AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #21 Skrevet 5. oktober 2021 Dersom du får en større fremtidig utgift, og har dokumentert utgifter og inntekt, så tenker jeg at kontoutskrift er nødvendig både for å dokumenter at du ikke har en buffer samt for å dokumentere hvorfor du ikke har hatt mulighet til å legge av til denne bufferen i forkant selv. Det er ikke slik at stor utgift automatisk betyr innvilget sosialstønad, slike ting forutsettes det ordinært at man legger av penger til selv, og dersom dette ikke har vært mulig så må søker dokumentere dette. Anonymkode: e8856...3cb 3
Antimobbing Skrevet 5. oktober 2021 #22 Skrevet 5. oktober 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Reglene er slik for alle? Ja. Nav ber alle I hvertfall de fleste om kontoutskrift ved sosialhjelp. Nettopp Fordi sosialhjelp er det siste en skal søke. Har du andre midler vil de be deg ta fra de midlene du har før de hjelper til med økonomisk sosialhjelp.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #23 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Handler ikke om at det tar tid,det handler om at de har et regelverk som sier at de ikke har lov til å be om det rutinemessig og allikevel har de innført dette som en rutine. Regelverket er der for å beskytte privatlivet til søker. Jeg har allerede brukt masse tid på å sitte å samle sammen og dokumentere hver eneste faste utgift jeg har. Anonymkode: 7fa45...98f Men da får du la vær å levere for 3 mnd da å se hva som skjer. Tipper du får et vedtak med avslag gitt. Anonymkode: 47d58...664 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #24 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dersom du får en større fremtidig utgift, og har dokumentert utgifter og inntekt, så tenker jeg at kontoutskrift er nødvendig både for å dokumenter at du ikke har en buffer samt for å dokumentere hvorfor du ikke har hatt mulighet til å legge av til denne bufferen i forkant selv. Det er ikke slik at stor utgift automatisk betyr innvilget sosialstønad, slike ting forutsettes det ordinært at man legger av penger til selv, og dersom dette ikke har vært mulig så må søker dokumentere dette. Anonymkode: e8856...3cb Okei, så om jeg plutselig faller og slår tennene og må til tannlegen så kan NAV si, 'sorry men du kunne spart deg den middagen ute fir måneder siden og den taxituren så hadde du hatt en buffer til dette' Anonymkode: 7fa45...98f
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #25 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men da får du la vær å levere for 3 mnd da å se hva som skjer. Tipper du får et vedtak med avslag gitt. Anonymkode: 47d58...664 Nei, jeg kpmmer til å be NAV redegjøre for hva de trenger kontotskrift til og eventuelt sladde det som er relevant-slik som følger av regelverket. Eller kan man forvente seg at NAV ikke forstår den objektive rollen de har som saksbehandler heller og 'straffer' meg med avslag fordi jeg ikke gjmr som jeg får beskjed om. Anonymkode: 7fa45...98f 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #26 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, jeg kpmmer til å be NAV redegjøre for hva de trenger kontotskrift til og eventuelt sladde det som er relevant-slik som følger av regelverket. Eller kan man forvente seg at NAV ikke forstår den objektive rollen de har som saksbehandler heller og 'straffer' meg med avslag fordi jeg ikke gjmr som jeg får beskjed om. Anonymkode: 7fa45...98f Det kan bli straff for å ikke gjøre som man får beskjed om når det kommer til nav ja.. derfor jeg bare har gitt dem det de ber om.. oppdater gjerne her når du får svar tilbake. Anonymkode: 47d58...664
KjøttOPP Skrevet 5. oktober 2021 #27 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): nødvendig AnonymBruker skrev (51 minutter siden): kontoutskrift Nei, mon tro hvorfor kontoutskrift faller inn under nødvendighetskravet.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #28 Skrevet 5. oktober 2021 Utrolig at man kan sladde ut kontoutskriften sin når man søker om "gratis" penger fra staten. Da kan man bare sladde ut byturer, ny PS5, massasjetimer osv og kalle det...hva man vil? Sier ikke at det er deg, ts, men bare at det er et veldig merkelig system. Synes for øvrig at de som holder ut i NAV-jobb fortjener en medalje (bortsett fra de som sluntrer unna jobben og er kjipe, men de finnes jo i alle yrker dessverre). Anonymkode: b8562...576 2
Adrenalina1 Skrevet 5. oktober 2021 #29 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Har ikke brukt penger på taxi siden jeg måtte på legevakta for 6 år siden. Skjønner godt at de lo. Anonymkode: 209d6...79f Hvor står det at de lo? Det sto at hun ble latterliggjort. Kan bety mye det. Uansett skal ikke NAV drive på med slikt. Dette var særs uprofesjonelt. 1
Leo Skrevet 5. oktober 2021 #30 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dersom du får en større fremtidig utgift, og har dokumentert utgifter og inntekt, så tenker jeg at kontoutskrift er nødvendig både for å dokumenter at du ikke har en buffer samt for å dokumentere hvorfor du ikke har hatt mulighet til å legge av til denne bufferen i forkant selv. Det er ikke slik at stor utgift automatisk betyr innvilget sosialstønad, slike ting forutsettes det ordinært at man legger av penger til selv, og dersom dette ikke har vært mulig så må søker dokumentere dette. Anonymkode: e8856...3cb Hvis man legger frem dokumentasjon på inntekt, utgifter og saldo på alle kontoer vil det sjelden være behov for en fullstendig kontoutskrift. Noe som gjenspeiles i regelverket. Som da altså ikke følges. Antimobbing skrev (7 minutter siden): Ja. Nav ber alle I hvertfall de fleste om kontoutskrift ved sosialhjelp. Nettopp Fordi sosialhjelp er det siste en skal søke. Har du andre midler vil de be deg ta fra de midlene du har før de hjelper til med økonomisk sosialhjelp. Men man trenger ikke legge frem fullstendig kontoutskrift for å dokumentere det. Det vil i de fleste tilfeller være tilstrekkelig med dokumentasjon som bekrefter saldo. 1
Antimobbing Skrevet 5. oktober 2021 #31 Skrevet 5. oktober 2021 Just now, Leo said: Men man trenger ikke legge frem fullstendig kontoutskrift for å dokumentere det. Det vil i de fleste tilfeller være tilstrekkelig med dokumentasjon som bekrefter saldo. Og hvor mye som har kommet inn på konto de 3 siste mnd. Nav regner ut fra livsopphold satsene, får du inn mye mer en satsene er på for livsopphold så er sjangsen liten for at sosialhjelp blir invilget. Sosialhjelp er for folk med økonomiske problemer, og er ikke en fast inntekt som blir betalt når en går tom for penger, da kan alle søke om det og utnytte systemet. Tror du fks at en som har kjempe god økonomi men som ikke bruker pengene fornuftig vil få invilget sosialhjelp? 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #32 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Utrolig at man kan sladde ut kontoutskriften sin når man søker om "gratis" penger fra staten. Da kan man bare sladde ut byturer, ny PS5, massasjetimer osv og kalle det...hva man vil? Sier ikke at det er deg, ts, men bare at det er et veldig merkelig system. Synes for øvrig at de som holder ut i NAV-jobb fortjener en medalje (bortsett fra de som sluntrer unna jobben og er kjipe, men de finnes jo i alle yrker dessverre). Anonymkode: b8562...576 Dersom man dokumentere en inntekt på f.eks 17000, husleie på 10 000 og livsopphold 7000 og har fått en akutt tannlegeregning på 6000 aom skal betales neste 3 mnd som det søkes støtte til, så er det vel likegyldig om vedkommenee i praksis har brukt 1000 kr av matbudsjettet på bytur og vinmonopol fremfor sunne hjemmelagede middager de siste 3 mnd. NAV skal ikke vurdere hvordan søker lever livet sitt. De skal se på inntekt vs nødvendige utgifter til forsvarlig og nødvendi livsopphold. Anonymkode: 7fa45...98f 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #33 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det er helt feil å latterliggjøre, men jeg ønsker ikke at folk som tar mye taxi - uten god grunn! - skal få noe økonomisk hjelp fra samfunnet. Har du lite penger må du leve sparsomt. Hilsen en som betaler mange hundre tusen i skatt hvert år og svært sjelden unner meg taxi. Anonymkode: 14b4c...b86 Tulling. Det var en grunn til at jeg tok taxi, da. Anonymkode: 48c10...6ce 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #34 Skrevet 5. oktober 2021 Å be om kontoutskrift regelmessig er noe annet enn ditt tilfelle, det du søker for første gang. For å kunne vurdere søknaden din og hva du evt kan fylle vilkår om så må hele økonomien din kartlegges da dette er aller siste utvei. Handler mangelen på penger om disponeringsproblemer kan du få vedtak om økonomisk råd og veiledning slik at du unngår å komme i lignende situasjoner. Hvordan økonomien har vært håndtert kan også påvirke hvor mye du får. Dersom det ikke blir sendt inn relevant dokumentasjon så blir du ikke straffet med et avslag selv om jeg skjønner at det kan oppleves slik. Vedtaket blir skrevet på bakgrunn av den informasjonen man har, og mangler man dokumentasjon så blir det avslag som en følge av det. Den siste biten er vel den biten du er spesielt uenig i, men basert på utfall av klagesaker som er behandlet hos Statsforvalteren ville praksis vært annerledes om Statsforvalteren hadde ment noe annet. Anonymkode: baa7e...4d2 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #35 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Har ikke brukt penger på taxi siden jeg måtte på legevakta for 6 år siden. Skjønner godt at de lo. Anonymkode: 209d6...79f Hyggelig av deg....... Anonymkode: 48c10...6ce 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #36 Skrevet 5. oktober 2021 Antimobbing skrev (Akkurat nå): Og hvor mye som har kommet inn på konto de 3 siste mnd. Nav regner ut fra livsopphold satsene, får du inn mye mer en satsene er på for livsopphold så er sjangsen liten for at sosialhjelp blir invilget. Sosialhjelp er for folk med økonomiske problemer, og er ikke en fast inntekt som blir betalt når en går tom for penger, da kan alle søke om det og utnytte systemet. Tror du fks at en som har kjempe god økonomi men som ikke bruker pengene fornuftig vil få invilget sosialhjelp? Nei, en med kjempegod økonomi vil nok kunne betale en større utgift i løpet av de neste månedene. Men dersom man har lav inntekt som f.eks dagpenger så vil man ikke ha samme mulighet. Anonymkode: 7fa45...98f 1
Antimobbing Skrevet 5. oktober 2021 #37 Skrevet 5. oktober 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nei, en med kjempegod økonomi vil nok kunne betale en større utgift i løpet av de neste månedene. Men dersom man har lav inntekt som f.eks dagpenger så vil man ikke ha samme mulighet. Anonymkode: 7fa45...98f Som noen andre skriver her så 👇🏼 3 minutter siden, AnonymBruker said: Å be om kontoutskrift regelmessig er noe annet enn ditt tilfelle, det du søker for første gang. For å kunne vurdere søknaden din og hva du evt kan fylle vilkår om så må hele økonomien din kartlegges da dette er aller siste utvei. Handler mangelen på penger om disponeringsproblemer kan du få vedtak om økonomisk råd og veiledning slik at du unngår å komme i lignende situasjoner. Hvordan økonomien har vært håndtert kan også påvirke hvor mye du får. Dersom det ikke blir sendt inn relevant dokumentasjon så blir du ikke straffet med et avslag selv om jeg skjønner at det kan oppleves slik. Vedtaket blir skrevet på bakgrunn av den informasjonen man har, og mangler man dokumentasjon så blir det avslag som en følge av det. Den siste biten er vel den biten du er spesielt uenig i, men basert på utfall av klagesaker som er behandlet hos Statsforvalteren ville praksis vært annerledes om Statsforvalteren hadde ment noe annet. Helt riktig. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #38 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Utrolig at man kan sladde ut kontoutskriften sin når man søker om "gratis" penger fra staten. Da kan man bare sladde ut byturer, ny PS5, massasjetimer osv og kalle det...hva man vil? Sier ikke at det er deg, ts, men bare at det er et veldig merkelig system. Synes for øvrig at de som holder ut i NAV-jobb fortjener en medalje (bortsett fra de som sluntrer unna jobben og er kjipe, men de finnes jo i alle yrker dessverre). Anonymkode: b8562...576 Enig i at de fortjener en medalje jeg hadde aldri maktet å jobbe i en organisasjon med så lite kompetansefokus. Anonymkode: 7fa45...98f
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #39 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Det er ganske vanlig. Når du må søke sosialen så vil dem se at du ikke har penger og se hvor mye du har inn og hvordan du bruker pengene dine.. helt normalt.. tar deg typ 2 min og sende inn det Anonymkode: 9f915...775 Overhodet ikke. Hva man bruker pengene på kan sladdes. NAV bryr seg ikke om det, de er kun ute etter summer inn. Anonymkode: e1974...820
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #40 Skrevet 5. oktober 2021 Nav er håpløst. Har måtte gå til trygderetten to ganger for å få det jeg har hatt krav på. Bare samme standardsvar som ikke tar stilling til min situasjon. Heldigvis har jeg hatt mulighet til å bruke advokat, hadde aldri fått medhold ellers! Har ingenting negativt å si om de lokale veilederne da. Anonymkode: 0b31f...f5f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå