AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #1 Skrevet 5. oktober 2021 Det er en situasjon jeg synes er vanskelig. Jeg er sammen med en mann med barn fra før som han har annenhver helg og jeg har 1 barn fra før som jeg har annenhver uke. Vi bor ikke sammen enda, men han "bor" hos meg bortsett fra annenhver helg når han har barna pga det ikke er plass til alle hos meg. Barna ble introdusert for 5 mnd siden og i begynnelsen synes sønnen min det var greit å overnatte hos dem, men nå de siste 2 mnd vil han ikke lenger. Og jeg får ikke noen annen grunn enn at han helst vil være hjemme for han liker det best. Har prøvd å snakke med han flere ganger, men han sier bare at han vil sove hjemme. Han kan være der på dagtid sier han. Han er 8 år forresten. Vi har pleid å være hjemme bare meg og sønnen min på fredagen og dratt på besøk til kjæresten min og barna på lørdag ettermiddag og blitt der til leggetid eller neste morgen. Tenkte det var greit så vi fikk litt tid alene og litt tid sammen. Er usikker på om jeg skal trumfe gjennom med at han må sove der eller om jeg skal la han få bli hjemme som han vil. Vi vil jo flytte sammen på sikt og vil gjerne at det skal fungere. Men jeg vil ikke at gutten min skal syns det er kjipt heller. For jeg tenker det er 2 scenarioer : enten så har det skjedd noe som sønnen min ikke synes er greit, men ikke vil fortelle, eller så er det kun fordi han er vant til å være alene og derfor bare vil være hjemme. Det som er rart er at han vil sove der på en betingelse, at han kan sove på rommet vårt. What to do? Anonymkode: 04507...ff6
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 5. oktober 2021 Kanskje dere har gått for fort frem for han? Jeg forstår jo at han ikke ønsker å være der hver eneste helg han skal være hos deg, dere klarer vel å være hjemme? Handler ikke om å «la barnet bestemme», men ta hensyn til barnets følelser. Anonymkode: 2d092...ab5 77
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #3 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er en situasjon jeg synes er vanskelig. Jeg er sammen med en mann med barn fra før som han har annenhver helg og jeg har 1 barn fra før som jeg har annenhver uke. Vi bor ikke sammen enda, men han "bor" hos meg bortsett fra annenhver helg når han har barna pga det ikke er plass til alle hos meg. Barna ble introdusert for 5 mnd siden og i begynnelsen synes sønnen min det var greit å overnatte hos dem, men nå de siste 2 mnd vil han ikke lenger. Og jeg får ikke noen annen grunn enn at han helst vil være hjemme for han liker det best. Har prøvd å snakke med han flere ganger, men han sier bare at han vil sove hjemme. Han kan være der på dagtid sier han. Han er 8 år forresten. Vi har pleid å være hjemme bare meg og sønnen min på fredagen og dratt på besøk til kjæresten min og barna på lørdag ettermiddag og blitt der til leggetid eller neste morgen. Tenkte det var greit så vi fikk litt tid alene og litt tid sammen. Er usikker på om jeg skal trumfe gjennom med at han må sove der eller om jeg skal la han få bli hjemme som han vil. Vi vil jo flytte sammen på sikt og vil gjerne at det skal fungere. Men jeg vil ikke at gutten min skal syns det er kjipt heller. For jeg tenker det er 2 scenarioer : enten så har det skjedd noe som sønnen min ikke synes er greit, men ikke vil fortelle, eller så er det kun fordi han er vant til å være alene og derfor bare vil være hjemme. Det som er rart er at han vil sove der på en betingelse, at han kan sove på rommet vårt. What to do? Anonymkode: 04507...ff6 Ikke trumf noe igjennom. Dra dit på dagen og hjem igjen på kvelden. Og følg godt med. Anonymkode: 19494...ae3 35
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #4 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kanskje dere har gått for fort frem for han? Jeg forstår jo at han ikke ønsker å være der hver eneste helg han skal være hos deg, dere klarer vel å være hjemme? Handler ikke om å «la barnet bestemme», men ta hensyn til barnets følelser. Anonymkode: 2d092...ab5 Kanskje. Han ble nokså vant til kjæresten min (3 mnd) før vi dro på besøk til han føler jeg, men vet ikke hva fasiten er. Vi er der som sagt ikke hele helgen, det har vi aldri vært. Har hatt hele uka frem til lørdag ettermiddag sammen. Og også søndagen fra formiddagen og utover alene. Så det er jo noen timer på lørdag kveld og eventuelt natt og søndag morgen vi er der. Bare redd det er noe siden han vil sove hos oss men ikke sammen med de andre barna 😣 Men når vi skal flytte sammen i fremtiden, og hvis noen av barna ikke vil, skal man la de bestemme det også da? Anonymkode: 04507...ff6 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #5 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kanskje. Han ble nokså vant til kjæresten min (3 mnd) før vi dro på besøk til han føler jeg, men vet ikke hva fasiten er. Vi er der som sagt ikke hele helgen, det har vi aldri vært. Har hatt hele uka frem til lørdag ettermiddag sammen. Og også søndagen fra formiddagen og utover alene. Så det er jo noen timer på lørdag kveld og eventuelt natt og søndag morgen vi er der. Bare redd det er noe siden han vil sove hos oss men ikke sammen med de andre barna 😣 Men når vi skal flytte sammen i fremtiden, og hvis noen av barna ikke vil, skal man la de bestemme det også da? Anonymkode: 04507...ff6 Men MÅ dere dra dit hver helg? Jeg forstår at det er slitsomt å aldri få en rolig helg hjemme. Når dere en gang flytter sammen så må dere jo snakke med barna om det, å som sagt man trenger ikke å ha fokuset på «bestemme», men å ta hensyn. Dere må finne ut hva som da evt plager han eller bekymrer han, for så å finne en løsning på dette sammen. Ikke «trumfe» gjennom noe, det er oppskrift på dårlig forhold. Anonymkode: 2d092...ab5 37
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #6 Skrevet 5. oktober 2021 Sønnen din vil være hjemme. Skal du virkelig tvinge han til å sove i et annet hus fordi du mener det skal være sånn? Det er din kjæreste. Sov der når du ikke har sønnen din. La sønnen din få ha det fint i sitt eget hjem. Anonymkode: 456aa...459 43
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 Populært innlegg #7 Skrevet 5. oktober 2021 Jeg ville hørt på gutten. Han har allerede to hjem, og har nok behov for å lande der, istedet for å ha et tredje hjem! Anonymkode: b4510...d04 78
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #8 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sønnen din vil være hjemme. Skal du virkelig tvinge han til å sove i et annet hus fordi du mener det skal være sånn? Det er din kjæreste. Sov der når du ikke har sønnen din. La sønnen din få ha det fint i sitt eget hjem. Anonymkode: 456aa...459 Nei, men det handler jo om hvordan en skal få ting til å fungere i fremtiden også hvis vi skal være sammen. Jeg gjør det jo ikke for å være slem med han. Det er jo en måte å få dem til å bli kjent og vandt til hverandre på. Hadde vel blitt feil om barna aldri skulle vært sammen og vi plutselig skulle flytte sammen? Anonymkode: 04507...ff6
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #9 Skrevet 5. oktober 2021 Det kan hende gutten din synes det er nok å veksle mellom to hjem, og to steder å sove. Og at tre blir for mye, han føler at han drasses rundt i en evig runddans, alltid skal noe sted? Jeg ville roet litt ned på kjærestehelger. Kanskje det blir for mye, for fort. Anonymkode: ce00b...e37 42
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #10 Skrevet 5. oktober 2021 Barnet sier tydelig ifra om at dette er for mye. Du kan velge: ta hensyn til barnet og la barnet få bestemme slik at han føler at han har en mamma som hører og ser og tar hensyn uten å kjøre på med egen blindhet fordi hun har fått seg type, eller du kan ødelegge et grunnleggende forhold dere imellom for resten av livet. Anonymkode: b2467...938 24
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #11 Skrevet 5. oktober 2021 Jeg får dårlig samvittighet overfor sønnen min, samtidig så sier kjæresten min at vi bare må gjøre det på den måten hvis det skal fungere med alle sammen 😣 Anonymkode: 04507...ff6
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 Populært innlegg #12 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg får dårlig samvittighet overfor sønnen min, samtidig så sier kjæresten min at vi bare må gjøre det på den måten hvis det skal fungere med alle sammen 😣 Anonymkode: 04507...ff6 Sønnen din kommer i første rekke, kjæresten din bør klappe igjen. Anonymkode: db0dc...361 58
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #13 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barnet sier tydelig ifra om at dette er for mye. Du kan velge: ta hensyn til barnet og la barnet få bestemme slik at han føler at han har en mamma som hører og ser og tar hensyn uten å kjøre på med egen blindhet fordi hun har fått seg type, eller du kan ødelegge et grunnleggende forhold dere imellom for resten av livet. Anonymkode: b2467...938 Jo, jeg har alltid hørt på han. Men lurer også på om hva jeg skal gjøre i en annen setting, for jeg foreslår at vi skal finne på ting, men han vil aldri noe annet enn å sitte på nettbrett eller å være med venner. Han vil aldri finne på ting jeg foreslår som typisk andre barn hadde jublet over. Skal jeg bare la han sitte på nettbrettet siden det er det han vil? Det blir litt på samme måte. Anonymkode: 04507...ff6
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #14 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg får dårlig samvittighet overfor sønnen min, samtidig så sier kjæresten min at vi bare må gjøre det på den måten hvis det skal fungere med alle sammen 😣 Anonymkode: 04507...ff6 Dere kan ikke tvinge frem dette, det å bli kjent og vandt til hverandre er noe som for mange tar tid, å kanskje han nå føler at han ikke har noe han skulle sagt om eget liv. Anonymkode: 2d092...ab5 7
Gjest DramaTheLama Skrevet 5. oktober 2021 #15 Skrevet 5. oktober 2021 Det er helt klart sønnen din som skal gå bestemme dette.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #16 Skrevet 5. oktober 2021 Hvor lenge har du vært sammen med kjæresten? Anonymkode: 90085...493 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #17 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jo, jeg har alltid hørt på han. Men lurer også på om hva jeg skal gjøre i en annen setting, for jeg foreslår at vi skal finne på ting, men han vil aldri noe annet enn å sitte på nettbrett eller å være med venner. Han vil aldri finne på ting jeg foreslår som typisk andre barn hadde jublet over. Skal jeg bare la han sitte på nettbrettet siden det er det han vil? Det blir litt på samme måte. Anonymkode: 04507...ff6 Nei det blir ikke i nærheten på samme måte. Sønnen din ønsker kanskje å ha ro hjemme til å være med venner eller slappe av i noen av helgene? Og selvsagt kan du "tvinge" han i større grad til å finne på noe sammen, enn til å tvinge han til å overnatte et sted han ikke ønsker. Dette som du skisserer her har min eksmann holdt på med også. Det skal tvinges frem koselige overnattinger, som ikke er koselig for andre enn de to hovedpersonene. Det det har resultert i hos oss er at sønnene mine selv velger å være mindre hos faren, da de opplever at han ikke lytter til de. Anonymkode: 45743...3ca 20
solmåneogstjerner Skrevet 5. oktober 2021 #18 Skrevet 5. oktober 2021 Jeg skjønner sønnen din godt. Han vil være hjemme og slappe av og være med venner. Han bytter allerede hus hver uke. Han har ikke lyst til å henge med mamma og hennes kjæreste + barn. Han vil velge selv. Og det du skrev senere om at han ikke vil være med deg på aktiviteter - det er heller ikke så rart. Han har allerede mye stress i livet sitt, han trenger ikke mer. Noen ganger er det faktisk bedre å slappe av med ipaden enn å bli med mor (og gjerne kjæreste og barn) på kino. Det synes jeg ikke er rart i det hele tatt. Foreløpig så ville jeg holdt kjærestetiden hovedsaklig når han er hos far, men gjerne med litt småbesøk. Sønnen trenger jo heller ikke å bli med alltid. Vent uansett leeenge med å flytte sammen... 21
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #19 Skrevet 5. oktober 2021 Det som er gjennomgående av råd når det gjelder å la barn bestemme er at de voksne bestemmer, bortsett fra i de tilfeller hvor foreldre er skilt, ikke sammen. Da skal barna bestemme det meste. Det er sikkert et godt råd, og det var ikke ironisk ment. Anonymkode: 1e041...ece 3
Gjest BethD Skrevet 5. oktober 2021 #20 Skrevet 5. oktober 2021 Enten sover dere hjemme ellers så flytter dere sammen. Å være i limboland er ikke greit for barn! La gutten sove hjemme hvor han er trygg! Han sier det jo helt klart rett ut!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå