AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #1 Skrevet 5. oktober 2021 Dere som nylig har vært eller er gravide, når er det absolutt tidligste man kan få sjekket om fosteret er friskt? Stresser meg veldig, og håper på opplysende svar. Har googlet en del, men sprikende informasjon jeg finner frem til. Har funnet fra uke 9, men det virker ikke særlig realistisk? Trodde det var uke 12 man får vite det sikkert? Anonymkode: 24be7...754
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #2 Skrevet 5. oktober 2021 Jeg har fått time til fosterdiagnostikk når jeg er ca 12 uker. Anonymkode: f0f68...887 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #3 Skrevet 5. oktober 2021 Skjønner du er stresset, det er alle gravide, men det er ikke noe tidspunkt man kan sjekke for å garantere at foster er frisk. Det er fremdeles en del som ikke vil kunne oppdages før babyen er født og på prøver som tas da, og i tillegg vil ting kunne oppstå underveis. Man blir liksom aldri helt fri fra bekymringer som mor Men hvis du tenker på når man vanligvis utfører fosterdiagnostikk, spesielt mtp kromosomavvik, er det i uke 12 som du sier Det skjer mye utvikling fra uke 9-12 så ville holdt meg nærmest mulig uke 12. Anonymkode: ec997...d55 8
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #4 Skrevet 5. oktober 2021 Det tidligste er vel NIPT-blodprøven fra uke 9(?). Utenom tidlig UL fra uke 7 eller noe, for å se om fosteret ligger på riktig sted og om det utvikler seg. Men man har aldri noen garantier såklart, det er mye rart som ikke kan ses på UL eller blodprøver. Så på et visst punkt må man bare tro og håpe at det går bra. Anonymkode: 8a86a...6a9 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #5 Skrevet 5. oktober 2021 Tidligst uke 9 via NIPT test. Men noen fasit får man faktisk ikke før barnet er født og blitt ganske stort 😛 Man må bare ta sjansen å trøste seg med at sykdommer er sjeldne. Anonymkode: 49669...64f 5
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 5. oktober 2021 #6 Skrevet 5. oktober 2021 Man kan aldri vite sikkert om fosteret er friskt. Man kan ta NIPT og lignende tester tidlig i svangerskapet, fostervannsprøve om man er over 38 år eller det er andre grunner til å mistenke at barnet kan ha kromosomfeil, ultralyd viser om alle organer er på plass osv. Men det er ikke mulig å si at fosteret er helt sikkert friskt. Da må det bli født først, og selv da kan det ha sykdommer som ikke viser seg før etter uker, måneder eller år. Sånn er livet.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #7 Skrevet 5. oktober 2021 Som flere her skriver er det ingen prøver som kan tas som vil kunne garantere et friskt barn. Morkakeprøve kan tas fra uke 9, men tester ikke for alle genfeil, har selv et barn med genfeil som det ikke testes for med mindre man allerede har et barn med genfeilen. I tillegg har det dukket opp flere tilstander hos barnet oppgjennom årene som ikke er mulig å teste for. I de aller flesre tilfeller vil barna bli født friske, og det er det man må fokusere på fordi man kan aldri helgardere seg mot noe her i livet. Anonymkode: a1417...65a 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #8 Skrevet 5. oktober 2021 I uke 9 tok jeg tidlig UL hos en erfaren gynekolog. Hun kunne i grove trekk se at alt så normalt ut da, eller som hun sa: hadde noe vært HELT galt hadde hun kunnet se det. Men det utelukker selvsagt ikke at andre defekter kan komme til syne senere. Tok også NIPT-test samme uke. Det er nok den aller beste forsikringen. Duo-test på sykehuset fikk jeg fordi jeg var over 38, men den var ikke før i uke 12-13. Da hadde jeg allerede i flere uker visst resultatet av NIPT-testen, for det kom etter kun 8 dager. Både jeg og jordmor som tok Duo-testen synes dette var en fin måte å kjøpe seg litt tid på. Egentlig er jo NIPT-testen også mer nøyaktig enn Duo-testen, så det hadde strengt tatt ikke vært nødvendig for meg å ta Duo når jeg hadde fått et godt resultat av NIPT, men valgte å gjøre det likevel. Anonymkode: 45073...337 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #9 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Tidligst uke 9 via NIPT test. Men noen fasit får man faktisk ikke før barnet er født og blitt ganske stort 😛 Man må bare ta sjansen å trøste seg med at sykdommer er sjeldne. Anonymkode: 49669...64f Ja, du har rett, men har likevel lyst til å vite tidligst mulig for å ha tid til å evt. vurdere valgene. Men NIPT uke 9, er det offentlig eller privat? Jeg er over 38, så kan jeg evt. be om tidlig NIPT fordi jeg blir veldig stresset av å leve i uvisshet? Anonymkode: 24be7...754
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #10 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I uke 9 tok jeg tidlig UL hos en erfaren gynekolog. Hun kunne i grove trekk se at alt så normalt ut da, eller som hun sa: hadde noe vært HELT galt hadde hun kunnet se det. Men det utelukker selvsagt ikke at andre defekter kan komme til syne senere. Tok også NIPT-test samme uke. Det er nok den aller beste forsikringen. Duo-test på sykehuset fikk jeg fordi jeg var over 38, men den var ikke før i uke 12-13. Da hadde jeg allerede i flere uker visst resultatet av NIPT-testen, for det kom etter kun 8 dager. Både jeg og jordmor som tok Duo-testen synes dette var en fin måte å kjøpe seg litt tid på. Egentlig er jo NIPT-testen også mer nøyaktig enn Duo-testen, så det hadde strengt tatt ikke vært nødvendig for meg å ta Duo når jeg hadde fått et godt resultat av NIPT, men valgte å gjøre det likevel. Anonymkode: 45073...337 Hvor fikk du tatt NIPT-testen så tidlig? Takknemlig for svar. Anonymkode: 24be7...754
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #11 Skrevet 5. oktober 2021 Tusen takk for svar alle sammen. Så da er det altså mulig med NIPT-test og/eller (?) morkakeprøve fra uke 9. Er begge disse gratis siden jeg er over 38 år? Har lest litt ulikt, om at det er veldig dyrt med NIPT og at det kun gjøres i utlandet, men kan jeg få tidlig (uke 9?) NIPT-test på sykehus i Norge siden jeg er passert 38? Og, er morkakeprøve en for stor risiko for fosteret? Skjønner at jeg fremstår litt stresset og hysterisk her, men å bli gravid slik i siste sving er ikke uten bekymringer. 🙂 Anonymkode: 24be7...754
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #12 Skrevet 5. oktober 2021 Morkakeprøve tas bare hvis det er mistanke om noe allerede. Anonymkode: 2c28e...eaa
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #13 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor fikk du tatt NIPT-testen så tidlig? Takknemlig for svar. Anonymkode: 24be7...754 Bestilte testkit fra Ultralydklinikken i København og fikk en privat gynekolog her i Norge til å ta blodprøven. Deretter ble den sendt med DHL for analyse i USA. Anonymkode: 45073...337
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #14 Skrevet 5. oktober 2021 Jeg fikk tatt NIPT og tidlig ultralyd i uke 10+5 mener jeg det var, i København i Danmark. Betalte selv. Var 35 1/2 år, barnefar var 40. Anonymkode: 3dc67...666
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #15 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dere som nylig har vært eller er gravide, når er det absolutt tidligste man kan få sjekket om fosteret er friskt? Stresser meg veldig, og håper på opplysende svar. Har googlet en del, men sprikende informasjon jeg finner frem til. Har funnet fra uke 9, men det virker ikke særlig realistisk? Trodde det var uke 12 man får vite det sikkert? Anonymkode: 24be7...754 Når ungen kommer ut. Anonymkode: d40d8...726
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #16 Skrevet 5. oktober 2021 Jeg hadde tidlig ultralyd privat i uke 11. Ønsket å vite om alt så bra ut, og hadde lest at det var enkelte ting man ikke kunne avdekke så sent som ved ordinær ultralyd. Gynekologen sa den gang at hun ikke hadde lov til å se etter «alt», men hun sa også at hun ville henvist meg videre dersom hun så noe som bekymret henne. Så da sa hun egentlig at hun hadde sjekket det som kan sjekkes, uten at hun sa at hun hadde gjort det. Nå er det vel nye regler for fosterdiagnostikk, så da er det vel enklere å få info. Anonymkode: 14a5b...fc2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå