Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei😊 Tenker å ta ulønnet permisjon rett etter lønnet mammaperm. Kan jeg ta ulønnet samtidig som pappaen har pappaperm? Kan jeg ta ut fire ukers sommerferie under ulønnet permisjonen og burde dette gjøres midt i permisjonen eller på slutten? 

Anonymkode: 1ba77...583

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ha ulønnet mens far er hjemme?

Om du tar ut ferie, så er du ikke i ulønnet permisjon, men i ferie.

Vi har gjort det slik: mammaperm, 2mnd ulønnet, 2 mnd ferie, pappaperm, 1mnd ferie, for jobber redusert i 2mnd.

Anonymkode: a543d...38b

• Liker 1
Skrevet

Ja, du kan det.

Å ha ferie mens pappaen har permisjon så man kan ha litt ferie sammen er supert, men hvorfor vil du ta ulønnet permisjon samtidig som pappaen har permisjon? Det er kanskje litt poengløst? 

Anonymkode: 0511e...1dc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, du kan det.

Å ha ferie mens pappaen har permisjon så man kan ha litt ferie sammen er supert, men hvorfor vil du ta ulønnet permisjon samtidig som pappaen har permisjon? Det er kanskje litt poengløst? 

Om man far ferie eller ulønnet er vel ett fett. Ferien bør tas sist, etter 1 dags oppstart i arbeid, for å opparbeide ny sykepengerett i mens. Ulønnet mens pappa har perm kan være kjekt for en mild overgang for baby. 

Anonymkode: d5025...fc9

Skrevet

Så jeg burde ta ulønnet først og ferie rett etter ulønnet permisjon? Tenker å ta  ulønnet når han er i permisjon for det blir for tidlig for meg å begynne å jobbe igjen og vi har muligheten til det en periode. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så jeg burde ta ulønnet først og ferie rett etter ulønnet permisjon? Tenker å ta  ulønnet når han er i permisjon for det blir for tidlig for meg å begynne å jobbe igjen og vi har muligheten til det en periode. 

Når fødte du? Det er ganske essensielt mtp på nye regler.

Skrevet

Fødte juli 2021

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fødte juli 2021

Okei, da må du ta ulønnet rett etter endt betalt permisjon. 

Skrevet

Ok😊 Så jeg kan ta ulønnet rett etter lønnet mammaperm og samboer tar pappaperm rett etter lønnet mammaperm? Også burde jeg ta ferie på slutten av ulønnet mammaperm? 

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ok😊 Så jeg kan ta ulønnet rett etter lønnet mammaperm og samboer tar pappaperm rett etter lønnet mammaperm? Også burde jeg ta ferie på slutten av ulønnet mammaperm? 

Når du tar ferie er opp til deg. Ferie er "lønnet". Du kan ta ulønnet mens far har permisjon. 

Anonymkode: 1a7c6...fe0

Skrevet

Når far har pappaperm, fedrekvoten, har ikke du aktivitetskrav, altså kan du ha ferie eller ulønnet perm da. 

Om far har perm fra fellesperioden har du aktivitetskrav, så da må du være i arbeid.

Det du må huske på er at du ikke kan ta perm - ferie - ulønnet perm (eller, du KAN, men den retten til å gå rett i ulønnet perm etter lønnet perm krever at det ikke er ferie i mellom)

Anonymkode: 250d1...592

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, gjenoppta arbeid i 1 dag og så ta ferie. Da opparbeider du deg sykepengerettigheter mens du tar ut ferien. Tar du ferie rett etter ulønnet gjelder ikke ferie som opptjeningstid og du må faktisk være i arbeid 4 uker før du har rettighetene tilbake. 

Skrevet

Om man far ferie eller ulønnet er vel ett fett.(..)

Ulønnet mens pappa har perm kan være kjekt for en mild overgang for baby. 

Jeg tenkte ulønnet permisjon hele pappaens permisjon, det blir jo for dumt. Men om det bare er snakk om en uke overlapp for å være hjemme alle sammen så er det jo forståelig :)

Om man slipper å ta ut noe ulønnet er jo det det beste. Men om man må det av ulike grunner, tenk på at det ikke bare er mor som tar ut ulønnet, bytt litt på :) det er fint for barna å være med far også, spesielt når de blir eldre, og mor mister ikke så mye pensjonssparing :)

Skrevet

Det letteste er jo bare å ta ferie inni sin lønnede perm. Da slipper man styre med overgang til ulønnet perm og man slipper tenke på sykepengeopptjening. Det er lov å utsette både morskvote og felleskvote med ferie såvidt jeg har skjønt. Og når man likevel er hjemme spiller det jo ingen rolle når ferieukene er og når permukene er.

Skrevet

Hvis du likevel er hjemme, hvorfor ikke la far ta gradert en gang i uken eller noe sånt, så kan det kanskje strekkes til du begynner å jobbe igjen?

Anonymkode: 5a475...0de

Skrevet

Har tatt ferie (sommerferien 2021 )i min lønnende permisjon. Tenker å ta ferie (4 uker sommerferie 2022) sammen med den ulønnet permen. Siden babyen er født før 1.oktober 2021 så må faren ta pappa perm når min lønnende perm er ferdig og det blir for tidlig for meg å jobbe da av ulike årsaker derfor må jeg ta ulønnet perm også ser jeg. Eller mister jeg rett på lønnet ferie etter mamma perm? 

Skrevet

Hvis du likevel er hjemme, hvorfor ikke la far ta gradert en gang i uken eller noe sånt, så kan det kanskje strekkes til du begynner å jobbe igjen?

Anonymkode: 5a475...0de

Det kan jo hende far til barnet ønsker å ta perm da.. 

TS: Ingen ferie er lønnet, du blir jo trukket for ferie fra lønnen din. Men du mister ikke rett på ferie fordi du har vært i perm. (Om man gjør det er det nytt for meg)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har tatt ferie (sommerferien 2021 )i min lønnende permisjon. Tenker å ta ferie (4 uker sommerferie 2022) sammen med den ulønnet permen. Siden babyen er født før 1.oktober 2021 så må faren ta pappa perm når min lønnende perm er ferdig og det blir for tidlig for meg å jobbe da av ulike årsaker derfor må jeg ta ulønnet perm også ser jeg. Eller mister jeg rett på lønnet ferie etter mamma perm? 

Far kan utsette permisjonen sin om du tar ulønnet permisjon, dere ikke ta permisjonen samtidig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...