkoselig. Overnatting hos venner var noe vi begynte med i 7/8-årsalderen. Tror også du burde begynne å øve på dette veldig snart så det ikke skal by på problemer i sosiale situasjoner når barnet begynner på skolen 😄 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #16 Skrevet 6. oktober 2021 Tuba skrev (1 time siden): Dette handler kanskje mest om at du selv ikke ønsker å være borte fra barnet TS? Ja. Og at besteforeldrene er skeptisk. De bor like ved. Har god kontakt med femåringen og hun er mye hos de på dagtid, men de mener bestemt at det er for tidlig å overnatte. Jeg støtter dere som mener at man bør la barnet overnatte hos andre før de skal på skoletur. Selv sov jeg ikke hjemmefra før leirskole på ungdomsskolen på 90-tallet, og det gikk fint. Godt mulig at det er vanligere å overnatte hos venner nå for tiden? Så vi bør nok kaste oss ut i det. Skal prøve å overbevise besteforeldrene, for det er de hun kjenner best. Men det er ikke så morsomt for de hvis hun skulle våkne på natta og rope på mamma, så jeg kan jo ikke akkurat tvinge de om de ikke har lyst. Har selvfølgelig andre i nettverket, men ikke noen som jenta kan tenke seg å overnatte hos. Anonymkode: 7f983...8a9
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #17 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ja. Og at besteforeldrene er skeptisk. De bor like ved. Har god kontakt med femåringen og hun er mye hos de på dagtid, men de mener bestemt at det er for tidlig å overnatte. Jeg støtter dere som mener at man bør la barnet overnatte hos andre før de skal på skoletur. Selv sov jeg ikke hjemmefra før leirskole på ungdomsskolen på 90-tallet, og det gikk fint. Godt mulig at det er vanligere å overnatte hos venner nå for tiden? Så vi bør nok kaste oss ut i det. Skal prøve å overbevise besteforeldrene, for det er de hun kjenner best. Men det er ikke så morsomt for de hvis hun skulle våkne på natta og rope på mamma, så jeg kan jo ikke akkurat tvinge de om de ikke har lyst. Har selvfølgelig andre i nettverket, men ikke noen som jenta kan tenke seg å overnatte hos. Anonymkode: 7f983...8a9 Hva så om hun våkner midt på natta og roper mamma? De har vel hatt barn selv? Hun er jo ikke 2 år og skjønner ikke hvor mamma er? Anonymkode: 5cbed...bce 4
Ulrikke Skrevet 6. oktober 2021 #18 Skrevet 6. oktober 2021 Her har de vært hos besteforeldre fra de passerte året, cirka. Ikke veldig ofte, men et par ganger i året kanskje. Vi hadde barnevakt over natta da jentungen var 7 mnd, da var vi i bryllup..... Men en 5-åring burde nok begynne å øve på å sove borte. Snart skolestart, overnatting med venninner osv! Kjekt å ha gjort det før da! 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #19 Skrevet 6. oktober 2021 Rart at besteforeldrene som dere omgåes mye med syns det er for tidlig. Hos alle jeg kjenner er det besteforeldrene som har mast om barnevakt tidligere enn foreldre vil. Vi hadde overnatting første gang da hun var 13 mnd og er nå 2 år og vært på overnatting ca hver 3.mnd. Da hos besteforeldre hun omgåes mye ellers. Det er bare stas Tenker jo lengre man venter jo vanskeligere kan det kanskje være om sønnen din er veldig knytter til deg. Anonymkode: ebe07...842 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #20 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg er alene med barnet, en femåring. Far er ikke inne i bildet. Har frem til nå takket nei til alt som innebærer at jeg ikke rekker hjem til leggetid og har ikke savnet å være ute på kvelden. Nå er det en del "mas" om å være med på et seminar med jobben. Er forholdsvis nyansatt og ikke av den ekstroverte typen, så føler litt på at jeg burde få med meg den sosiale biten, men har egentlig ikke lyst å reise bort. Dette vil foregå i en annen by, uten mulighet for å komme seg raskt hjem om det skulle skje noe. Hvis jeg drar, vil jeg være borte i litt over et døgn. Barnevakt blir slekt/nære venner, som barnet kjenner godt. Hvis dette blir noe av, må vi selvfølgelig først trene på at hun sover over, med meg i nærheten. Her finnes det nok sprikende meninger, alt fra "Nei, er du gal? Du kan ikke reise fra barnet ditt" til "Vi lar ettåringen sove hos besteforeldrene. Det går så fint atte". Nysgjerrig på hva dere mener. 🙂 Anonymkode: 7f983...8a9 Vel, så lenge barnet får mat og er i trygge hender er det vel ingen aldersgrense? Besteforeldre kan fint passe nyfødt baby hvis den tar flaske Går så fint så. En 5-åring vil kanskje synes det er stas med barnevakt? Mi på 5,5 år har ikke hatt pass om natta enda heller, men å er besteforeldrene så megastas, og hun sover uansett problemfritt, så nå vil det ikke være noe problem. Så blir snart kjærestetur på oss 😄 3-åringen vil ikke like det fullt så godt... men hun overlever. Jeg tenker et slikt seminar er en fin første test. Veldig fint å komme hjem neste dag, så de erfarer at det går kjemepefint. Bør selvsagt sove der først noen ganger om mulig. Bare bra det. Men så ville jeg bare dratt uten tvil. Merker iaf på min 5-åring at nå begynner det å ha egne opplevelser uten oss å gi mer glede enn bekymring. Og da tenker jeg det faktisk er ganske godt for dem å begynne å oppleve noen arenaer uten oss, i trygge gode rammer. Anonymkode: b7cc0...b76 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå