AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #1 Skrevet 5. oktober 2021 Jeg trenger hjelp her nå. Jeg har tatt 14 åringen min å stjele penger her hjemme. Første gang jeg oppdaget det var det ganske mye penger, 1500 + og han inrømmet det og jeg snakket rolig med han om dette og han er inneforstått med at han må betale tilbake. Han er en gutt som bruker hver krone på kantinemat, snop etc så han har ikke spart opp noe. Jeg gir 150 kr i ukelønn nå, mens tidligere fikk de penger når de skulle på noe. Jeg tok han i dag å ha stjelt 300 kr fra lillebroren sine bursdagspenger, han sa først at var ikke han men så etter en stund sa han at det var han. Jeg ble så sint å skuffet å begynnte å kjefte på han og sa dette kom han til å få konsenkvenser for. Han måtte løpe for å gå på skolen, så fikk ikke snakket noe særlig med han. Jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre dette her. Jeg ønsker ikke skyve han lengre unna meg, men jeg må få han til å forstå alvoret og få slutt på dette her😔 Er det noen som har noen tips på hva jeg bør gjøre? Jeg har tenkt om jeg kutter ut ukelønna, men frykter han da blir desperat og kan stjele andre steder😔 Anonymkode: f8427...daa
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #2 Skrevet 5. oktober 2021 Inndra mobil. Også ville jeg vært litt bekymret for hva han faktisk bruker pengene på. Anonymkode: 1d090...5f7 8
Mux Skrevet 5. oktober 2021 #3 Skrevet 5. oktober 2021 Reduser ukelønna til han har betalt tilbake ihvertfall, sett opp en nedbetalingsplan så han ser når ukelønna er tilbake til normalen 6
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #4 Skrevet 5. oktober 2021 Det synes som om kjernen i problemet er et usunt syn på penger og forbruk. At egne (og andres) penger brenner i lomma. Så jeg ville nok tatt tak i det. Å kun gi straff for stjeling tror jeg ikke vil fikse noe som helst. En 14-åring bør evne å spare, og kunne pengenes verdi. Det er litt sent nå, men har dere opp gjennom hatt sparebøsse, og en sparekonto der han kan følge med på hva han har, og renter? Jeg husker min far til og med viste meg fondsparing, hvordan det svingte, viktigheten av å ha et langsiktig perspektiv. Han lærte meg også om boliglån, kostnaden ved å leie, hva det å være litt fornuftig i dag gir i gevinst om noen år. Det å tenke "er det verdt det?", i stedet for "har jeg råd?", er utrolig viktig. Anonymkode: 90fe0...efc 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #5 Skrevet 5. oktober 2021 14 er altfor gammel til å stjele! Om ett år er han 15 og over den kriminelle lavalder, jeg hadde slått beinhardt ned på dette! Jeg hadde gitt han kjipe arbeidsoppgaver hjemme til 25,- timen for å betale tilbake til lillebroren. Han måtte også ha betalt dobbelt, altså 600,- og personlig gitt dem tilbake til broren med en solid unnskyldning. Han burde også få en straff for å løyet i tillegg. Både i mitt hjem nå og som barn var det nulltoleranse for lyving og stjeling, og din sønn har gjort begge delene. Ukelønn hadde også vært inndratt, han måtte ha smurt matpakke i en mnd. Jeg hadde også gitt klar beskjed om at hvis stjeling og lyving fortsetter etter dette må BUP kontaktes. Anonymkode: a41a7...1e8 7
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #6 Skrevet 5. oktober 2021 Takk for svar alle. Jeg er usikker på om det er lurt å gi for streng straff, men har tenkt at han blir tatt fra ukepenger og at vi lager en nedbetalingsplan. Dersom han ønsker gå på kino etc kommer jeg å si nei til dette. Han må også jobbe for pengene. Han bruker penger på mat/snop, men kjøpte seg tastatur for de 1500 kr😔 Anonymkode: f8427...daa 1
Tvist Skrevet 5. oktober 2021 #7 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar alle. Jeg er usikker på om det er lurt å gi for streng straff, men har tenkt at han blir tatt fra ukepenger og at vi lager en nedbetalingsplan. Dersom han ønsker gå på kino etc kommer jeg å si nei til dette. Han må også jobbe for pengene. Han bruker penger på mat/snop, men kjøpte seg tastatur for de 1500 kr😔 Anonymkode: f8427...daa Enig i at for streng straff kan være kontraproduktivt. Men han må få mer reaksjoner enn bare å betale tilbake, da ser han jo det som greit, han bare bruker pengene og hvis det blir oppdaget må han betale det tilbake. Ikke så ille. Tastaturet bør du i alle fall inndra til han har betalt tilbake pengene. 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #8 Skrevet 5. oktober 2021 Tvist skrev (7 minutter siden): Enig i at for streng straff kan være kontraproduktivt. Men han må få mer reaksjoner enn bare å betale tilbake, da ser han jo det som greit, han bare bruker pengene og hvis det blir oppdaget må han betale det tilbake. Ikke så ille. Tastaturet bør du i alle fall inndra til han har betalt tilbake pengene. Takk for tips, hva synes du jeg bør gjøre uten om tilbakebetalingen? Anonymkode: f8427...daa
Tvist Skrevet 5. oktober 2021 #9 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for tips, hva synes du jeg bør gjøre uten om tilbakebetalingen? Anonymkode: f8427...daa Usikker, jeg har ikke barn selv. Min mor hadde nok snakket med meg, og sagt at dette må få konsekvenser, og deretter spurt meg hvilke konsekvenser det bør få. Snakk med ham om hvorfor han stjeler, og hva som kan hindre at han gjør det igjen (bortsett fra mer penger). Kanskje får han ikke dra på en planlagt tur f eks? Har han mye ledig tid? Kanskje han må starte på en fritidsaktivitet? Som ikke er en straff,men noe som får ham til å konsentrere seg om andre ting og kanskje får noen nye venner.
Gjest DramaTheLama Skrevet 5. oktober 2021 #10 Skrevet 5. oktober 2021 Tastaturet drar fu inn, man får aldri beholde noe man har stjelt eller kjøpt med stjålne penger. Jeg hadde solgt det og tatt pengene. Jeg hadde krevd totalt tilbakebetaling av alt, de neste to ukene går alle lommepenger til søsken. Tyveri har jeg nulltoleranse for.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #11 Skrevet 5. oktober 2021 Ta vekk ting han har som han er glad i, f.eks mobil, playstation og lignende uten at du informerer han om det. Når han spør hvor tingen er så sier du bare at du ikke vet, kanskje den er stålet. La han få føle på dette selv. Tyveri må uansett få konsekvenser, som nevnt over så blir konsekvensene mye verre når politiet kommer inn i bildet. Anonymkode: 26ed5...b09 8
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #12 Skrevet 5. oktober 2021 Tvist skrev (15 minutter siden): Usikker, jeg har ikke barn selv. Min mor hadde nok snakket med meg, og sagt at dette må få konsekvenser, og deretter spurt meg hvilke konsekvenser det bør få. Snakk med ham om hvorfor han stjeler, og hva som kan hindre at han gjør det igjen (bortsett fra mer penger). Kanskje får han ikke dra på en planlagt tur f eks? Har han mye ledig tid? Kanskje han må starte på en fritidsaktivitet? Som ikke er en straff,men noe som får ham til å konsentrere seg om andre ting og kanskje får noen nye venner. Takk for råd. Han har akkurat begynnt å trene med noen venner på treningsenter og etter han startet med det har han priotert bort gaming noe som han har brukt alt for mye tid på tidkigere. Vet han har så lyst til å fortsette med det, selv om jeg helst skulle nektet han til å fortsette der så må jeg finne andre løsninger. Jeg skal ta fra han tastaturet, det var en god ide. Anonymkode: f8427...daa
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #13 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ta vekk ting han har som han er glad i, f.eks mobil, playstation og lignende uten at du informerer han om det. Når han spør hvor tingen er så sier du bare at du ikke vet, kanskje den er stålet. La han få føle på dette selv. Tyveri må uansett få konsekvenser, som nevnt over så blir konsekvensene mye verre når politiet kommer inn i bildet. Anonymkode: 26ed5...b09 Takk for råd, kanskje jeg skal selge sparkesykkel hans eller noe også! Anonymkode: f8427...daa
Tvist Skrevet 5. oktober 2021 #14 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for råd, kanskje jeg skal selge sparkesykkel hans eller noe også! Anonymkode: f8427...daa Ja, kanskje selge den. Eller la ham være med på å velge hva han vil selge for å betale for seg. Selg på finn og se hva dere får for det. Og prat med ham. Forklar hvor skuffet du er. At mor er sint er en ting, men at hun er skuffet, det er mye mye verre. Forklar at du er bekymret for fremtiden hans - at de om kort tid kan stjeling få skikkelige konsekvenser, og noe på rullebladet kan hindre ham fra å reise til enkelte land og fra å få enkelte jobber. 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #15 Skrevet 5. oktober 2021 Lot du han beholde tastaturet han kjøpte? 🙄 Ikke rart han fortsetter med å stjele. Du tar vekk tastaturet. Legger det ut på finn.no med sønnen din. Så får han se hva som skjer med ting han skaffer seg ulovlig. Anonymkode: b5891...ae3 7
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #16 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk for råd, kanskje jeg skal selge sparkesykkel hans eller noe også! Anonymkode: f8427...daa Tror du straff og tilbakebetaling vil løse problemet? Eller blir han for fremtiden bare flinkere på å ikke ble tatt? Jeg må si jeg blir overrasket når jeg leser denne tråden, og får flashback til barneoppdragelsen på 80-tallet der man straffet hardt, men var alt for dårlige på å lytte og snakke, og se på hva årsaken til atferden er. Rett og slett få barnet til å tenke seg om en ekstra gang, og føle ansvar, skyld og anger. Anonymkode: 90fe0...efc 6
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #17 Skrevet 5. oktober 2021 Du må snakke med han og bli enige hva han kan selge for å betale tilbake. Tastatturet bør dere også snakke om, hva som er løsningen får dere bli enige om. Du må rett og slett legge en strategi og prate skikkelig med han uten at han føler seg helt overkjørt. Hvis han føler seg overkjørt blir det en kontraproduktiv samtale og problemet blir bare verre. Anonymkode: c5b21...52e 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #18 Skrevet 5. oktober 2021 Du tenger ikke benytte alle straffemetodene noen her foreslår. Du får til og med råd fra folk uten barn. Vær litt kritisk. Inndra tastaturet og la han ønske det tilbake til jul, nedbetalingsplan, og så forklarer du om penger og tar det inn jevnlig på en positiv måte. Tips om alternative måter å tjene penger på. Pante flasker, måke snø, rake løv i hagene til folk. La han for guds skyld få fortsette med trening. Reduser mengden kontanter hjemme - men ha en liten pott et sted så du kan sjekke om han faller for fristelser. Anonymkode: e6bd4...886 1
Boblerone Skrevet 5. oktober 2021 #19 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tror du straff og tilbakebetaling vil løse problemet? Eller blir han for fremtiden bare flinkere på å ikke ble tatt? Jeg må si jeg blir overrasket når jeg leser denne tråden, og får flashback til barneoppdragelsen på 80-tallet der man straffet hardt, men var alt for dårlige på å lytte og snakke, og se på hva årsaken til atferden er. Rett og slett få barnet til å tenke seg om en ekstra gang, og føle ansvar, skyld og anger. Anonymkode: 90fe0...efc Veldig enig. 1. Her må du finne ut hva problematikken egentlig er. 2. Snakke med han. La han foreslå en konsekvens selv. La han fortelle og forklare. Lytt og la han føle seg hørt, men allikevel vær den voksne som tar den endelige avgjørelsen. Masse straff er ikke noe poeng. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #20 Skrevet 5. oktober 2021 Jeg jobbet litt på ungdomsskole for noen år siden, og vil bare si at det er et stort press på mange ungdommer om å ha de rette tingene, airpods, ny mobil, hettegensere, bukser og kantinemat hver dag osv. Anonymkode: e69ff...5be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå