Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var nylig på et kurs og den ene kursdeltageren sa at han hadde tanker om å ikke ville leve lengre, og da spurte kursholderen om han hadde planer også. Synes det var litt ubehagelig at det ble tatt opp slik foran alle, tenker kursholderen burde tatt vedkommende til side etterpå heller. Hva tenker dere?

Anonymkode: 35e62...c05

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at gjort er gjort, men likevel. 

Skrevet

Var dette et jobbkurs? Veldig spesielt å ta det opp i plenum av både kursdeltskeren og kursholderen. 

Anonymkode: dbb29...792

Skrevet

Tenker at kursdeltageren tok det opp selv foran alle og står fritt til å svare ærlig der og da eller ta det privat senere.

Anonymkode: 2c0aa...79f

• Liker 1
Skrevet

Hva i all verden var dette for et kurs? 

Anonymkode: 77a6d...17f

• Liker 10
Skrevet

Ja, jeg lurer også på hva dette er for et kurs. Når slike tanker, og eventuelle planer, deles i plenum, så er det klart at det plutselig blir flere som må ivaretaes. Det er mange som ikke har et forhold til dette i det hele tatt, og som føler seg veldig ubekvem med temaet, men så er det folk som kanskje har vonde minner knyttet til dette som dette ripper opp i. Med mindre dette er et selvmordsforebyggende kurs eller lignende, så høres dette ganske upassende ut. Ikke fordi selvmord ikke er et tema vi skal snakke om, men hvis man gjør det, så må man nesten gjøre det skikkelig. 

Anonymkode: cf9ef...b1e

• Liker 3
Skrevet

Om en person tar opp dette høyt i plenum, er det helt riktig å møte på en slik måte. Så regner jeg med det ble noe mer etterspill.

Hva slags kurs var dette? Noe selvutvikling?

Ser liksom ikke for meg et kurs i regi av en eller annen etat ender der.....

Anonymkode: b17dd...c48

• Liker 5
Skrevet

Spørsmålet fra kursleder var helt riktig når deltakeren først sa dette. Men hva i alle dager slags kurs var dette? Jeg regner med det ikke var kurs i forvaltningsrett, digitaliseringprosjekter eller regnskap, liksom?

• Liker 3
Skrevet
Glitnir skrev (6 minutter siden):

Jeg regner med det ikke var kurs i forvaltningsrett, digitaliseringprosjekter eller regnskap, liksom?

Hadde jeg deltatt på noen av de kursene du nevner der hadde jeg og slitt litt med livsgnisten.

• Liker 8
Skrevet
nomore82 skrev (1 minutt siden):

Hadde jeg deltatt på noen av de kursene du nevner der hadde jeg og slitt litt med livsgnisten.

🤣🤣

Anonymkode: a1240...9b1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg var nylig på et kurs og den ene kursdeltageren sa at han hadde tanker om å ikke ville leve lengre, og da spurte kursholderen om han hadde planer også. Synes det var litt ubehagelig at det ble tatt opp slik foran alle, tenker kursholderen burde tatt vedkommende til side etterpå heller. Hva tenker dere?

Hvis noen har konkrete planer om å ta sitt egent liv må man jo ringe nødetatene slik at de blir ivaretatt. Litt dumt å være sånn: "Uhm, jeg mente tanker om tverrfaglig tilnærming til avskrivning av sentralvarmeanlegg, men takk for innspillet", og så planlegge å si noe på slutten av dagen og så glemmer man det. Så er personen død, og man lever med skyldfølelsen for å ha snudd seg vekk når de hadde et siste skrik om hjelp. 

Jeg er enig i at det er ubehagelig når noen tar opp selvmord når tema for dagen er noe lystbetont. Men man velger ikke helt når man skal være suicidal. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har blitt fortalt at det er riktig å finne ut hvor konkret dette er om noen forteller om tanker om selvmord. Skjønner at det virket feil, men slik er det med mennesker i krise. 

Anonymkode: 03e89...158

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet ikke om det var kurs i selvmordsforebygging som VIVAT eller lignende, men selvmordstanker er jo svært vanlig og slettes ikke unormalt. På de kursene jeg har vært på om denne tematikken er det vanlig at flere av deltakerne sier de har hatt tanker om det, inkl meg selv.

Anonymkode: d315b...296

• Liker 1
Skrevet

Regner med det var et kurs i forbindelse med behandling?

Mange DPS har "kurs", ofte før gruppe handling, der deltagerne lærer om diagnoser, generelke vansker som kan følge med og andre ting som eksempler på tiltak som kan lette hverdagen.

Samme har jo helsevesenet for andre tilstander/sykdommer som krever tilrettelegging i hverdagen feks diabetes, ADHD, forskjellige typer kreft osv

Anonymkode: 4e9e1...aa2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...