Gå til innhold

Handle på Ebay + toll/VOEC

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har noen her brukt Ebay den siste tiden? Er det slik at man ikke kan bruke paypal lenger? Hvordan skjer betaling da?

Og er det fortsatt automatisk fortolling i handlekurven via GSP (Global shipping program)? Jeg vet Ebay er VOEC-registrert, hvordan funker det i praksis? Eller kan man ta det gode, gamle "markere som gave-trikset" fortsatt?

Og angående VOEC, det virker på meg som om bare de store, kjedelige nettforhandlerne gidder å registrere seg, så mye av poenget faller bort. Det er veldig ergerlig, men halvstore og små butikker gidder ikke ta seg bryet med det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Handlet på ebay med Paypal forrige uke.

Det fungerer i praksis med at ebay krever inn mva på vegne av staten.

Nja får jo kjøpt det meste av rariteter på ebay, Amazon, Aliexpress da? 

Anonymkode: aa3f2...05d

• Liker 1
Skrevet

Amazon og slikt er jo de store, du finner absolutt ikke alt der. Det er mindre butikker som fører andre merkevarer enn de butikkene. De gidder ikke VOEC-registrere seg, så systemet funker dårlig, synes jeg.

Skrevet
1 hour ago, Jegheter said:

Amazon og slikt er jo de store, du finner absolutt ikke alt der. Det er mindre butikker som fører andre merkevarer enn de butikkene. De gidder ikke VOEC-registrere seg, så systemet funker dårlig, synes jeg.

Hvis du får de merkene du savner til å sende til Norge så kan du jo bestille derfra? Men du må ta enten fortolle inn selv eller så gjør et spedisjonsfirma det for deg.

Men de aller fleste merker er å finne på ebay og/eller Amazon da (de er jo markedsplasser og ikke butikker)

Anonymkode: aa3f2...05d

Skrevet

Jo da, men det handler om å slippe tollen. Det virker som om mange butikker ikke VOEC-registrerer seg, bare de største. Ebay er jo i hovedsak et bruktmarked. Tenkte mer på butikker med nye, ubrukte klær nå. For å slippe 10,7 % toll må de VOEC-registrere seg, men når jeg har kontaktet butikker har de ikke kjent til det og bare skrevet "takk for opplysningen" uten å gjøre noe med det. Så systemet funker ikke spesielt godt. Kun om man bruker de store kjedene.

Skrevet

VOEC gjelder merverdiavgift, ikke toll. Det er to forskjellige avgifter.

Anonymkode: 11e29...5c8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

VOEC gjelder merverdiavgift, ikke toll. Det er to forskjellige avgifter.

Anonymkode: 11e29...5c8

Varer handlet under VOEC-ordningen er unntatt fra toll.

Anonymkode: d8ad3...806

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...