Gå til innhold

Eksperter fortviler over nordmenns matvaner: – Sjokkert og skremt

Spiser du mye pizza  

93 stemmer

1. 1. Spiser du mye pizza

• JA
      28
    • NEI
      64

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.moss-avis.no/eksperter-fortviler-over-nordmenns-matvaner-sjokkert-og-skremt/s/5-67-1376604

Folk eter pizza som aldri før.

Pizzaen har lite fiber og mye mettet fett og at dette er ikke bra for oss.

Den kliniske ernæringsfysiologen peker også på at pizza veldig ofte har såkalt bearbeidet kjøtt, som er kjøtt som enten er røkt, saltet eller med mye oppblandet fett, eksempelvis kjøttboller, salami eller spekeskinke.

Det som på mange måter gjør pizzaen til en versting, er at de fleste glemmer grønnsakene når man spiser det. Hadde man lagd en salat til og spist færre biter pizza, så får du en mye bedre kvalitet på måltidet. Pizza er noe mange velger som en enkel og rask løsning, og da ser vi at folk ikke supplerer med salat eller grønnsaker

Anonymkode: 0e94b...568

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

https://www.moss-avis.no/eksperter-fortviler-over-nordmenns-matvaner-sjokkert-og-skremt/s/5-67-1376604

Den kliniske ernæringsfysiologen peker også på at pizza veldig ofte har såkalt bearbeidet kjøtt, som er kjøtt som enten er røkt, saltet eller med mye oppblandet fett, eksempelvis kjøttboller, salami eller spekeskinke.

Det som på mange måter gjør pizzaen til en versting, er at de fleste glemmer grønnsakene når man spiser det. Hadde man lagd en salat til og spist færre biter pizza, så får du en mye bedre kvalitet på måltidet. Pizza er noe mange velger som en enkel og rask løsning, og da ser vi at folk ikke supplerer med salat eller grønnsaker

Det er jo ingenting i forhold til hvor mye brød nordmenn har spist i alle tider. Selvfølgelig er det mye bedre med salat. Men det er både lite næring i selve salaten hvis man ikke bruker dressing, og folk flest erstatter pizza med brød. Bearbeidet kjøtt? Det meste jeg spiser er jo alt annet enn kokt. Å spise kokt kjøtt hele tiden er jo drittkjedelig.

• Liker 7
Skrevet

Avisen i Moss er tidenes kilde. Godt at du kun stoler på én enkelt kilde, og generaliserer deres "funn" til å gjelde befolkningen for øvrig. 

• Liker 3
Skrevet
KjøttOPP skrev (3 minutter siden):

Avisen i Moss er tidenes kilde. Godt at du kun stoler på én enkelt kilde, og generaliserer deres "funn" til å gjelde befolkningen for øvrig. 

Saklig. Det er da mange aviser som kjører denne saken.

https://www.nettavisen.no/frossenpizza/grandiosa/kosthold/eksperter-fortviler-over-nordmenns-matvaner-sjokkert-og-skremt/f/5-95-303272

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, ItchyBitchySpider said:

Men det er lite næring i selve salaten hvis man ikke bruker dressing

🤔

Skrevet
KjøttOPP skrev (3 minutter siden):

Nettavisen også. Supre kilder! 

Nettavisens kilder er ernæringseksperter.

• Liker 3
Skrevet
KjøttOPP skrev (4 minutter siden):

Nettavisen også. Supre kilder! 

men du er en bedre kilde? :strix:

Skrevet
AnyonymBruker skrev (4 minutter siden):

🤔

Plott gjerne tomater, grønn salat, agurk, gulrot osv i Lifesum eller annen app som teller kalorier. Kommer du over 100 kcal per salat, da har du gjerne spist 2 kilo av det. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Folk spiser da enda mer bearbeidet kjøttmat når de spiser brødskiver med salami, trønderfår, leverpostei, osv. 

Jeg spiser ferdigpizza et par ganger i måneden max og ellers veldig lite brød. Tror jeg er sunnere enn noen som aldri spiser ferdigpizza men brød eller knekkebrød til både frokost, lunsj og kveldsmat med nevnte pålegg.

Anonymkode: 5407e...317

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er de hjemme hos folk og sjekker da eller? 

Jeg spiser grandiosa/peppes pizza kanskje 3-4 ganger i året. Og da har jeg alltid salat ved siden av. 

Anonymkode: 819f5...fe7

Skrevet

Spiser pizza en gang i uken til annenhver uke. Jeg har IBS og kan ikke alltid spise mye fiber, da jeg har alt for høy tarmperistaltikk fra før og fiber øker denne enda mer som da fører til store mengder luft og løs mage. Så hvis jeg spiser pizza greier jeg i alle fall å holde på den. Ellers spiser jeg greit med fiber og grønnsaker. Legen har sagt at han aldri har sett så perfekte nivåer av vitaminer, mineraler og kolesterol, og det eneste jeg tar av tilskudd er d-vitamin om vinteren. Jeg drikker helmelk og klæsjer på med meierismør på skiva og. Det er ikke slik at mettet fett nødvendigvis er en stor synder hvis man har reguleringsmekanismer som fungerer som de skal i kroppen, altså at man ikke har for høyt blodsukker eller kronisk inflammasjon osv. 

Anonymkode: c8bf5...c82

• Liker 2
Skrevet

Siden det er en plussak får jeg ikke lest artikkelen, og må stille noen spørsmål:

Hvor ofte er for ofte?

Hvilken type pizza er det snakk om?

Jeg spiser pizza 1-2 ganger i måneden. Er dette ofte?

Min pizza er alltid hjemmelaget, med grov bunn, mye ren kylling, grønnsaker, og ost.  Totalt antall kcal på hele porsjonen er 400, den har lite fett, mye proteiner og mye fiber.  Er dette den typen pizza som kritiseres, eller snakkes det om kjøpepizza/frossenpizza?

Hvis det snakkes om kjøpepizza/frossenpizza spiser jeg det 1-2 ganger i året.  Er det mye?

Anonymkode: 5861f...ddd

• Liker 3
Skrevet
27 minutter siden, ItchyBitchySpider said:

Plott gjerne tomater, grønn salat, agurk, gulrot osv i Lifesum eller annen app som teller kalorier. Kommer du over 100 kcal per salat, da har du gjerne spist 2 kilo av det. 

Ok, burde forstått at du tenkte på kalorier og ikke næring

Skrevet

Jeg får ikke lest artikkelen, men du klarer jo tydeligvis ikke å lese at det er her er snakk om frossenpizza. Stor,stor forskjell på å kjøpe seg en grandis på butikken og å lage pizza selv. Ingen lider noen nød av  å spise en hjemmelaget pizza hver uke, faktisk ikke om lørdagspizzaen er kjøpepizza heller. Det er totalen av mat og hva som inntas som har noe å si. Jeg lager pizzaen selv, da er det ofte grov og tynn bunn, rikelig hjemmelaget tomatsaus med gode krydder, løk, sopp, skinke, litt ost og ruccola over etter steking. Det er faktisk ikke veldig usunt sammenlignet med en vanlig norsk matpakke med halvgrovt brød, ost og skinke som pålegg og et par agurksiver på hver an dem. En annen ting er at pizza er en ypperlig rett for å bruk eom rester i kjøleskapet, en osteskalk, to slappe tomater, litt av den skinkepakken og litt av den, tre forskjellige soppp ect, og dermed reduserer det matsvinn. Dette er rent hysteri, og "eksperter" (som hvem som helst kan kalle seg) aner ikke hva de snakke om. 

Anonymkode: 35403...196

• Liker 3
Skrevet

Hvor ofte er ofte? Jeg lager min med grov bunn, god ost, paprika, ananas og sopp. Føler den er sunn nok til å kunne spises 1 gang i måneden. Har dessuten salat til, så ja, det er bra nok for meg.

Anonymkode: 2c6f8...76b

Skrevet

Pizza er godt. Dessverre har jeg glutenallergi så er veldig begrenset med frossenpizzaer jeg kan spise. Så det skjer omtrent aldri. Men men 

Anonymkode: a450b...a6c

• Liker 1
Skrevet

Kjøper aldri kjøpepizza eller type pizzabakeren eller noe. 

Lager hjemmelaget pizza med halvgrov tynn bunn, hjemmelaget pizzasaus med gode tomater, toppingen kjøpes (Pepperoni og bacon) men kjører på med ruccola etc. Tenker det går fint 1 gang i uka. Spiser ellers veldig sunt.

Anonymkode: 9def6...6f0

Skrevet

Tilgjengelighet. Har du sett hvor stor plass frossenpizzaene tar opp i frysediskene. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvor ofte er ofte?

Anonymkode: 2c6f8...76b

Flere ganger i uka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...