Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og manglende evne til å forstå og følge sitt eget regelverk.

Har søk om litt sosialstønad til hjelp med en større engangsavgift og i den anledning får jeg brev om at NAV krever at jeg legger frem kontoutskrift 3 måneder tilbake i tid(!)

I rundskrivet til lov om sosiale tjenester punkt 5.43.2.1 og 2 står det at NAV ikke kan kreve mer opplysninger enn det som er nødvendig og at hva som er nødvendig skal vurderes konkret i den enkelte sak. Og at du ikkr kan kreve at kontoutskrift fremlegges rutinemessig pga hvor stort inngrep det er i privatlivet

Ringer NAV for å spørre og får beskjed om at NAV kontorene i hele landet ber om kontoutskrift rutinemessig-som altså er forbudt etter deres regelverk. 

Hvorfor er det så vanskelig for NAV å forholde seg til sitt eget regelverk? 

Anonymkode: 7fa45...98f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har for mange kokker, blir mye søl da. Ring til Nav fem ganger om et problem, så får du også fem forskjellige svar. Be alltid om henvising til regelverket.

Anonymkode: 59d18...1f4

• Liker 1
Skrevet

Husker da jeg ydmyk møtte opp for å be om hjelp. Hadde med kontoutskrift for siste 3 månedene. Saksbehandler latterliggjorde meg fordi jeg hadde brukt for mye på taxi. Fikk ikke innvilget hjelp. 

Dette er riktignok 16 år siden, håper virkelig ting har endret seg. 

Anonymkode: 48c10...6ce

Skrevet

Det er da helt vanlig prosedyre? Jeg måtte ha litt hjelp fra dem en periode og måtte da selvfølgelog legge frem kontoutskrift for siste 3 mnd.. det er da fort gjort å gi dem det?

Anonymkode: 47d58...664

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Husker da jeg ydmyk møtte opp for å be om hjelp. Hadde med kontoutskrift for siste 3 månedene. Saksbehandler latterliggjorde meg fordi jeg hadde brukt for mye på taxi. Fikk ikke innvilget hjelp. 

Ja! I dag vil du ikke bli latterliggjort, fordi du får ikke kontakt med saksbehandler.

Anonymkode: a99eb...804

• Liker 3
Skrevet

Det er ganske vanlig. Når du må søke sosialen så vil dem se at du ikke har penger og se hvor mye du har inn og hvordan du bruker pengene dine.. helt normalt.. tar deg typ 2 min og sende inn det :) 

Anonymkode: 9f915...775

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er helt feil å latterliggjøre, men jeg ønsker ikke at folk som tar mye taxi - uten god grunn! - skal få noe økonomisk hjelp fra samfunnet. Har du lite penger må du leve sparsomt. Hilsen en som betaler mange hundre tusen i skatt hvert år og svært sjelden unner meg taxi.

Anonymkode: 14b4c...b86

• Liker 10
Skrevet (endret)

Altså, de kan ikke Kreve noe som helst,  men velger du og ikke legge frem dokumentasjon på at du ikke har penger på konto så kan de gi avslag.. om du ikke ønsker at de skal se hva du har brukt penger på så kan du "sladde" det. Ikke verre en det. Det nav bryr seg om er hvor mye penger du har fått inn på konto og hva saldo er dette for og avdekke om du kvalifiserer til økonomisk sosialhjelp.

Endret av Antimobbing
  • Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har ikke brukt penger på taxi siden jeg måtte på legevakta for 6 år siden. Skjønner godt at de lo.

Anonymkode: 209d6...79f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er da helt vanlig prosedyre? Jeg måtte ha litt hjelp fra dem en periode og måtte da selvfølgelog legge frem kontoutskrift for siste 3 mnd.. det er da fort gjort å gi dem det?

Hvorfor mener du at det er en selvfølge at de skal vite hva du har brukt hver krone på de siste 3 månedene? De skal vurdere om du har nok til livsopphold. De har ikke lov til å kreve mer enn nødvendig for å vurdere dette og det står eksplisitt i loven.

Jeg har sendt dem dokumentasjon på inntekt kommende måned og utgifter. Det er mer enn nok for å ta en vurdering av om jeg har nok til livsopphold neste måned. 

Lovgiver har tatt et bevisst valg om at det er forbudt å rutinemessig be om kontoutskrift av hensyn til privatlivet.  Skal NAV ha kontoutskrift så må de utdype HVA kontoutskriften skal dokumentere så søker kan sladde resten. 

Jeg finner det merkverdig at NAV ikke klarer å forstå eller følge sitteget regelverk, leser ikke ansatte sosialloven og rundskrivet de jobber etter? 😅

• Liker 3
Skrevet

Du kan stryke ut, sladde alt og bare la beløpene stå der. De trenger ikke å vite hva du har brukt pengene på.

Anonymkode: 59d18...1f4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ganske vanlig. Når du må søke sosialen så vil dem se at du ikke har penger og se hvor mye du har inn og hvordan du bruker pengene dine.. helt normalt.. tar deg typ 2 min og sende inn det :) 

Anonymkode: 9f915...775

Jeg har respekt for mitt eget privatliv og problemer med at en offentlig instans konsekvent krenker lovverk som skal beskytte mitt privatliv.

De har fått saldo på konto, de vet at jeg får dagpenger og hva jeg får, dokumentasjon på husleie, strømregning, mobil etc etc.  Hva skal de med å grave i 3 foregående måneder?

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg finner det merkverdig at NAV ikke klarer å forstå eller følge sitteget regelverk, leser ikke ansatte sosialloven og rundskrivet de jobber etter? 😅

Men du kan ikke Kreve, at nav bare skal gi penger til deg uten at du Stiller med dokumentasjon på at du faktisk trenger det. Det holder ikke og trappe opp og si at en trenger penger. Da er det mange som kan lyve og utnytte systemet 

Endret av Antimobbing
  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor mener du at det er en selvfølge at de skal vite hva du har brukt hver krone på de siste 3 månedene? De skal vurdere om du har nok til livsopphold. De har ikke lov til å kreve mer enn nødvendig for å vurdere dette og det står eksplisitt i loven.

Jeg har sendt dem dokumentasjon på inntekt kommende måned og utgifter. Det er mer enn nok for å ta en vurdering av om jeg har nok til livsopphold neste måned. 

Lovgiver har tatt et bevisst valg om at det er forbudt å rutinemessig be om kontoutskrift av hensyn til privatlivet.  Skal NAV ha kontoutskrift så må de utdype HVA kontoutskriften skal dokumentere så søker kan sladde resten. 

De ser jo på hva du har brukt penger på de foregående mnd og hva som gjør at du nå må ha hjelp? Sosialen skal liksom være absolutt siste utvei etter at alt annet er forsøkt.. om jeg er enig i de tre mnd..tja.. men det tar deg virkelig ikke lange tiden å gi dem det de vil ha. Gjør du ikke det, risikerer du avslag.

• Liker 3
Skrevet
Antimobbing skrev (Akkurat nå):

Men du kan ikke Kreve, at nav bare skal gi penger til deg uten at du Stiller med dokumentasjon på at du faktisk trenger det. Det holder ikke og trapped opp og si at en trenger penger.

Nei, de har fått dokumentsjonen de trenger: inntekt og faste utgifter i form av regninger, dokumentasjon på nødvendig og høy ekstraordinær utgift som kommer og viser at neste 3 mnd så vil jeg trenge litt ekstra.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De ser jo på hva du har brukt penger på de foregående mnd og hva som gjør at du nå må ha hjelp? Sosialen skal liksom være absolutt siste utvei etter at alt annet er forsøkt.. om jeg er enig i de tre mnd..tja.. men det tar deg virkelig ikke lange tiden å gi dem det de vil ha. Gjør du ikke det, risikerer du avslag.

Handler ikke om at det tar tid,det handler om at de har et regelverk som sier at de ikke har lov til å be om det rutinemessig og allikevel har de innført dette som en rutine. Regelverket er der for å beskytte privatlivet til søker. Jeg har allerede brukt masse tid på å sitte å samle sammen og dokumentere hver eneste faste utgift jeg har.

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, de har fått dokumentsjonen de trenger: inntekt og faste utgifter i form av regninger, dokumentasjon på nødvendig og høy ekstraordinær utgift som kommer og viser at neste 3 mnd så vil jeg trenge litt ekstra.

Ok. Men siden du har brukt pengene på faste utgifter I form av regninger så skjønner jeg ikke hvorfor det er et problem med og vise kontoutskrift. Du har jo ingenting og skjule da. Nav har taushetsplikt. Dessuten kan du sladde over det du ikke ønsker at nav skal se om det er veldig privat, men da må du også forvente at nav kan spørre deg om hva det er du sladdet, om det er snakk om et veldig stort beløp. Reglene er slik for alle.

Endret av Antimobbing
  • Liker 3
Skrevet

Den holdningen som vanker hos mange folk 'så lenge jeg ikke har noe å skjule så bryr jeg meg ikke om privatliv'- den er skremmende! 

• Liker 3
Skrevet
Antimobbing skrev (1 minutt siden):

Ok. Men siden du har brukt pengene på faste utgifter I form av regninger så skjønner jeg ikke hvorfor det er et problem med og vise kontoutskrift. Du har jo ingenting og skjule da. Nav har taushetsplikt. Dessuten kan du sladde over det du ikke ønsker at nav skal se om det er veldig privat, men da må du også forvente at nav kan spørre deg om hva det er du sladdet, om det er snakk om et veldig stort beløp. Reglene er slik for alle.

Reglene er slik for alle? 

Nei regelen er ikke slik det er det som er hele problemet:

'5.43.2.2 Særlig om kontoutskrift

Utskrift fra konto, som viser alle bevegelser på kontoen i et bestemt tidsrom, inneholder store mengder personlig informasjon, og mye av dette er ikke relevant for NAV-kontorets behandling av saken. Kontoutskrift kan derfor ikke kreves fremlagt rutinemessig. Hvis den konkrete situasjonen er slik at enkelte nødvendige opplysninger ikke kan dokumenteres på annen måte, skal det gjøres klart for tjenestemottaker hvilke opplysninger det er behov for og hvorfor. Tjenestemottaker skal gis anledning til å stryke over opplysninger som ikke er nødvendige for saken før kontoutskriften leveres til NAV-kontoret. I noen tilfeller kan det være i tjenestemottakers interesse å legge frem kontoutskrift for NAV-kontoret, for eksempel når tjenestemottaker tar imot tilbud om økonomisk rådgivning. Når tjenestemottaker selv ønsker å legge frem kontoutskrift, er dette uproblematisk.'

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den holdningen som vanker hos mange folk 'så lenge jeg ikke har noe å skjule så bryr jeg meg ikke om privatliv'- den er skremmende! 

Ja, den er skremmende. I tillegg fremkommer det holdninger som tyder på at det tydeligvis ikke er så viktig om det offentlige bryter sine egne regler så lenge det rammer svake grupper. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...