AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #1 Skrevet 5. oktober 2021 Jeg er førstegangsfødende og min termin nærmer seg, og jeg har utfordringer der jeg må forberede meg på at jeg kanskje kan prøve å amme, men at jeg mest trolig vil måtte gi MME fra start. Jeg lurer derfor på om noen har tips til meg om hva jeg skal ha handle og ha klart til babyen kommer? Synes det er en jungel der ute og det hadde vært fint å få råd fra dere fremfor kommersielle aktører. - Hvilken MME og mengde? - hvilken modell baby brezza? - tåteflasker? Noen å anbefale? Osv. Tar imot alle tips, da jeg ikke kjenner noen andre flaskemammer. Anonymkode: 7c417...847
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #2 Skrevet 5. oktober 2021 Anbefaler gruppen "Flaskebarna Norge" på Facebook 😊 Anonymkode: 80341...7a9 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #3 Skrevet 5. oktober 2021 1) Type mme. Jeg begynte med Nan, da det var det vi fikk på sykehuset også. Gikk til slutt over til melkefri melk fra apotek da barnet hadde mpa. Men du kan godt begynne med NAN eller Hipp. Mengde står beskrevet på pakken. Hadde ikke hamstret mme før jeg hadde kommet hjem med småen, men 1-2 pakker er lurt å ha stående. 2) brukte aldri babybrezza. 3) flasker er like vanskelig som smokk kan være. Min drakk kun av MAM. En venninne av meg sin, nektet annet enn avent. Så her er det bare å prøve seg fram. Jeg kjøpte Medela(det har de på sykehuset også), mam, dr brown, også fikk jeg en avent i en babypakke fra et eller annet sted. Men her kommer det an på ungen. Anbefaler å kjøpe inn en liten termos, til å ha med på farten. Det er også greit å ha med kokt, avkjølt vann så man kan blande med. Altså, bland vannet til riktig temperatur for mme, hiv pulveret oppi, og bland ut med kaldt vann til riktig mengde og temp. Eventuelt kan du også varme det avkjølte vannet i mikro også. https://www.nestlebarnemat.no/tilberedning Anbefaler på det sterkeste å kjøpe en doseringsboks, jeg brukte denne: https://www.apotek1.no/produkter/mam-oppbevaringsboks-for-pulver-1stk-916804p Fylte alltid på den slik at den var klar hjemme og når jeg var på tur. Da slapp jeg å begynne å telle opp med en sint unge på armen, og slapp å dra på store pakker med mme. Hadde to slike til å begynne med, der jeg hadde en i stellevesken og en på kjøkkenet. Etter det så brukte jeg den ene til grøtpulverporsjon når jeg var ute og reiste eller på farten. Anonymkode: 46579...54b 1
Ny Bruker Skrevet 5. oktober 2021 #4 Skrevet 5. oktober 2021 HIPP mme 4 stk MAM flasker (de med flat tutt). Kjøp de med bunnen som kan skrus av. De er enklest å rengjøre. Anbefaller å prøve Mandela brystpumpe. Flaskebarn kan jo være mm+mme. Ikke noe mer som trengs. Ellers er det mer jobb med flaskebarn, men ikke noe stress. Man venner seg til alt.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #5 Skrevet 5. oktober 2021 Ny Bruker skrev (2 timer siden): HIPP mme 4 stk MAM flasker (de med flat tutt). Kjøp de med bunnen som kan skrus av. De er enklest å rengjøre. Anbefaller å prøve Mandela brystpumpe. Flaskebarn kan jo være mm+mme. Ikke noe mer som trengs. Ellers er det mer jobb med flaskebarn, men ikke noe stress. Man venner seg til alt. Kun 4 flasker? Minst 8 flasker, med mindre man vil vaske opp flere ganger daglig. Anonymkode: 80341...7a9 4
Nyterlivet Skrevet 5. oktober 2021 #6 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): 1) Type mme. Jeg begynte med Nan, da det var det vi fikk på sykehuset også. Gikk til slutt over til melkefri melk fra apotek da barnet hadde mpa. Men du kan godt begynne med NAN eller Hipp. Mengde står beskrevet på pakken. Hadde ikke hamstret mme før jeg hadde kommet hjem med småen, men 1-2 pakker er lurt å ha stående. 2) brukte aldri babybrezza. 3) flasker er like vanskelig som smokk kan være. Min drakk kun av MAM. En venninne av meg sin, nektet annet enn avent. Så her er det bare å prøve seg fram. Jeg kjøpte Medela(det har de på sykehuset også), mam, dr brown, også fikk jeg en avent i en babypakke fra et eller annet sted. Men her kommer det an på ungen. Anbefaler å kjøpe inn en liten termos, til å ha med på farten. Det er også greit å ha med kokt, avkjølt vann så man kan blande med. Altså, bland vannet til riktig temperatur for mme, hiv pulveret oppi, og bland ut med kaldt vann til riktig mengde og temp. Eventuelt kan du også varme det avkjølte vannet i mikro også. https://www.nestlebarnemat.no/tilberedning Anbefaler på det sterkeste å kjøpe en doseringsboks, jeg brukte denne: https://www.apotek1.no/produkter/mam-oppbevaringsboks-for-pulver-1stk-916804p Fylte alltid på den slik at den var klar hjemme og når jeg var på tur. Da slapp jeg å begynne å telle opp med en sint unge på armen, og slapp å dra på store pakker med mme. Hadde to slike til å begynne med, der jeg hadde en i stellevesken og en på kjøkkenet. Etter det så brukte jeg den ene til grøtpulverporsjon når jeg var ute og reiste eller på farten. Anonymkode: 46579...54b Her er det masse gode tips 😊 Det blir nok en del prøving og feiling i starten på flasker, smokk, tut og mme. Anbefaler deg derfor ikke hamstre mye om gangen i tilfelle ungen ikke liker den ene flaska f.eks. kjipt å ikke sitte igjen med ting man ikke får brukt. Baby Brezza er ikke anbefalt da den ikke får høy nok temp til mme. Mme skal blandes med vann som er minst 70 grader for å drepe eventuelle bakterier som kan være oppi der. Anbefaler en tommee tippee maskin hvis du ikke ønsker å bruke vannkoker til varmt vann. Den maskinen gir en shot på over 70 grader som du tar pulveret i, blander og setter tilbake for mer vann slik at flaska blir ca 37 grader. Meld deg inn i Facebook-gruppen Flaskebarna Norge. Der er det masse gode tips og råd, samt mange andre du kan høre med. Lykke til 😊
axillea Skrevet 5. oktober 2021 #7 Skrevet 5. oktober 2021 Jeg får også flaskebarn ganske snart, og har virkelig prøvd å navigere meg gjennom den jungelen det er. Svaret jeg ofte får, er at man må prøve seg frem til hva som funker for deg i din baby. Enn så lenge har jeg kun kjøpt MAM anti-colic flaske, for mange er fornøyd med den. Og jeg har en baby brezza, men er usikker på om jeg kommer til å bruke den. Noen i min termingruppe på facebook postet dette for å få perfekt temperatur på mme: 90ml - 30ml varmt + 60ml kaldt (kokt avkjølt) 120ml - 40ml varmt + 80ml kaldt 150ml - 50ml varmt + 100ml kaldt 180ml - 60ml varmt + 120ml kaldt 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #8 Skrevet 5. oktober 2021 RosaSokk skrev (2 minutter siden): Jeg får også flaskebarn ganske snart, og har virkelig prøvd å navigere meg gjennom den jungelen det er. Svaret jeg ofte får, er at man må prøve seg frem til hva som funker for deg i din baby. Enn så lenge har jeg kun kjøpt MAM anti-colic flaske, for mange er fornøyd med den. Og jeg har en baby brezza, men er usikker på om jeg kommer til å bruke den. Noen i min termingruppe på facebook postet dette for å få perfekt temperatur på mme: 90ml - 30ml varmt + 60ml kaldt (kokt avkjølt) 120ml - 40ml varmt + 80ml kaldt 150ml - 50ml varmt + 100ml kaldt 180ml - 60ml varmt + 120ml kaldt Er 9 år siden jeg hadde flaskebarn så helt målene husker jeg ikke. Men vet det så ganske likt ut mtp. Mengde kaldt/varmt. Vi brukte avent flasker. Hadde over 20 stykker, det gjorde det enkelt mtp. Renhold. Da hadde vi alltid rene flasker, kunne dra bort en natt uten å stresse med vask osv. Vi brukte avent mikrosterilisator. Vasket flaskene i maskin, flaskesmokkene for hånd og steriliserte etterpå. Hadde avent sin mmeboks. Da kan man måle opp til tre måltider av gangen. Kjekk tim grøtpulver også. Kokte vann og helte over på tåteflasker. Fylte de fulle og satt i kjøleskapet. Hadde alltid to flasker i kjøleskapet med kokt, avkjølt vann. Kokte vann med vannkoker og blandet ca 40/60 med varmt/kaldt. Brukte en liten thermos til kokvarmt vann om vi skulle ut. Dette var før baby breeza kom, men på denne måten var mme så lettvint at jeg ikke hadde giddet å kjøpe det uansett. Brukte 1 min fra start til flaska var ferdig laget uansett. Ang. Merke. Vi brukte nan ha1 i starten, da hun fikk vondt i magen av vanlig mme. Gikk over til hipp da hun var ca. 3 mnd. Liten funfact, på den tiden kostet en pakke hipp ca. 35 kroner. Så på prisen her om dagen. Nå koster den jo over 100. 🙈 Anonymkode: 32171...3fe
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #9 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er førstegangsfødende og min termin nærmer seg, og jeg har utfordringer der jeg må forberede meg på at jeg kanskje kan prøve å amme, men at jeg mest trolig vil måtte gi MME fra start. Jeg lurer derfor på om noen har tips til meg om hva jeg skal ha handle og ha klart til babyen kommer? Synes det er en jungel der ute og det hadde vært fint å få råd fra dere fremfor kommersielle aktører. - Hvilken MME og mengde? - hvilken modell baby brezza? - tåteflasker? Noen å anbefale? Osv. Tar imot alle tips, da jeg ikke kjenner noen andre flaskemammer. Anonymkode: 7c417...847 NAN 1 er den vanligste. Det er også den de får servert på barsel ved behov. Brukte denne til alle mine barn. Flasker: Medela bruker de på barsel og disse fås også kjøpt på apotek. Avent sine flasker har jeg også brukt til 3 av barna mine. Kan være lurt å ha 8 stk. totalt. Så kan du lage opp melk til store deler av dagen. Maks holdbarhet er 24 t i kjøleskap. Mengde kommer helt an på. En nyfødt drikker mellom 40 og 90 ml per måltid. De spiser hver 2-3 time gjennom hele døgnet. Oppskrift står på pakken, men mengde er kun veiledende. Barnet skal få så mye som det ønsker selv om det overskrider mengde på pakken. Alt av flasker og tilhørende utstyr må steriliseres/ kokes etter bruk. Vil derfor anbefale en stor kasserolle eller sterilisator. Egen flaskebørste må du også ha. Noen bruker også eget oppvaskmiddel til flaskene. Alt av sterilisert utstyr må tørkes og oppbevares under ren duk/ håndkle. Anonymkode: 15055...c46
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #10 Skrevet 5. oktober 2021 Tror det meste er besvart her allerede. Vil bare legge til at mitt beste innkjøp var en gigantisk kasserolle (typ 10 liter?). Man trenger ikke forsiktig plassere ting i den eller tenke på plassmangel, jeg bare hiver oppi ørten flasker om gangen også heller jeg ut vannet en liten stund etter koking og velter alt over på et rent håndkle. Ang erstatning: alle er helt ok ernæringsmessig, det er strengt regulert. Men noen barn blir forstoppa eller urolige av noen typer mme. Mitt første barn måtte ha NAN HA ettersom hun reagerte på melkeprotein. Det er svindyrt på apoteket, men kan kjøpes mye billigere i Sverige. Barn nr 2 tåler vanlig NAN helt fint og vi bruker det. Anonymkode: f3831...859 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #11 Skrevet 6. oktober 2021 RAngående mengde må du bare lære din baby å kjenne. Min ble tatt ut i uke 38 pga måtte ta keisersnitt, veide ca 3 kg. Var et mareritt i starten å "blidgjøre" helsestasjon med passende vektoppgang. De pushet på med hvor mye jeg måtte mate, og det var for store hopp slik at babyen gulpet og gulpet. Kjørte til slutt bare med den mengden babyen selv ville ha og han tok raskt igjen vekst kurven og ligger nå over gjennomsnittet på 6 måned. Men fikk masse angst og ble veldig stresset og følte noe var feil med barnet mitt lenge som ikke drakk det helsesøster mener han skulle. Tvang meg til å lage "bomber" med ekstra nan pulver i, ble altfor heftig og babyen sprutgulpet. Jeg konkluderte med at bare jeg kjenner babyen min og når jeg stolte på egen dømmekraft gikk vekten opp jevnt og fint. Gjør dine egne vurderinger, stol på magefølelsen, noen dager vil babyen ha masse, andre dager mindre. Det er like naturlig som at vi også spiser mye noen dager og lite andre. Anonymkode: a7105...b4f 2
Brud2014 Skrevet 6. oktober 2021 #12 Skrevet 6. oktober 2021 Mitt første barn var flaskebarn. Vi brukte Hipp mme da den var kjent for mindre gulping enn NAN. NAN var derimot kjent for bedre smak. Anbefaler sånn boks som du kan fordele riktig mengde mme i på forhånd, det er kjekt når dere er på tur eller på natt. Hun tok Avent-flasker. Da mitt andre barn skulle begynne med flasker etter permisjon, så ville hun kun ha MAM-flasker. Så her blir det å se litt an hva barnet ditt liker.. Babybreeza er ikke anbefalt grunnet bakterier, så den ville jeg ha styrt unna. Vi hadde en del flasker.. 8 stk, kanskje. Microsterilisator var gull, anbefaler det!
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #13 Skrevet 6. oktober 2021 Elsker å ha flaskebaby ❤️🍼❤️ Anonymkode: eb45e...e18 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå