SuperNova Skrevet 30. september 2005 #1 Skrevet 30. september 2005 14. oktober skal jeg til spesialist for utredning for infertilitet. Jeg og mannen min har forsøkt å bli tre lenge nå, men magen min er sørgelig tom. Og siden det er så lang venteliste, jeg har ventet flere uker allerede, har jeg god tid til å tenke. Og leter på nettet etter info, og blir helt lamslått over alle alternativer - og ikke minst forvirret. Er det noen her som kan fortelle meg hva som kommer til å skje på den første legetimen? Og hva med mannen min - det kan jo hende det er noe feil på han. Må han ta kontakt med egen lege og bli henvist til spesialist, eller er det vanlig at han kan bli undersøkt på det senteret jeg skal gå på? Kan godt hende det er skrevet mye om dette før, men jeg fant ikke noe da jeg lette, så hvis noen vet noe om dette, setter jeg stor pris på svar.
tass2406 Skrevet 30. september 2005 #2 Skrevet 30. september 2005 Tror det gjøres forskjellig fra sted til sted. Jeg begynte utredingen min hos fastlege. Der ble alle blodprøver tatt + GU. Ble deretter henvist til Gynokolog som så på alle prøvesvar og tok en vaginal UL. Ble samtidig spurt om alt mulig rart. Fastlegen min så på sædprøven til Mannen, men det mente Gyn. at det burde han gjøre med et spesielt telleapparat.... Men vi ble ikke bedt om å komme med noen ny. Du må ha lykke til med utredingen!
bizzy Skrevet 1. oktober 2005 #3 Skrevet 1. oktober 2005 Vi startet utredningen med å bestille felles time hos fastlegen, hvor vi svarte på endel spørsmål, det ble tatt en kjapp gynekologisk undersøkelse av meg, mest pga lang tid siden sist celleprøve. Deretter fikk mannen rekvisjon til test av svømmerene. Og vi fikk felles henvisning videre til spesialist på infertilitet. Tror vi ventet i nesten en mnd før vi fikk innkalling til spesialist. Hvor vi fikk informasjon om gangen videre samt forklaring på resultatet fra mannens sædprøve som var helt flott. Det ble tatt innvendig ultralyd av meg for å se på eggposer og livmor. Deretter ble det tatt endel blodprøver, blandt annet blodprøver for å se om jeg hadde el. Fikk ny time en måneds tid etter da alle blodprøver var tatt og resultatene forelå. Da det ikke var funnet noe tegn til problemer fikk jeg time for HSG-røndtken for å sjekke om egglederene var åpne. Etter at også denne undersøkelsen viste null feil, fikk jeg resept på pergotime for å se om det kunne hjelpe. Og vips etter 4 kurer så satt den. Testet positivt fem uker før vi hadde time til forsamtale for ivf behandling! Lykke til!
momo Skrevet 1. oktober 2005 #4 Skrevet 1. oktober 2005 Vi gikk til privat gynokolog, som er spesialist på ufrivillig barnløshet. Tror jeg fikk time 3 dager etter jeg ringte. Første timen dro jeg alene, da pratet vi om veldig mye, både om meg og mannen min. Så ble det tatt GU og innvendig ultralyd. Så fikk jeg pergo og skulle ta masse blodprøver. Alle disse prøvene er fine. Så leverte vi spermprøve på mannen, og den viste seg og være veldig dårlig. Legen mener vi vil trenge ICSI for og få det til, selv om det er en liten mulighet for og klare det på egenhånd. Siden vi har en datter sammen på 4 år og mannen hadde dårlig sperm, var det ikke nødvendig med mer utredning av meg. Vi er ikke helt klare for og gå gjennom ICSI ennå, så vi venter og ser om vi får det til selv. Vi skal ta ny spermprøve etter jul.
Gjest Gjest_apriljente_* Skrevet 1. oktober 2005 #5 Skrevet 1. oktober 2005 I vårt tilfelle så gikk jeg til gynekolog først for undersøkelse og samtale. Gyn ville at mannen skulle sjekke sin sperm så han fikk en henvisning til spesialist. Prøven var litt under normalen. Jeg går jevnlig hos akupunktør og fotsoneterapeaut som også er kostholdsveileder. Hun ba oss ta multivitaminer som bl.a inneholder sink som er bra for spermiene. Etter noen måneder kom han tilbake med ny spermprøve og den var bra. Egglederne mine ble sjekket og de var også fine. Men ingen gravditet. Vi henvendte oss til Fertilitetssenteret Omnia for felles samtale. Ny gyn. undersøkelse og resept på pergo. Etter 3 runder med Pergo fortsatt ingen graviditet. Ny samtale på Omnia og vi var klare for å starte på IVF. Før nesespray ble gitt ville de igjen ta en ny gyn .und. Der finner de da ut at jeg har polypper i livmoren. Disse måtte fjernes med full narkose. Polyppene kunne ha fungert som spiral for oss!! Gjett om jeg ble overrasket over at de ikke har blitt oppdaget før! Så nå prøver vi i 2 mnd naturlig igjen og mulig med påfølgende prøverør nærmere jul. Dette var vår historie. Jeg vil råde deg til å få sjekket ut hans spermier så fort som mulig. Utrolig hvor fort tiden går under disse utredningene. Lykke til, det ordner seg nok for dere
Snuppelure Skrevet 1. oktober 2005 #6 Skrevet 1. oktober 2005 Regne rmed at både du og mannen din kan gå sammen. Dere skal jo behandles sammen Første time hos spesialist er det en liten samtale. GU og UL er vanlig. Så tas det blodprøver av deg for å måle div ting. Mannen din skal også levere en svømmer-prøve. Om alle disse prøvene er fine er det mange som får Pergotime. Et legemidel som primært er laget for å fremme EL hos de somikke har det, men som også gis til helt "friske" jenter, for å optimailisere forholdene. Om dere etter 3 pergoforsøk ikke kommer i mål, er det på tide å gå videre. Litt avhengig av dine prøver og praksiss i området du bor i kan HSG-røntgen og/eller Lap være aktuelt. HSG er røntgen med kontrastveske i eggledere for å se at de er åpne. Lap er litt mer komplisert, da går de inn med et kamera på slange fra navelen eller bukområdet. Lap er for å se mer nøye enn HSG hvordan tingenes tilstand er. Her stanser utredninge. En full utredning kan fort ta bort mot 6 mnd eller mer. Enten har de funnet et problem de kan ordne opp i nå, eller så henvises dere videre for assistertbehandling i en eller annen form. Lykke til!
Imax Skrevet 2. oktober 2005 #7 Skrevet 2. oktober 2005 Har time hos fastlegen i november, for årlig celleprøve. Har tenkt å be om henvisning til gynekolog i samme slengen, for utredning om fruktbarhet. Har ikke noe lyst å begynne diskusjonen om fertilitet med fastlegen min, har lyst til å gå rett til spesialist (min erfaring er at fastlegen er grei på generelle ting, men når det blir mer spesielt er det like greit å gå rett til spesialister som har mer erfaring). Høres dette fornuftig ut?
SuperNova Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter #8 Skrevet 2. oktober 2005 Tusen takk for svarene Vi er flere i samme situasjon, altså.. eller som har vært der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå