AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #1 Skrevet 5. oktober 2021 Barnefar var veldig fraværende under babytiden og da barnet var yngre. Forholdet røk pga dette like før barnet ble 1 år. Samvær foregikk hos meg frem til ca 1 år og 4 mnd, da barnet åpenbart ikke var helt trygg på far. Far fikk mer og mer ansvar i denne perioden, og jeg trakk meg mer og mer bort under samvær. Barnet hadde første overnatting i april i år. Har økt sakte men sikkert til dagens ordning som er torsdag-søndag hver 3. helg. Sånn har det vært siden juli. Barnet virker til å ha det bra hos far, og viser ingen tegn til at dette er for lenge for han. Han gråter til og med etter far når jeg kommer for å hente han. Han er 2 år nå. Nå er saken at i slutten av oktober skal jeg opereres, og blir innlagt i sykehus torsdag- mandag (antageligvis). Barnefar er bortreist på jobb denne helgen, så han kan ikke bytte samværshelg. Barnets farmor har foreslått å passe barnet den helgen hjemme hos far. Det er ok for meg og ok for far. Barnet kjenner bestemor, og det går nok greit. Så til «problemet»; far har samvær helgen etterpå, og har fri hele uken mellom de to helgene. Han ønsker gjerne å ha barnet hos seg hele uken (det blir da torsdag til neste søndag). Jeg steilet først og sa nei, synes det er horribelt lenge. Men, det er to timer å reise mellom meg og far - det vil jo bli veldig urolig for barnet å være hos far en helg, meg i uka og så til far i helgen igjen. Kanskje det vil være en fin forsinket høstferie for barnet å være en drøy uke hos far? Hva mener dere mer erfarne mødre/barnehagelærere/andre glupinger? Er det greit for en 2-åring å være over en uke uten primær omsorgsperson (som uten tvil er meg)? Jeg synes det er grusomt lenge, men det er jo barnets beste som betyr noe her. Far er en god far nå, og barnet viser som sagt ingen tegn til å mistrives hos far. Jeg prøver også å fokusere på at han faktisk er FAR. Det er jo ikke en tilfeldig barnevakt. Likevel får jeg helt vondt i magen av å være så lenge uten barnet mitt. Hva er det beste for barnet her? Jeg tror jeg sliter med fokuset pga mammahjertet som synes det er grusomt 🤪 Anonymkode: 3269f...266
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #2 Skrevet 5. oktober 2021 Det er helt innafor for barnet å få en en liten "ferie" hos far, når barnet trives hos faren. Det går helt sikkert fint. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for dette. Barnet har bare godt av å tilbringe tid med den andre forelderen også. Blir nok mest sårt for deg å savne barnet tenker jeg. Anonymkode: 9fd21...6eb 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #3 Skrevet 5. oktober 2021 Se an? La barnet være der noen dager utover uka med åpen retur dersom det ser ut for å bli for lenge helt til søndag? Anonymkode: 6e4b6...110 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #4 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Se an? La barnet være der noen dager utover uka med åpen retur dersom det ser ut for å bli for lenge helt til søndag? Anonymkode: 6e4b6...110 Ja selvsagt, barnet har alltid åpen retur hjem når han er hos far. Men jeg lurer på om dette kan være farlig for barnet mtp emosjonellt stress osv…. Anonymkode: 3269f...266
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå