Gå til innhold

Hva tenker dere når noen har fritak i gym?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker dere latskap med en gang eller har dere forståelse for at folk har sine grunner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke kjent noen som har hatt fritak i gym, vi som ikke var interessert i gym tok livet med ro i gymtimen eller skulket. 

Anonymkode: e33ec...d73

• Liker 8
Skrevet

Som tidligere anorektiker, som hadde ufrivillig fritak fra favorittfaget sitt - så tenker jeg aldri latskap når jeg møter på andre som har det.

Anonymkode: 932ce...4b7

• Liker 9
Skrevet

Begge deler.

Noen har en god grunn, og det er ofte folk som sier grunnen når man spør, eller så ser man det fysisk (at de går med krykker).

De andre sier ikke et pip, er redd for ballen, liker ikke gym fra før av. Disse er kjent for å "fake" det.

Anonymkode: 1ef7d...e6c

Skrevet

Jeg ble ekstremt mobbet på skolen, og på ungdomskolen ble det så ille at jeg ble totalt psykisk ødelagt av det. Gymtimene var ekstra jævlig da de bestod av klær som ble kastet i dusjen, stjelt, ødelagt eller vold mot meg nesten hver gang i gymtimen. Til slutt hadde jeg fritak fra gym, jeg klarte ikke delta mer. Det er sjeldent latskap, folk må ha en grunn til å få fritak fra gym. 

Anonymkode: 6dcdc...28c

• Liker 14
Skrevet

Latskap? Man slapp ikke unna gym bare fordi man var lat da jeg gikk på grunnskolen i alle fall. Den eneste gangen jeg kan huske at noen hadde fritak så var det snakk om kyssesyke.

Skrevet

De fleste vil nok tenke "raring" og derfor så er det viktig å heller bare skulke gym for da ser man heller kul ut.

Anonymkode: ec714...9a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Begge deler.

Noen har en god grunn, og det er ofte folk som sier grunnen når man spør, eller så ser man det fysisk (at de går med krykker).

De andre sier ikke et pip, er redd for ballen, liker ikke gym fra før av. Disse er kjent for å "fake" det.

Anonymkode: 1ef7d...e6c

Men grunnene kan jo også være ganske private. Jeg pleier i vertfall å være ganske forsiktig hvis jeg spør om slike ting. Er jo en grunn til at helseopplysninger er taushetsbelagt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde gym i liten gruppe på vgs etter årevis med mobbing. Det var jeg og ei i klassen som hadde dårlig syn. Vi gikk masse masse tur 😃 

Men jeg ble sikkert ansett som lat siden jeg var veldig overvektig. Men det får bare så være 😊

Anonymkode: bd5f9...657

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste vil nok tenke "raring" og derfor så er det viktig å heller bare skulke gym for da ser man heller kul ut.

Anonymkode: ec714...9a4

😂😂 jeg tror ikke skulking er kult lenger desverre 

Skrevet

Aldri møtt noen med fritak. Man har vel sine grunner. Synes synd på de som aldri rekker å elske faget da. Jeg kunne ikke fordra fotball og en del andre ting,men fant min nisje mot slutten av vgs og gjorde det veldig bra. 

Skrevet (endret)

Jeg ville tenkt at de var heldige. Jeg skulle ønske at jeg hadde hatt fritak selv.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 4
Skrevet

Fritak i gym? Er dere på ungdomsskolen eller?

Anonymkode: c1524...817

Skrevet

Hadde tilrettelagt - ikke fritak.

Anonymkode: 20b86...d95

Skrevet

Det kan jo være en haug av grunner til det. Spiseforstyrrelse, kyssesyke, diverse muskel/ledd/skjelett sykdommer, mobbing som er nevnt og sikkert masse annet. 

• Liker 2
Skrevet

Eneste gang jeg har opplevd noen elever med fritak fra kroppsøving, var en elev med spiseforstyrrelser, som var innlagt på sykehus. Vi fulgte eleven opp i alle fag, bortsett fra Krøv - der var det pålagt fritak fra sykehuset. 

Ellers tilrettelagt gym. Har hatt tilrettelagt gym for elever med ulike handicap, perioder med beinbrudd og skader, og også en blind elev.  Tror fritak var mer vanlig før, vanskelig å få det nå. Hilsen lærer. 

Anonymkode: efd3e...8c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Fritak i gym? Er dere på ungdomsskolen eller?

Anonymkode: c1524...817

Jeg tenker alle skoler men jeg snakker mest om vidregående 

Skrevet

Tenker heldiggris. 

Anonymkode: cbdbe...1ac

Gjest rampenissen72
Skrevet
Humle Brumle skrev (1 time siden):

Tenker dere latskap med en gang eller har dere forståelse for at folk har sine grunner?

Tenker hvertfall ikke latskap. Man får jo ikke fritak for man er lat liksom. Jeg hadde bare vært misunnlig, skulle ønske jeg hadde fritak i gym. 

Skrevet

Jeg fikk fritak fordi jeg trengte tilrettelagt undervisning. Og målet er å ta bort all belastning som kan fjernes hvis de kan. Kroppsøving er det eneste faget itilleg til nynorsk man kan få fritak i så da foreslo rådgiveren fritak i gym. Jeg sa ja til til det siden jeg opplevde at gym var veldig krevende, har opplevde mye mobbing i barneskolen fordi jeg var et klumsete barn ingen ville ha på laget, og jeg var ofte på gråten i gymtimene fordi jeg følte meg ubrukelig i lagarbeid i fjor da jeg prøve å fullføre året. Jeg ble innlagt på akuttpsykiatrisk flere ganger og hadde et selvmordsforsøk så klarte ikke å fullføre det året. Men nå føler jeg at jeg står sterkere når jeg har mindre å gjøre på grunn av fritak og et annet fag jeg besto i  fjor. Nå får jeg fysisk aktivitet i fritiden uten oppgaver, karakter og press. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...