Gå til innhold

Vitsen med separat brukskonto og regningskonto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen som er forholdsvis ny i voksen livet med lønning osv, hva er vitsen med skilt brukskonto og regningskonto? Er det ikke enklere å ha begge i en? 

Anonymkode: 5157c...bd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enklere å ha oversikt 

Anonymkode: 5e6ef...ed3

• Liker 1
Skrevet

Hvis kortet til brukskontoen blir stjålet så er det mindre penger å tappe på kontoen.

Lettere å holde oversikt over hvor mye man har til bruk rett og slett.

Anonymkode: 8d50c...e8f

• Liker 5
Skrevet

For de som har mange regninger som kommer på forskjellige tidspunkt er det ryddig å ha en egen konto de trekkes fra, noen trekker de ikke før på forfallsdato heller. Jeg derimot trekker regninger den dagen jeg får penger, så for meg er det ikke nødvendig med en egen konto til det, bare styr. 

Anonymkode: 6db32...5f1

Skrevet

1. Enklere å ha oversikt. 

2. Du kan ha på autotrekk fra regningskonto og VITE at det står nok penger der. 

3. Dersom du bruker opp all lønnen på starten av måneden må du klare deg uten resten. Du kan altså ikke "låne" penger fra neste måned ved å utsette en regning f.eks. 

4. God følelse å vite at pengene som står på brukskonto kan du bruke på det du vil, uten å måtte tenke over om du egentlig har råd. 

Anonymkode: 0e232...637

• Liker 7
Skrevet

Det er bare at det er mer oversiktlig og greit hvis noen får tak i kortet, er jo det jeg bruker på netthandel og alt. Så når lønn og andre penger kommer inn så fører jeg over på sparekonto, regningskonto og "ventekonto". :P 

Skrevet

Vi har forskjellige forfallsdatoer på forskjellige faste utgifter og disse får vi ikke endret. Når regninger skal trekkes her og der med 2 ukers mellomrom så er det greit å ha full kontroll på at pengene er tilgjengelige. Trenger aldri å tenke meg om når jeg drar brukskortet på denne måten, og blir aldri overrasket over at en regning ikke er betalt.

Setter av likt til mat og sparing ved lønning. Trenger ikke å tenke meg om når jeg drar brukskortet, har jeg lyst på og har dekning på kortet så er det fritt fram, så og si.

Anonymkode: 1f505...27e

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det gir oversikt med egen regningskonto.

Jeg har regnet ut et gjennomsnitt for hva jeg har av faste, forventede regninger hver måned. Dette beløpet tar jeg på lønningsdag og fører over til regningskontoen, hver eneste måned. I tillegg kan det hende jeg kjøper noe på faktura på nett, og da fører jeg over beløpet fra brukskonto til regningskonto på kjøpsdagen, sånn at fakturaen senere bare kan betales med avsatte penger til det. Ikke noe "Å faen, den regningen glemte jeg. Hvordan skal jeg få råd til det, det er ikke nok på brukskontoen?"

Med denne metoden å ha egen regningskonto, så står det alltid nok penger til regninger på regningskontoen. Det vil alltid være dekning. For eksempel får jeg faktura på hundeforsikring en gang i halvåret, på 4000 kr. Dette har jeg ført over deler av hver måned det siste halvåret, sånn at når regningen kommer på vår og høst, så står det klar 4000 kr på regningskontoen til å betale den, uten problemer.

Jeg trenger ikke å begynne og regne etter på hva som står på brukskontoen, hva som er igjen til forbruk og hva som skal gå til regninger utover.

Og selvfølgelig har jeg ALDRI tatt tilbake penger fra regningskontoen og tilbake til brukskontoen. Er de først avsatt til regninger på regningskonto, så er det det de skal gå til.  

Endret av Million
  • Liker 5
Skrevet

Brukskonto er variable kostnader

regningskonto er faste kostnader

selv har jeg konto for

bil-hus-lønn-invisteringer-bruks

+div sparekontoer til ungene

budsjetterer alle med autotrekk

Anonymkode: 1aa6b...9af

Skrevet

Jeg har bare brukskonto - jeg har så god oversikt over økonomien min at jeg ikke har behov for regningskonto.

Anonymkode: b437f...70c

• Liker 4
Gjest padawan
Skrevet

Jeg gjør det for å ha bedre kontroll og oversikt. 

Skrevet

Jeg har ikke brukskonto fordi jeg handler alt på kredittkort.

På regningskontoen setter jeg inn penger slik at jeg alltid har nok der til regninger som kommer til forfall i den nærmeste måneden. Dette gjelder alt av regninger, både for faste og variable kostnader.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kun lønnskonto, og tre kredittkort som brukes til absolutt alt. (og en buffer på høyrentekonto).

Får lønn den 20. Den 21 går det trekk til fondsparing. Den 15 går trekk til kredittkort (betales ned hver måned). Den 19. tømmer jeg alt over 20 000 over til fond, eller til bufferkonto om det er tatt av denne. 

Har full oversikt på den måten. 

Anonymkode: 689f4...350

Skrevet
asterix skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke brukskonto fordi jeg handler alt på kredittkort.

På regningskontoen setter jeg inn penger slik at jeg alltid har nok der til regninger som kommer til forfall i den nærmeste måneden. Dette gjelder alt av regninger, både for faste og variable kostnader.

Hvilket kort bruker du til matinnkjøp/dagligvarer, og hvorfor? 

Jeg skaffet meg nylig Ikano Visa fordi de gir 2% på alle dagligvarebutikker. Ble ganske skuffet da jeg kom på Kiwi og skulle bruke det første gangen, og så virket det ikke der. Sjekket kortet og kjøpte noe småtteri på Narvesen kiosken rett etterpå, og der virket det. Det var altså Kiwi som ikke tok kortet. Og da faller jo hele vitsen med kortet bort, når det ikke virker i den dagligvareforretningen jeg bruker mest....

Så jeg er interessert i hvilke kort andre bruker til dette formålet, som gir goder.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har bare brukskonto - jeg har så god oversikt over økonomien min at jeg ikke har behov for regningskonto.

Anonymkode: b437f...70c

Samme her. Vet sånn ca hva jeg kan bruke og følger med sånn en gang i uka på hva jeg har igjen, og jeg har i hodet når de forskjellige trekkene er, så det kommer sjelden noen overraskelse. 

Anonymkode: bc94a...b6a

Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Hvilket kort bruker du til matinnkjøp/dagligvarer, og hvorfor? 

Jeg skaffet meg nylig Ikano Visa fordi de gir 2% på alle dagligvarebutikker. Ble ganske skuffet da jeg kom på Kiwi og skulle bruke det første gangen, og så virket det ikke der. Sjekket kortet og kjøpte noe småtteri på Narvesen kiosken rett etterpå, og der virket det. Det var altså Kiwi som ikke tok kortet. Og da faller jo hele vitsen med kortet bort, når det ikke virker i den dagligvareforretningen jeg bruker mest....

Så jeg er interessert i hvilke kort andre bruker til dette formålet, som gir goder.

Jeg bruker Ikano til matvarer. Nå handler jeg ikke så ofte på Kiwi, men de gangene jeg gjør det så fungerer Ikano-kortet der. Så enten er det noe feil på kortet ditt eller hos den Kiwibutikken du var på.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjør det for å ha kontroll. For nå kan jeg bruke kortet til det sier stopp, uten å måtte tenke på å huske på å ha igjen til regninger. På regningskontoen så fører jeg over for alle faste regninger med en gang. Regningene kommer og går på forskjellige datoer, har avtalegiro/autotrekk på absolutt alt. 

Har også egen for strøm og bom, siden det er to regninger som endres måned til måned. I slutten av måneden så fører jeg over det som er igjen på brukskonto over til denne kontoen. Jeg har fast sum jeg legger i sparekonto fra før av. 

Anonymkode: cf8cb...ae5

Skrevet

Det er mer praktisk. Overfører lønnen dit med unntak av matpenger, så trenger du ikke tenke på saldo og det beste er at jeg bruker mindre av å ha mindre på brukskonto.

Anonymkode: 4e23d...438

Gjest Rosendahl
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvis kortet til brukskontoen blir stjålet så er det mindre penger å tappe på kontoen.

Lettere å holde oversikt over hvor mye man har til bruk rett og slett.

Anonymkode: 8d50c...e8f

Sånn har jeg det også 

Har så lite som mulig på brukskonto. 

Skrevet

For meg trengs det ikke. Vet alltid hva jeg har på kontoen og har veldig god kontroll på økonomien.

Men ser godt at andre kan ha bruk for det etter å ha lest grunnene i tråden.

Anonymkode: 417ae...7c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...