Gå til innhold

Når kan barn være litt alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min på 4 år maser veldig om å få være alene hjemme/gå alene hjem fra barnehagen etc. Det går selvsagt ikke, men vi har begynt med alene i hagen, alene i en annen arg. Enn oss, men ønsker tips til andre trygge måter å øve på å være litt alene. Når er det innenfor å øve på det?

Anonymkode: 862f8...5d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når de begynner på skolen. Det er en naturlig overgang. 

Da skal de mest sannsynlig øve på å gå alene til/ fra skolen ol. Kanskje må de være hjemme alene en kort stund før dere kommer hjem fra jobb osv.

Mine fikk lov å være alene fra den alderen. Vi øvde da med at de var alene i 15 min mens jeg var på butikken. 

Anonymkode: 7df1f...a23

• Liker 7
Skrevet

Vi begynte høsten i 1.klasse. Da var hun fortsatt 5 år, født seint på året. Fikk være hjemme mens vi var en kort tur i butikken, gikk en runde med bikkja osv.

Jeg synes det er litt tidlig med dette for en 4-åring, samtidig støtter jeg veldig å ta det i barnets tempo, så akkurat den blir jo litt vanskelig. Vi fulgte barnets initiativ hele veien, og det funket fint! Men jeg ville nok neppe reist i butikken med en 4-åring alene hjemme....

Kan dere sette av 4-åringen et par hundre meter før dere er hjemme? Evt hvis dere går, kan dere stoppe opp litt et sted og la barnet gå i forveien? Alene i hagen er jo helt innafor, eller alene inne mens dere er i hagen for eksempel. Eller at dere gjør dere "opptatt" litt, for eksempel sier at dere må ta en telefon i et annet rom, og at barnet må være "alene" i stua og på rommet sitt.... 

• Liker 5
Skrevet

4 åringen her er alene mens jeg dusjer/er på badet (alt fra 30-60 min). Døra er jo åpen inn til meg, men tenker det er god trening. Hun får også være øverst i hagen (ved huset) alene, og jeg sjekker til henne innimellom. 

Vet at far har latt henne være alene en gang han skulle hente pizza og ikke hadde bil med bilstol tilgjengeligelig 🙈 tipper hun var alene 10-12 min. Jeg var ikke spesielt imponert 😂 men, hun ble stasjonert foran TV-en med en is. Og det hadde visst gått veldig fint 🙈. Med unntak av at hun gikk i bhg og sa «pappa lar meg være alene hjemme, men det går fint altså!» i omtrent en mnd etterpå. 😬🙈

• Liker 13
Skrevet

Husker ikke helt når mine var alene, men tror eldste var alene fra 4 års alderen i korte tidspunkt. Gikk helt fint.

Anonymkode: 526fb...aef

Skrevet

Har vært alene i 10-20 min fra 5-årsalder, i situasjoner der hun har vært småsyk og søsken måtte hentes/leveres i bhg. Bhg i gåavstand på 2 min og hun kan veien. Fra 6 år har hun vært hjemne alene mens vi er korte turer på butikken o.l. Fikk mobilklokke da hun ble 6, slik at hun kan ringe om det er noe og finner sjeldent på noe tull😊

Anonymkode: 526be...a76

• Liker 2
Skrevet
Ulrikke skrev (2 timer siden):

Eller at dere gjør dere "opptatt" litt, for eksempel sier at dere må ta en telefon i et annet rom, og at barnet må være "alene" i stua og på rommet sitt...

Seriøst? Er ikke 4-åringer alene i et rom i huset engang? 😳

Anonymkode: f68a1...eea

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo, det håper jeg da.... Men det ble spurt om forslag, og da å gjøre seg litt "utilgjengelig" og opptatt selv om man er i samme hus er jo et alternativ....

• Liker 5
Skrevet

Min eldste var vel 5 og jeg tror det var i førsteklasse. Han er yngst i klassen, så var 5 år ganske lenge. Har også en på 4 år og det kunne ikke falt meg inn å dra fra han, selv om storebroren er hjemme. Fireåringen er ute alene da. Og han klarer seg fint alene om morgenen mens vi sover litt lenger( på helg). 

• Liker 1
Skrevet

Her var ungen hjemme alene første gang noen uker før 5-års dagen. Installert med iPad og en is, var han storfornøyd de 10 minuttene jeg var borte. 

Anonymkode: 11c95...c05

Skrevet

Da min var 4 var han alene hjemme mens vi var på besøk i hagen til naboen. Nesten like nært som om vi hadde vært i egen hage, men han fikk jo den følelsen av å være stor og flink. ;)

Anonymkode: bb6ec...221

• Liker 4
Skrevet

Da de begynte på skolen fikk de være alene hjemme i korte perioder og så økte vi tiden gradvis. Jeg ville personlig aldri latt en fireåring være alene hjemme eller gå hjem fra barnehagen selv (så fremt ikke barnehagen var nærmeste nabo og jeg kunne se porten fra huset mitt). Å være alene i rommet mens man dusjer eller henter posten er ikke sammenlignbart. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det håper jeg, for det er min ettåring innimellom😂 

Anonymkode: daf11...91a

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har vært alene i 10-20 min fra 5-årsalder, i situasjoner der hun har vært småsyk og søsken måtte hentes/leveres i bhg. Bhg i gåavstand på 2 min og hun kan veien. Fra 6 år har hun vært hjemne alene mens vi er korte turer på butikken o.l. Fikk mobilklokke da hun ble 6, slik at hun kan ringe om det er noe og finner sjeldent på noe tull😊

Må legge til at de har vært ute i hagen aleine fra 3-årsalderen, der vi har hatt et halvt øye med de, siden jeg ser slikt også blir nevnt her😆 samme med å være i forskjellig etasje mens vi dusjer, ordner forskjellig osv. nå som eldste er 6 går hun fritt rundt i nabolaget med mobilklokke på seg (om vi har husket å ladde den😅). 

Skrevet

Er det bare meg som syns 5-6 år er sinnsykt tidlig å la de være littegrann aleine hjemme? Hvis det skulle skje noe (brann, innbrudd, ubudne gjester, ol) så vil ikke en 5-6åring være i stand til å takle den situasjonen.

Jeg fikk ikke lov å være aleine hjemme før jeg var 11-12. 

• Liker 3
Skrevet
Tuppeluri skrev (Akkurat nå):

Er det bare meg som syns 5-6 år er sinnsykt tidlig å la de være littegrann aleine hjemme? Hvis det skulle skje noe (brann, innbrudd, ubudne gjester, ol) så vil ikke en 5-6åring være i stand til å takle den situasjonen.

Spørs på 6 åringen vil jeg si.. (er ikke så redd for ubudne gjester - da snakker man ekstremscenarioer.) Men mtp brann eller lignende så må barnet være i stand til å løpe ut, og ringe etter foreldre. 

Jeg personlig syntes det er drøyere med en 11-12-åring som ikke får lov til å være hjemme alene enn en 6åring som er det.. 😬. Men nå kunne jeg være alene over natta uten problem når jeg var 12, og var alene etter skolen fra 7årsalderen. 

• Liker 12
Skrevet
Tuppeluri skrev (10 minutter siden):

11-12!?!? Jeg fikk egen nøkkel da jeg var 7, og var da alene fra skolen var ferdig til foreldrene mine kom hjem kl. 1530. Dette var helt vanlig på min skole, og de fleste sluttet i SFO i 2./3. klasse. 

• Liker 12
Skrevet
Ulrikke skrev (4 timer siden):

Vi begynte høsten i 1.klasse. Da var hun fortsatt 5 år, født seint på året. Fikk være hjemme mens vi var en kort tur i butikken, gikk en runde med bikkja osv.

Jeg synes det er litt tidlig med dette for en 4-åring, samtidig støtter jeg veldig å ta det i barnets tempo, så akkurat den blir jo litt vanskelig. Vi fulgte barnets initiativ hele veien, og det funket fint! Men jeg ville nok neppe reist i butikken med en 4-åring alene hjemme....

Kan dere sette av 4-åringen et par hundre meter før dere er hjemme? Evt hvis dere går, kan dere stoppe opp litt et sted og la barnet gå i forveien? Alene i hagen er jo helt innafor, eller alene inne mens dere er i hagen for eksempel. Eller at dere gjør dere "opptatt" litt, for eksempel sier at dere må ta en telefon i et annet rom, og at barnet må være "alene" i stua og på rommet sitt.... 

Det er jeg enig i. Samtidig har jeg lyst til å møte han litt på dette "alene" prosjektet hans. Må bare finne en trygg måte å gjøre det på. Vil liksom støtte opp om det at han nå tydeligvis føler at han kan gjøre en del alene. 

ts

• Liker 2
Skrevet

Alle dere som sier 1. klasse. Er det ikke mye nytt på en gang? Jeg tenker litt at enten øver vi på å være alene, eller så starter barnet på skolen. Vikrer litt voldsomt med begge ting på en gang. Tror heller vi satser på halvåret før eller etter det. 

TS

• Liker 5
Skrevet
Tuppeluri skrev (40 minutter siden):

Jeg vet ikke med de andre, men her var de ikke hjemme alene mer enn helt korte stunder fra den alderen. 20 min mens vi stakk på butikken eller hentet i barnehagen. Aldri på kveldstid når det var mørkt og de hadde mobiltelefon tilgjengelig og vi var aldri mer enn 5 min unna. Det er begrenset hvor sannsynlig det er at det brenner eller blir innbrudd på 20 minutter. Selvsagt KAN det skje, men på ett eller annet tidspunkt må man jo begynne. Det er jo ikke gitt at enhver 14-åring klarer å takle absolutt alt som kan skje når de er alene hjemme heller.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Alle dere som sier 1. klasse. Er det ikke mye nytt på en gang? Jeg tenker litt at enten øver vi på å være alene, eller så starter barnet på skolen. Vikrer litt voldsomt med begge ting på en gang. Tror heller vi satser på halvåret før eller etter det. 

TS

Det er jo ikke sånn at på første skoledag sier vi at "nå er det på tide å lære å være alene også". Alt skjer jo ikke samtidig. Det virker veldig kunstig fordi vi sitter her i en tråd og skal definere når tiden er inne, men i virkeligheten skjer det helt naturlig. Det er ingen brå overganger, alt skjer ikke samtidig og man venter jo til barnet er klar og samtidig moden nok for ansvaret. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...