AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #1 Skrevet 5. oktober 2021 Hvilke tiltak blir satt igang? Jeg er uke 20+ og har fått litt forhøyet blodtrykk. Greit å vite hva som skjer om det skulle utvikle seg svangerskapsforgiftning. Synes jordmor var veldig vag på informasjonen. Anonymkode: c455b...98b
Gåsemor Skrevet 5. oktober 2021 #2 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hvilke tiltak blir satt igang? Jeg er uke 20+ og har fått litt forhøyet blodtrykk. Greit å vite hva som skjer om det skulle utvikle seg svangerskapsforgiftning. Synes jordmor var veldig vag på informasjonen. Anonymkode: c455b...98b Hvilke tiltak som settes i gang spørs hvor høyt blodtrykket er. Har du proteiner i urinen også? Hvis det blir svangerskapsforgiftningen så spørs det i så fall hvor alvorlig den blir. Du bør uansett følges tettere enn vanlige kontroller. Det kan hende du med ekstra kontroller kan gå til termin, og du kan ende opp med å bli innlagt til observasjon. Fødsel kan også bli satt i gang. Hvor høyt var blodtrykket? Er det snakk om 24-timers måling og medisiner?
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #3 Skrevet 5. oktober 2021 Jeg ble først satt på blodtrykksmedisin, vanskelig å finne riktig dose så var innlagt til observasjon i et døgn flere ganger. Hadde også flere 24 timers målinger. Når proteinet i urinen begynte å stige ble jeg innlagt og ble etter noen dager satt i gang. Anonymkode: 13411...a5d
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #4 Skrevet 5. oktober 2021 Gåsemor skrev (2 timer siden): Hvilke tiltak som settes i gang spørs hvor høyt blodtrykket er. Har du proteiner i urinen også? Hvis det blir svangerskapsforgiftningen så spørs det i så fall hvor alvorlig den blir. Du bør uansett følges tettere enn vanlige kontroller. Det kan hende du med ekstra kontroller kan gå til termin, og du kan ende opp med å bli innlagt til observasjon. Fødsel kan også bli satt i gang. Hvor høyt var blodtrykket? Er det snakk om 24-timers måling og medisiner? Foreløpig er blodtrykket 130/84, men for 8 uker siden, altså uke 12, var den 117/70, så det har steget ganske mye disse ukene. Skal få komme inn til tettere kontroller, og jordmor fant heldigvis ikke noe proteiner i urinen. Anonymkode: c455b...98b
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #5 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Foreløpig er blodtrykket 130/84, men for 8 uker siden, altså uke 12, var den 117/70, så det har steget ganske mye disse ukene. Skal få komme inn til tettere kontroller, og jordmor fant heldigvis ikke noe proteiner i urinen. Anonymkode: c455b...98b Du har jo på ingen måte høyt blodtrykk, så skjønner ikke hvorfor du babler om svangerskapsforgiftning. Blodtrykket stiger jo naturlig litt i et svangerskap. Anonymkode: e312e...216 5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #6 Skrevet 5. oktober 2021 Jeg hadde høyt blodtrykk i svangerskapet. Husker ikke i hvilken uke det startet, men jeg ble fulgt opp tett av lege og jordmor, og etter hvert av fødepoliklinikken på sykehuset. Måtte etter hvert begynne på medisiner for blodtrykket, og hadde lenge ingen andre tegn på svangerskapsforgiftning, før jeg plutselig fikk utslag på protein i urinen i uke 36. Da tok det bare noen få dager før jeg ble alvorlig syk (livstruende), og jeg utviklet alvorlig svangerskapsforgiftning og HELLP-syndrom. Det endte med hastekeisersnitt. Etterpå viste det seg at jeg også hadde hatt mye vann i kroppen, uten at jeg merket det under svangerskapet, fordi det var jevnt fordelt. Mener ikke å skremme deg, for HELLP er heldigvis en sjelden komplikasjon, men det er viktig at du blir fulgt opp godt fremover. Anonymkode: 25bf7...0a9 3
Gåsemor Skrevet 5. oktober 2021 #7 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Foreløpig er blodtrykket 130/84, men for 8 uker siden, altså uke 12, var den 117/70, så det har steget ganske mye disse ukene. Skal få komme inn til tettere kontroller, og jordmor fant heldigvis ikke noe proteiner i urinen. Anonymkode: c455b...98b Så bra! Greit å følge litt med, men da har du per definisjon ikke høyt blodtrykk 👌
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #8 Skrevet 6. oktober 2021 Ved svangerskapsforgiftning følges du tettere opp med hyppige kontroller, legges eventuelt tidlig inn på sykehus i håp om å drøye fødsel så lenge som mulig. Noen ligger kun et par dager, mens andre ligger i flere uker før fødselen må settes i gang. Men TS, du har ikke høyt blodtrykk (ennå). Det er vanlig at blodtrykket endrer seg i graviditeten, og endring i blodtrykk kan også skyldes andre faktorer, f.eks. stress eller dagsform. Synes uansett det er bra du får hyppigere kontroller framover. Krysser fingrene for at du ikke utvikler svangerskapsforgiftning. Anonymkode: bdf3c...2ff 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå