Gå til innhold

Lurt å investere i aksjer ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å investere ca 20 000 kr i aksjer, men er helt blank. Hvordan går jeg frem og hvor finner jeg aksjene med mest avkastning på kort sikt ? 

Anonymkode: c7c82...07a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt tips er å opprette en brukerkonto hos ‘kron’, og opprette en konto med spareprofil indeks, for så å sette inn enten alt nå eller spredd litt utover. Så lar du de stå i typ 5 år uten å sjekke for mye. Da skal du ha grei avkastning, historisk sett.

Anonymkode: ec239...3ff

Skrevet

Eventuelt så kan du opprette en konto hos eToro, og kopiere porteføljene til noen andre.

Å begynne med enkeltaksjer nå med søken om kort profitt, uten kunnskap, vil jeg tro fort kan være et dødfødt prosjekt.

Skrevet

Globalt indeksfond. Du klarer ikke å slå indeksen over tid uansett med det kunnskapsnivået du har nå, og om du mot formodning skulle fått det så kan du ta ut pengene og re-investere. Husk å opprette en AKS-konto.

Anonymkode: 15ba0...232

Skrevet

Hvis du skal begynne med aksjer må du først lese deg opp. Hvis du ikke er villig til det bør du velge et fond.

Anonymkode: 33a82...320

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Globalt indeksfond. Du klarer ikke å slå indeksen over tid uansett med det kunnskapsnivået du har nå, og om du mot formodning skulle fått det så kan du ta ut pengene og re-investere. Husk å opprette en AKS-konto.

Like stor sjanse for å slå indeksen som å tape mot den. Også mye artigere å følge med på enkeltaksjer så for min del hvertfall så gir det mer motivasjon til å spare/investere mer.

Anonymkode: fa952...98e

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Like stor sjanse for å slå indeksen som å tape mot den.

Det kommer veldig an på kunnskapsnivået. Dersom man ikke er vant til å lese regnskapstall og børsmeldinger, tolke selskapshendelser og generelt følge med på finansmarkedene, så vil jeg si at dette absolutt ikke stemmer. Å si dette til en fersking er et veldig uansvarlig råd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer veldig an på kunnskapsnivået. Dersom man ikke er vant til å lese regnskapstall og børsmeldinger, tolke selskapshendelser og generelt følge med på finansmarkedene, så vil jeg si at dette absolutt ikke stemmer. Å si dette til en fersking er et veldig uansvarlig råd.

Jo har rett mtp. at nybegynnere ofte roter seg bort i åpenbare tulleaksjer som f.eks NAS. Men velger man ut 10 tilfeldige aksjer på børsen så har man har man like god sjans, bare risikoen blir litt større.

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vurderer å investere ca 20 000 kr i aksjer, men er helt blank. Hvordan går jeg frem og hvor finner jeg aksjene med mest avkastning på kort sikt ? 

Hadde det vært enkelt å svare på det hadde vi alle vært millionærer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvordan du finner akjsene med mest avkastning på kort sikt, det er dagens og årets beste spørsmål.....om noen har fasiten på det spørsmålet s sitter de ikke her,da sitter de og kjøper aksjer.

Anonymkode: 55e44...7be

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Like stor sjanse for å slå indeksen som å tape mot den. Også mye artigere å følge med på enkeltaksjer så for min del hvertfall så gir det mer motivasjon til å spare/investere mer.

Ja og dette er tall fra profesjonelle aktører. Hvis du tror at en person som må spørre på kvinneguiden representerer den statistikken så blir jeg bekymret.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan du finner akjsene med mest avkastning på kort sikt, det er dagens og årets beste spørsmål.....om noen har fasiten på det spørsmålet s sitter de ikke her,da sitter de og kjøper aksjer.

Anonymkode: 55e44...7be

😂👍

Skrevet

Kanskje å investere i fond er en løsning? Vanligvis tryggere enn enkeltaksjer. 

Anonymkode: c7864...821

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja og dette er tall fra profesjonelle aktører. Hvis du tror at en person som må spørre på kvinneguiden representerer den statistikken så blir jeg bekymret.

Hvilke tall er det du tenker på her? Det at man har like god sjans å slå indeksfond som å tape? Det er isåfall ikke noen tall jeg har funnet fram, bare enkel logikk siden indeksfond kun er et gjennomsnitt av et utvalg av aksjer. 

Skrevet

Kanskje den dårligste tiden ever å gå sånn all inn i aksjer?

skyhøy prising

uendelig statsgjeld over hele linja ingen vet hvordan ender

selskaper tjener lite i forhold til prising

hele markedet er rotert mot vekstaksjer som lett imploderer 

Du burde sette inn 1k hver måned til de 20k er brukt opp, så fortsette for å spe ut risiko

Anonymkode: 01f89...36a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilke tall er det du tenker på her? Det at man har like god sjans å slå indeksfond som å tape? Det er isåfall ikke noen tall jeg har funnet fram, bare enkel logikk siden indeksfond kun er et gjennomsnitt av et utvalg av aksjer. 

Det er jo selvfølgelig noe man har tall på fra historien. Tallene viser at hvis man sammenligner aktivt forvaltede aksjefond vs passive globale indeksfond så har de som har aktivt forvaltet kun klart å slå indeksen 50% av gangene. Dvs at de profesjonelle aksjemeglerne som sitter og vurderer dette kun klarer å slå indeksen 50% av tiden.

At du tror at en person som må spørre på kvinneguiden har de samme forutsetningene for å vurdere dette og ta valg tilsvarende de profesjonelles og fordi du drar tall ut av ræva betyr ikke at du har rett.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo selvfølgelig noe man har tall på fra historien. Tallene viser at hvis man sammenligner aktivt forvaltede aksjefond vs passive globale indeksfond så har de som har aktivt forvaltet kun klart å slå indeksen 50% av gangene. Dvs at de profesjonelle aksjemeglerne som sitter og vurderer dette kun klarer å slå indeksen 50% av tiden.

At du tror at en person som må spørre på kvinneguiden har de samme forutsetningene for å vurdere dette og ta valg tilsvarende de profesjonelles og fordi du drar tall ut av ræva betyr ikke at du har rett.

At du ikke skjønner enkel logikk er ikke min feil. Det jeg sier er at hvis du ikke gjør noen vurderinger og heller velger aksjer blindt så vil du slå indeksfond 50% av gangene. Jeg sa meg også enig i at det ikke var noe godt råd til nybegynnere fordi de gjør dumme vurderinger.

Det at aktive forvaltere kun slår indeksen 50% av gangene betyr bare at de som driver disse fondene ikke har noe mer peiling enn selve markedet, akkurat slik som det er for resten av oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...