AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #1 Skrevet 5. oktober 2021 Jeg jobber 100% som sykepleier på sykehjem, og det er egentlig belastende nok om en ikke er gravid, jeg har et sterkt ønske om å kunne jobbe frem til jeg går ut i permisjon, men da vil jeg etterhvert trenge tilrettelegging da vi har flere tunge stell. Det jeg lurer på er hva en kan forvente? Anonymkode: 9b6de...4a6
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #2 Skrevet 5. oktober 2021 32 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg jobber 100% som sykepleier på sykehjem, og det er egentlig belastende nok om en ikke er gravid, jeg har et sterkt ønske om å kunne jobbe frem til jeg går ut i permisjon, men da vil jeg etterhvert trenge tilrettelegging da vi har flere tunge stell. Det jeg lurer på er hva en kan forvente? Anonymkode: 9b6de...4a6 Jeg anbefaler å prate med jordmor De har ofte god oversikt over hvilke tilrettelegginger som er aktuelle. Jordmor kan skrive søknad om svangerskapspenger, da fylles det ut hvilke oppgaver som er for risikofylte og hvilke tilrettelegginger som må gjøres. Hvis ikke arbeidsgiver kan tilrettelegge innenfor 100% stilling kan du få redusert stilling og få svangerskapspenger på resten Jeg jobbet på skole og ikke sykehjem, men fikk en del tilrettelegginger og redusert 30% som ble dekket av svangerskapspenger. Anonymkode: 199fc...6a3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #3 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg anbefaler å prate med jordmor De har ofte god oversikt over hvilke tilrettelegginger som er aktuelle. Jordmor kan skrive søknad om svangerskapspenger, da fylles det ut hvilke oppgaver som er for risikofylte og hvilke tilrettelegginger som må gjøres. Hvis ikke arbeidsgiver kan tilrettelegge innenfor 100% stilling kan du få redusert stilling og få svangerskapspenger på resten Jeg jobbet på skole og ikke sykehjem, men fikk en del tilrettelegginger og redusert 30% som ble dekket av svangerskapspenger. Anonymkode: 199fc...6a3 Tunge stell er vel ikke en grunn til å få svangerskapspenger? Kan jeg spørre hvorfor du fikk svangerskapspenger ? Jeg må kanskje bruke det selv Anonymkode: 2ce10...957
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #4 Skrevet 5. oktober 2021 Som AB over her sier, snakk med jordmor Har du pratet med lederen din? Alltid en god ide å begynne der, fordi det er lettere å søke om SP og evt få sykemelding hvis man vet hva jobben kan/ikke kan gjøre for deg. Anonymkode: 2ce10...957
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #5 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Tunge stell er vel ikke en grunn til å få svangerskapspenger? Kan jeg spørre hvorfor du fikk svangerskapspenger ? Jeg må kanskje bruke det selv Anonymkode: 2ce10...957 Det får man kun hvis arbeidet ikke har mulighet til å tilrettelegge, og hvis forhold på jobben kan være skadelige for barnet - det har altså ingenting med din helse å gjøre. Med mindre du har f. eks kort livmorhals hvor tunge løft kan fremprovosere prematur fødsel, får du ikke svangerskapspenger av den grunn. Da må du sykemeldes. Anonymkode: 9adeb...27c 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #6 Skrevet 5. oktober 2021 44 minutter siden, AnonymBruker said: Tunge stell er vel ikke en grunn til å få svangerskapspenger? Kan jeg spørre hvorfor du fikk svangerskapspenger ? Jeg må kanskje bruke det selv Anonymkode: 2ce10...957 Jeg fikk tilrettelegging og svangerskapspenger delvis pga høyt smittepress og delvis stress på jobb som kunne gå utover foster (utagerende elever). Tunge stell kan jo absolutt være grunn. Dette står det: (https://familie.nav.no/om-svangerskapspenger) Eksempler på arbeidssituasjoner som kan utgjøre en risiko: arbeid med kjemiske stoffer fysisk krevende arbeid arbeid med stressbelastning psykososiale forhold Tunge stell kan jo være krevende både fysisk og psykisk. Jeg tror ikke det er så vanskelig få innvilget svangerskapspenger som noen tror, ihvertfall ikke hvis jobben får til å tilrettelegge slik at man bare trenger noen prosenter. Jordmor sa til meg at Nav/staten ville mye heller at at friske gravide fikk tilrettelegging og søkte om svangerskapspenger enn at de slet seg ut psykisk og fysisk og ble sykemeldte. Så det skader ikke å søke! Anonymkode: 199fc...6a3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #7 Skrevet 5. oktober 2021 Hei, jeg er sykepleier selv på sykehjem og dette fikk jeg: I uke 22 ish så begynte jeg å få ryggsmerter og kraftige kynnere da jeg var på jobb. Jordmor søkte tilrettelegging for meg, blant annet at jeg skulle unngå tunge løft (gjør kynnere verre som kan føre til tidlig fødsel osv), dusj (som kan gjøre at jeg blir svimmel og sliten - evt besvime). Så da tok jeg og stelte pasientene som ikke var «tunge» men som kunne gjøre mye selv. Etterhvert når ryggen ble mer og mer intens vondt så fikk jeg enda mer tilrettelegging. Samarbeidet fint med jordmor og sjef. Blant annet var jeg på topp og ikke i stell - la medisiner, gikk legevisitt, ordnet sår, hjalp andre på andre avdelinger, ryddet osv. Da hadde jeg også svangerskapspenger og jobbet færre timer om dagen. Jeg klarte å jobbe fram til uke 34. Til syvende og sist - det er du, jordmor og sjefen som må finne ut hva som funker best for deg for at du skal holde ut lengst mulig. Det er mange oppgaver som sykepleier, så man har nok å ta tak i lykke til! Anonymkode: aad5b...226 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå