AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #4 Skrevet 5. oktober 2021 Ja, siste året før skolen. Så slipper vi barn som ikke kan norsk ved skolestart. Anonymkode: 5e7e4...748 26
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #5 Skrevet 5. oktober 2021 Da må det i alle fall bli billigere. Anonymkode: abd3e...d7e 6
Gjest blåbærpike Skrevet 5. oktober 2021 #7 Skrevet 5. oktober 2021 Ja! Både barnehage og SFO burde være obligatorisk (fra 2 år) og gratis. Som småskolelærer ser jeg ofte at barn som ikke har gått i barnehage strever mer sosialt, henger etter språklig (også de med norsk som morsmål) osv. Ikke alltid, men ofte. På skolen min går over 90% på SFO i 1. og 2. klasse. Der har barna godt med tid til å leke sammen, vennskap dannes og mange ettermiddagsavtaler blir til ved at barna spør foreldrene om besøk ved henting. Min erfaring er at barn som ikke går på SFO, og ikke har foreldre som tar initiativ til å lage lekeavtaler, strever mer når det kommer til vennskap.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #8 Skrevet 6. oktober 2021 7 hours ago, blåbærpike said: Ja! Både barnehage og SFO burde være obligatorisk (fra 2 år) og gratis. Som småskolelærer ser jeg ofte at barn som ikke har gått i barnehage strever mer sosialt, henger etter språklig (også de med norsk som morsmål) osv. Ikke alltid, men ofte. På skolen min går over 90% på SFO i 1. og 2. klasse. Der har barna godt med tid til å leke sammen, vennskap dannes og mange ettermiddagsavtaler blir til ved at barna spør foreldrene om besøk ved henting. Min erfaring er at barn som ikke går på SFO, og ikke har foreldre som tar initiativ til å lage lekeavtaler, strever mer når det kommer til vennskap. Obligatorisk barnehage fra 2 år! Det syns jeg var tidlig. Barna har ikke så mye glede av hverandre på dette tidspunktet og mange barn har fortsatt separasjonsangst. Barnet mitt begynte i barnehage ved 2-årsalderen og det var et mareritt hver dag. Så mye gråt og vegring mot barnehagen. Jeg skulle ønske flere fikk øynene opp for hva det faktisk gjør med de minste barna å være i barnehage. Det er mangel på voksne, mye sykdom og mange stressede barn. Det viser i hvert fall nyere studier som er gjort. Det er et samfunnsøkonomisk spørsmål mer enn hva som er best for barna. Når barna blir 3-4 år er saken en helt annen. Og selvsagt er det forskjell på barn, noen tåler det bedre enn andre. Anonymkode: 2df20...79c 12
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #9 Skrevet 6. oktober 2021 blåbærpike skrev (7 timer siden): Ja! Både barnehage og SFO burde være obligatorisk (fra 2 år) og gratis. Som småskolelærer ser jeg ofte at barn som ikke har gått i barnehage strever mer sosialt, henger etter språklig (også de med norsk som morsmål) osv. Ikke alltid, men ofte. På skolen min går over 90% på SFO i 1. og 2. klasse. Der har barna godt med tid til å leke sammen, vennskap dannes og mange ettermiddagsavtaler blir til ved at barna spør foreldrene om besøk ved henting. Min erfaring er at barn som ikke går på SFO, og ikke har foreldre som tar initiativ til å lage lekeavtaler, strever mer når det kommer til vennskap. Enig, bortsett fra at jeg tenker det må være obligatorisk de siste 2 barnehageårene. Anonymkode: 7d58c...362 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #10 Skrevet 6. oktober 2021 Ja, obligatorisk og gratis fra 4 år og oppover. Anonymkode: 3def1...420 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #11 Skrevet 6. oktober 2021 Nei, selvfølgelig ikke. Men det må gjerne bli gratis slik at alle som ønsker at barnet sitt skal gå i barnehage får gå i barnehage. Barnehage er altfor dyr og det er merkelig at rike Norge der myndighetene oppfordrer folk til å få flere barn ikke engang tilbyr gratis barnehage. Anonymkode: 04638...aa0 6
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #12 Skrevet 6. oktober 2021 Ja. Slik det er i dag, er det barn fra innvandrer/ressurssvake familier som har barna hjemme. Det er fryktelig synd. Alle barn over 2 år bør være i barnehage. Anonymkode: c8195...d8c 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #13 Skrevet 6. oktober 2021 Tvang er sjeldent løsning. Billigere barnehage vil sikkert ha større effekt. Eller mer satsning på informasjon hos helsesykepleiere etc Og hvis barnehage hadde blitt obligatorisk, hva ville konsekvensen for å ikke ha barna der bli? Jeg tviler på at verken ppt, politi eller barnevern ser nytten i å kontrollere dette. Vi har jo faktisk ikke skoleplikt i Norge heller, kun undervisningspåbud. Anonymkode: cfe53...644 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #14 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Tvang er sjeldent løsning. Billigere barnehage vil sikkert ha større effekt. Eller mer satsning på informasjon hos helsesykepleiere etc Og hvis barnehage hadde blitt obligatorisk, hva ville konsekvensen for å ikke ha barna der bli? Jeg tviler på at verken ppt, politi eller barnevern ser nytten i å kontrollere dette. Vi har jo faktisk ikke skoleplikt i Norge heller, kun undervisningspåbud. Anonymkode: cfe53...644 Fornuftig svar!👍🏻 Og godt poeng vedr skoleplikt.. Skole er faktisk valgfritt! Jeg kjenner 2 mødre som har hjemmeskole med sine barn, og det fungerer bra! De bruker jo ekstremt lite tid på skolearbeid! For de er 1 til 1, og valgfriheten er så mye større vedr undervisningsform! Begge familiene har ett godt samarbeid med kommunene ang faglig utbytte og progresjon.. Så obligatorisk barnehage, synes jeg høres fint ut, sett fra ett samfunns perspektiv… Men føler det går veldig i mot ‘’valgfriheten’’ vi er opptatt av i Norge.. Det er så mange forskjellige familier og hverdager , at jeg tror ikke dette er veien å gå.. Men større valgfrihet vedr hvor mye en ønsker ha de i barnehagen og billigere barnehage er bedre.. Jeg prøvde å få 50% plass til mine i 7 barnehager!! Men det hadde de ikke mulighet til for de hadde ingen andre som hdde søkt 50%, så da fikk de ikke fylt opp de siste 50% , noe som ikke hadde kvalifisert for en ekstra pedagog, og bla, bla , bla🙈 Systemet er så sinnsykt rigid slik det er lagt opp i dag!🙁 Vet ikke om jeg tenker ja eller nei til obligatorisk barnehage, noen ganger tenker jeg ja og noen ganger nei😵💫😁 Anonymkode: cda47...06e
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #15 Skrevet 6. oktober 2021 I så fall burdet det være gratis. Anonymkode: a98c7...641 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #16 Skrevet 6. oktober 2021 Barnehage bør være valgfritt Anonymkode: e7001...2da 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #17 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja. Slik det er i dag, er det barn fra innvandrer/ressurssvake familier som har barna hjemme. Det er fryktelig synd. Alle barn over 2 år bør være i barnehage. Anonymkode: c8195...d8c Mener du at innvandrerfamilier er ressurssvake? Og hvorfor er der negativt at de har barna sine hjemme? Er det bedre når norske familier har barna sine hjemme, er det mindre synd? Anonymkode: 04638...aa0 3
KristinF Skrevet 6. oktober 2021 #18 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Obligatorisk barnehage fra 2 år! Det syns jeg var tidlig. Barna har ikke så mye glede av hverandre på dette tidspunktet og mange barn har fortsatt separasjonsangst. Barnet mitt begynte i barnehage ved 2-årsalderen og det var et mareritt hver dag. Så mye gråt og vegring mot barnehagen. Jeg skulle ønske flere fikk øynene opp for hva det faktisk gjør med de minste barna å være i barnehage. Det er mangel på voksne, mye sykdom og mange stressede barn. Det viser i hvert fall nyere studier som er gjort. Det er et samfunnsøkonomisk spørsmål mer enn hva som er best for barna. Når barna blir 3-4 år er saken en helt annen. Og selvsagt er det forskjell på barn, noen tåler det bedre enn andre. Anonymkode: 2df20...79c Det er reinspikka tull. Barn i den alderen har definitivt mye glede av hverandre, og slett ikke alle har seperasjonsangst. Mitt barn har vært i bhg siden hun var 1 år, og har elsket hver dag av det. Vi har en fantastisk barnehage som har nok voksne og lite stressede barn. Problemet har vært å faktisk hente henne fordi hun ikke vil hjem. 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #19 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja, siste året før skolen. Så slipper vi barn som ikke kan norsk ved skolestart. Anonymkode: 5e7e4...748 I så fall foreslår jeg at seksåringene kommer tilbake til barnehagen. Anonymkode: 214f1...252 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #20 Skrevet 6. oktober 2021 Personlig så gikk jeg aldri i barnehage, og nå som jeg er voksen så skulle jeg ønske jeg hadde det. Når jeg begynte på skolen så hadde alle venner fra før som de hadde blitt kjent med fra barnehagen, og jeg var ganske sjenert og havnet utenfor. Ble tidlig utvalgt mobbeoffer og hadde det egentlig fælt på hele barneskolen. Vet ikke om det burde bli obligatorisk men jeg tror alle barn har godt av det før skolestart. Anonymkode: 7972b...fd8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå