Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har trives veldig godt i jobben og har det veldig bra. Så opplevde jeg at barnet mitt ble utsatt for en ulykke og fikk en alvorlig hjerneskade, og deretter fikk jeg kreft. Jeg har forsøkt å jobbe, men jeg kjenner at jeg noen ganger får skikkelige nedturer og at det blir for mye for meg. I tillegg er det mange tunge løft hjemme, og mye vondter.

Det som er utfordringen er at jeg har bedre perioder som jeg klarer 100 % før jeg kanskje har en dårligere periode som jeg ikke klarer å jobbe mer enn 60. I sommer hadde jeg en periode på 2 uker hvor jeg ikke greide å jobbe i det hele tatt. Dette har fungert greit siden jeg har vært på AAP og kan jobbe fullt i gode perioder, og jeg er produktiv når jeg er på jobben. Fra januar er det slutt på AAP.

Hva skal jeg gjøre framover? Jeg er rett og slett usikker på hvor jeg kan passe inn i arbeidslivet med den belastningen jeg har på hjemmebane, men jeg liker jobben min, har høyere utdanning og ønsker jo å stå i arbeidslivet til jeg er pensjonist. Er det andre som har vært i samme situasjon? Hva slags jobb kan passe meg når jeg dessverre er en noe uforutsigbar arbeidstaker, men er dyktig og jobber stort sett 100 %? Jeg er også bekymret for økonomien fordi det har kostet mye å bygge om boligen vår så barnet vårt kan bo hjemme.

Anonymkode: 2bbc3...7d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be om kontakt med en jobbspesialist hos Nav. Eller å få komme til noen på ark (også en avdeling i nav). Nav har utrolig mange muligheter for å hjelpe, men veiledere er ikke veldig flinke til å opplyse om det. Hvis AAP går ut i januar og denne problemstillingen uke er ny, er jeg overrasket over at din veileder ikke har tatt tak i dette. Nå må du pushe på selv, for alle tiltak i nav har lang ventetid. Og om du ikke plutselig skal stå på bar bakke økonomisk må noe skje. 

Anonymkode: cd3f5...c79

Skrevet

Men hva har skjedd i AAP løpet ditt da? Du skal ha vært igjennom tiltak som må ha kommet frem til noe? Er du ferdig behandlet i helsevesenet? Hva tenker du selv at du klarer og hva ønsker du?

Anonymkode: 7c230...32a

Skrevet

hvis ditt barn er i behov av mye daglig hjelp så kan du søke om pleiepenger fra nav 😊

Anonymkode: 3067b...672

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hvis ditt barn er i behov av mye daglig hjelp så kan du søke om pleiepenger fra nav 😊

pleiepenger/omsorgslønn. 

sjekk også om det er noe tilskudd du har rett på som du ikke har søkt om. nav har ekstra tilskudd for barn med store behov. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

pleiepenger/omsorgslønn. 

sjekk også om det er noe tilskudd du har rett på som du ikke har søkt om. nav har ekstra tilskudd for barn med store behov. 

https://www.nav.no/no/person/familie/grunn-og-hjelpestonad

ble mange innlegg. godt mulig du har søkt disse. 

ellers anbefaler jeg deg som andre å ta kontakt med din saksbehandler. vær tydelig slik at saksbehandler prioriterer deg. kanskje de må undersøke deg for omskolering eller gradert ufør? 

Skrevet

ta også en telefon til kommunen,  helse (søk på nettet for å finne riktig avdeling for din kommune) . søk om BPA assistent - det kan kanskje avlaste deg litt hjemme,og gjøre det enklere for deg å stå i jobb. det hjelper sånn sett ikke direkte på økonomi. 

vil samtidig nevne at i noen kommuner er dette vanskelig å få innvilget. kanskje de har andre tilbud du ikke vet om? som støttekontakt etc. 

Skrevet

Pleiepenger, ja. Men du vil ikke få 100% pleiepenger med mindre barnet har behov for dette, det handler ikke om DIN helse. Har dere BPA eller andre løsninger som kan gjøre byrden på hjemmebane mindre? Er arbeidsevnen din ferdig utredet? Den går jo på din helse, som er sentralt hvis gradert uføretrygd kan være et alternativ. 
Ellers er det nok dessverre vanlig at foreldre til alvorlig syke/funksjonshemmede barn ikke jobber fullt. Kjenner selv ei som har et alvorlig sykt barn. Han kan plutselig bli innlagt på sykehus i månedsvis i strekk, og har store hjelpebehov når hen er hjemme. Multifunksjonshemmet. Hun jobber fullt (i alle fall mer eller mindre), men har naturlig nok mye fravær, tidvis i lange perioder sammenhengende. Hun sier selv at hun aldri ville ansatt seg selv… Jeg kjenner også mange med alvorlig syke barn som rett og slett ikke kan jobbe fullt, og flere av dem får ikke noe dekket av det offentlige. For eksempel at SFO ikke gir et forsvarlig tilbud til barnet med spesielle behov, slik at foreldrene må jobbe 60%-ish for at barnet skal passes etter skoletid. Så foreldre som kunne jobbe fullt mens barnet gikk i barnehage, blir tvunget til å redusere stillingen sin når deres barn med diagnoser begynner på skolen. 

Når det gjelder hva som vil skje rent økonomisk må du skille mellom støtteordninger som går på ditt barns behov (for eksempel pleiepenger, BPA), og støtteordninger som går på din helse (gradert uføretrygd). Det er selvsagt en sammenheng her (høy omsorgsbyrde hjemme kan føre til dårligere helse for deg), men du får ikke uføretrygd med bakgrunn i at barnet ditt har hjerneskade. 

Anonymkode: 46a9b...db7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...