Gå til innhold

Hvor langt utenfor Oslo er bygda egentlig?

Anbefalte innlegg

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
sicario skrev (49 minutter siden):

Jeg er «ekte» byfolk. Født og oppvokst i Oslo. Kommer aldri til å flytte tilbake dit 😆

Skjønner 😀.  Bare litt vittig når Osloborgere betrakter alt utenfor Oslo som bygd.  Jeg bor i Agder, og vi har byer her også, og masse bygder. Riktignok ikke så store byer, men likevel byer.  Byer har vi over hele landet.  Folk som bor i bygder, er jo klar over at det er bygder, med alle sine fordeler og ulemper.   Jeg tror alle vet forskjell på byer og bygder, bortsett fra enkelte (få) osloborgere.

Jeg synes også det er fint å ta en tur til Oslo av og til. Kjenner mange koselige mennesker der også.  Men litt artig med by-mot bygd her i forumet 🤣

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg bor 40 minutter med bil fra Sinsenkrysset, og her er det ingen bondegårder og jeg har pol, masse småbutikker og søndagsåpen matbutikk i gåavstand. 

Anonymkode: 9155b...6a9

Det er strengt tatt mange usentrale steder med pol og butikk. Svaret mitt var tenkt å illustrere at bygda kan være veldig sentralt😄

Anonymkode: 5405b...51b

• Liker 1
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (11 timer siden):

Skjønner 😀.  Bare litt vittig når Osloborgere betrakter alt utenfor Oslo som bygd.  

Vi gjør ikke det!

Anonymkode: 2f2a2...a3e

• Liker 1
Skrevet

Skjåk i Gudbrandsdalen.

Anonymkode: 6ad09...927

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er strengt tatt mange usentrale steder med pol og butikk. Svaret mitt var tenkt å illustrere at bygda kan være veldig sentralt😄

Anonymkode: 5405b...51b

Tja, jeg vil si at butikk og pol så er du ikke på bygda lenger. De har ikke pol på Siggerud. 

Anonymkode: 9155b...6a9

Skrevet

Ring 3

Anonymkode: 0e0be...a7e

• Liker 1
Skrevet

Med bygda så tenker jeg et lite tettsted, ev bare noen gårder og en lokalbutikk. Dere vet at det finnes byer utenom Oslo også? 

Anonymkode: 82d34...0b9

Skrevet

Ikke snakk så pent om Siggerud. Vi vil ha denne perla for oss selv 😅

Anonymkode: 850cb...e79

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.10.2021 den 14.44):

Heggedal har blitt så urbant, at jeg ikke vet om det er "bygda" lengre. Men Røyken, Midtbygda, Åros, er definitivt bygd, hvis du skal denne veien. 

Men du trenger ikke å kjøre så langt. Ta opp fra Slemmedal og 20 minutt senere er du i Bærums verk, som er da veldig landig allerede. :vetikke: I mine øyne altså.

Anonymkode: ad92f...041

Joda, Heggedal er ganske så bygda, har ikke engang eget idrettslag (GUI er slått sammen med Vollen). Det har kommet litt sentrum, men er fortsatt lite, har mest togstasjon å by på.  Man kan ikke klare seg uten bil her om man har barn.

Anonymkode: 193c6...c44

Skrevet
Alterego666 skrev (På 5.10.2021 den 14.31):

Alt utenfor Ring 3 er -med noen unntak- bygda. Lørenskog og Siggerud er bøgda.

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Hva man skal lese ...

Anonymkode: 73026...ae9

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Hva man skal lese ...

Anonymkode: 73026...ae9

Er det vanskelig å forstå?

Dette er det geografiske området som definerer holdninger, meninger og retning for Norge, og som hele Norge orienterer seg i forhold til enten det er positivt eller negativt.

Området innenfor Ring 3 leder an, røkla følger etter. Røkla er bygda. 
Bygda er en mental tilstand som ikke defineres av kommunegrenser eller avstand til nærmeste vinmonopol.

Skrevet

Et tettsted er ikke en bygd, og det virker som om flere her ikke har helt forståelse for definisjonen av bygd. Det finnes ingen området rett utenfor Oslo som er en bygd 🙂

Anonymkode: d4082...eb3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2021 den 18.16):

Med bygda så tenker jeg et lite tettsted, ev bare noen gårder og en lokalbutikk. Dere vet at det finnes byer utenom Oslo også? 

Anonymkode: 82d34...0b9

«Byer»

Skrevet

Det som definerer en by er om den har t-bane. Ingen t-bane, ingen by.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...