blå Skrevet 30. september 2005 #1 Skrevet 30. september 2005 Jeg blir helt matt jeg. Blåmann jobber som lærer på en ungdomskole og forteller de helt utroligste ting. Det virker som ungene har null oppdragelse og folkeskikk. Er frekke og stygge med både medelever og lærere, og det værste er at på noen av foreldrene virker det som om det er skolens oppgave å lære ungene deres folkeskikk. Er dette mulig???
Gjest Gulltopp Skrevet 30. september 2005 #2 Skrevet 30. september 2005 Nei, skolens oppgave er å formidle kunnskap. Oppdragelse er foreldrenes ansvar, dessverre ser det ut som om flere og flere blåser i dette.
Gjest LoisLane Skrevet 30. september 2005 #3 Skrevet 30. september 2005 Noe som gjør kunnskapsformidlingen betydelig vanskeligere, dessverre. Lærermannen din burde forresten lære deg å stave verste, Blå. Ikke bli fornærmet, det er bare kjepphesten min.
Gjest Violetta Skrevet 30. september 2005 #4 Skrevet 30. september 2005 Man kan ri sine prinsipper helt til håret faller av, men foreldre er og blir forskjellige. Derfor må skolen, om man vil eller ei, ta på seg en del av oppdragelsen for å få skolesituasjonen til å fungere. Jeg er ikke enig i at det burde være slik, men det er ikke realistisk å tro at man noen gang kan unngå det.
Thomasine Skrevet 30. september 2005 #5 Skrevet 30. september 2005 Ja, det er mulig, men det burde absolutt ikke være slik!!! Og det er IKKE skolen og lærernes oppgave å drive oppdragelse, men de skal være foreldrenes "høyre hånd" står det i læreplanen! Jeg tror dagens ungdom har blitt så uforskammede og frekke fordi samfunnet ikke setter større krav til dem. I dag skal man bla. ikke irettesette andres barn... og f.eks. kriminelle handlinger (på skolen og ellers) blir ikke straffet hardt nok, mener jeg. Jeg tror at om man hadde hatt strengere disiplin bla. i skolen ville det hjulpet. Det er veldig lett å si at skolen og lærerne ikke skal drive oppdragelse, men hva skal man gjøre med dem som ikke får den oppfølgingen de bør og skal hjemmfra?! Og det er mange av dem!!! Da faller det på skolen/lærerne selvom det ikke er deres oppgave. Innfør strengere disiplin og regler i klasserommene og på skolen!! Ellers er jeg ikke så sikker på at "dagens unge" er veldig mye verre enn "dagens unge" på 70-tallet eller "dagens unge" på 50-tallet!! Har inntrykk av at man alltid har klaget på "dagens ungdom"...
Gjest LoisLane Skrevet 30. september 2005 #6 Skrevet 30. september 2005 Man kan ri sine prinsipper helt til håret faller av, men foreldre er og blir forskjellige. Derfor må skolen, om man vil eller ei, ta på seg en del av oppdragelsen for å få skolesituasjonen til å fungere. ← Det går da gjerne ut over medelevenes utbytte av undervisningen.
Gjest Gulltopp Skrevet 30. september 2005 #7 Skrevet 30. september 2005 Blåmann jobber som lærer på en ungdomskole og forteller de helt utroligste ting. Har du forresten eksempler? *nysgjerrig lektorstudent*
Gjest Violetta Skrevet 30. september 2005 #8 Skrevet 30. september 2005 Det går da gjerne ut over medelevenes utbytte av undervisningen. ← Ja klart det gjør, og jeg har heller ikke sagt at det bør være slik. Men poenget mitt er at her tror jeg det kjempes en forgjeves kamp.
Gjest LoisLane Skrevet 30. september 2005 #9 Skrevet 30. september 2005 You don't wanna know... * Ukontrollert/ usensurert språkbruk * Vold og trusler * Sårende bemerkninger og karakteristikker av medelever og lærer * Gir generelt blaffen * Skjønner ikke grenser Flertallet er heldigvis morsomme, søte unger. Det verste er at småj*vlene var det, de også. Det har bare skjedd så mye i mellomtiden.
blå Skrevet 30. september 2005 Forfatter #10 Skrevet 30. september 2005 Lærermannen din burde forresten lære deg å stave verste, Blå. Ikke bli fornærmet, det er bare kjepphesten min. ← Uff da, jeg skal ta han et tak jeg.
blå Skrevet 30. september 2005 Forfatter #11 Skrevet 30. september 2005 Har du forresten eksempler? *nysgjerrig lektorstudent* ← Nei, jeg har egentlig ikke lyst å komme med konkrete eksempler. Men tenk deg at du til stadighet blir kaldt for en hel*etes...ditt og datt. At andre elever blir kaldt for omtrent det samme. At elevene ikke gidder noe av det du setter de til, løper rundt i klasserommet og tar seg til rette akkruat som de vil, at andre (som faktisk vil lære noe) ikke har sjangs, fordi urolige elever løper rundt å lager kvalm. At med en gang du snur ryggen til gjør de herverk på skolens eiendom ved å enten ødelegge eller rett og slett stjele. Nei, det er noe nytt hver dag, og jeg fatter ikke at de orker.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2005 #12 Skrevet 30. september 2005 Jeg blir helt matt jeg. Blåmann jobber som lærer på en ungdomskole og forteller de helt utroligste ting. Det virker som ungene har null oppdragelse og folkeskikk. Er frekke og stygge med både medelever og lærere, og det værste er at på noen av foreldrene virker det som om det er skolens oppgave å lære ungene deres folkeskikk. Er dette mulig??? ← Å jadda. Har blitt kalt de utroligste ting, blant annet var det en som kalte meg hore rett i fjeset mitt. Men hva skal man gjøre? Du irettesetter elevene også drar de hjem og forteller en eller annen historie til sine foreldre også kommer jaggu de og for å kjefte for deres lille gullunge gjør selvfølgelig ikke noe galt. De aller aller fleste barn og foreldre er hyggelige folk men så har du enkelte sure sild som kan formørke dagen SÅ totalt.
Smashing Skrevet 30. september 2005 #13 Skrevet 30. september 2005 Det står i L97 at det er foreldrene som har hovedansvaret for oppdragelsen og at skolen er med i denne prosessen. Det er foreldrene som har ansvaret, selv om det kan virke som om mange overfører dette til skolen...
marta Skrevet 30. september 2005 #14 Skrevet 30. september 2005 Det er ikke skolens primære oppgave å oppdra barna, men normal folkeskikk burde man forvente og evt. reagere på.
Gjest Mayamor Skrevet 1. oktober 2005 #15 Skrevet 1. oktober 2005 Kanskje skikk og bruk burde vært lagt mer vekt på i skolen. Siden det tydligvis er mange foreldre som ikke strekker til...? Helt klart foreldrenes ansvar, men se rundt deg hvor mange ulike mennesker som er fruktbare. Mayamor
Gjest Leola Skrevet 1. oktober 2005 #16 Skrevet 1. oktober 2005 Det meste av ansvaret her synes jeg at vi skal tillegge myndighetene og skolen selv. Jeg har selv to barn som jeg har fulgt gjennom barneskole, ungdomsskole og videregående. Det som har slått meg er den slappe holdningen som har vært vist fra skolen og lærernes side - spesielt i klassen til min yngste - men til dels begge to. Ungene har stort sett få gjøre hva de ville - det har ikke vært stilt nok krav til dem, hverken når det gjelder oppførsel eller faglig. Da yngstemann gikk i småskolen fikk vi f.eks. beskjed om å ikke rette hvis de skrev feil - det kunne drepe skrivelysten deres Resultatet er en haug med unger som strever med skrivingen fremdeles - enda de nå går på ungdomsskolen. Må legge til at han tilhørte første kull med 6-åringer som startet på skolen. Gjennom barneskolen så skiftet de lærer hvert år - ofte flere ganger i året - enkelte av lærerne de fikk var svært unge og helt ferske i jobben. Disiplin er et fremmedord i skolen idag - det er et fy-ord. Ærlig talt så tror jeg ikke vi vil se noen bedring på forholdene før vi innfører mer disiplin og stiller mer krav til ungene enn hva som er tilfelle idag. Sønnen min fikk nærmest kultursjokk da han kom over i ungdomsskolen. For første gang så ble det stilt litt krav til ham fra skolens side. På barneskolen fikk de beskjed om at det ikke var så farlig dersom de ikke ble ferdige med arbeidsplanen etter endt uke , pytt - pytt, liksom. Undervisningen deres var minimal, læreren sa rett ut at h*n brukte omtrent hele timene på å få ro i klassen. Jeg angrer at jeg ikke gjorde som enkelte andre - tok ham ut av den offentlige skolen og inn på en privatskole i nærheten - da hadde han kanskje stilt litt bedre idag enn hva tilfellet er. For ham og de fleste andre i klasse er skolen blitt et nødvendig onde ... Vi trenger å legge om hele skolesystemet og få inn mer kompetente lærere og mer disiplin ... Fortsetter vi som nå så tør ikke jeg tenke hva resultatet blir.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2005 #17 Skrevet 1. oktober 2005 Dessverre er det slik at barn som er på skole/SFO fra 7-17 ser skolepersonell mer enn familie. Oppdragelse blir dermed noe skolen må ta stor del i. Dessuten er ikke det ikke alle foreldre som har oppdragelse heller! Da er det greit å lære barna deres hva som er akseptert i samfunnet. Det burde ikke vært sånn, men det er nok uungåelig.
Gjest Turi Skrevet 1. oktober 2005 #18 Skrevet 1. oktober 2005 Jeg vet om barn som oppfører seg veldig annerledes utenfor og i hjemmet. Som er greie unger sammen med foreldrene, og som blir små marekatter i det sekund foreldrene er ute av sikte. Klart skolen må stille opp da. At et barn kaller en lærer en helvetes drittsekk, betyr ikke nødvendigvis at det samme barnet gjør det samme hjemme. Et familiemedlem hos oss er svigermors drøm og en nydelig gutt i alle familiesammenhenger. På skolen er han et mareritt, og han har vært nødt til å slutte. Vi utenfor nærmeste familie skjønner ihvertfall ikke noe, mer veloppdragen gutt skal man lete lenge etter. Så lenge skolen er så stor del av et barns liv og tid, må de ta i et tak. Men selvsagt har foreldrene hovedansvaret.
Gjest Piper Skrevet 1. oktober 2005 #19 Skrevet 1. oktober 2005 Foreldrene har primæransvaret for oppfostringen av sine barn. Det kan ikke overlates til skolen, men bør utøves også i samarbeid mellom skole og hjem. Skolen må i forståelse med hjemmene bistå i barnas utvikling – og den må trekke foreldrene med i utviklingen av miljøet rundt opplæringen og lokalsamfunnet. Den generelle delen av læreplanen angir retning for oppdragelsen i skolen. Sluttmålet for opplæringen er å utvikle det integrerte menneske. Grunnskoleopplæringa skal omfatte kristendoms-, religions- og livssynskunnskap, norsk, matematikk, framandspråk, kroppsøving, kunnskap om heimen, samfunnet og naturen, og estetisk, praktisk og sosial opplæring. Sosial opplæring blir altså nevnt på linje med det faglige innholdet i opplæringen Skolen og foreldrene må samarbeide om oppdragelsen.
Gjest Leola Skrevet 1. oktober 2005 #20 Skrevet 1. oktober 2005 (endret) Men det nytter ikke å si at skolen må ta sitt ansvar når de faktisk ikke gjør det. Det skal vel ikke være sånn at elever får redusert undervisning fordi det meste av lærerens tid går med til å få ro i klassen. På et foreldremøte foreslo vi at skolen kunne ta ut de elevene som bråkte (faktisk et fåtall) og inn på et annet rom med en annen voksen person. Men det kunne de ikke gjøre for da ville disse elevene føle seg mindre verd enn de andre Men det er greit at undervisningen reduseres til et minimum for resten av klassen ? Jeg mener at det er her myndighetene og skolen må komme mer på banen og faktisk foreta seg noe ... Hørte på nyhetene at dette er et økende problem rundt omkring i den norske skolen. Endret 1. oktober 2005 av Leola
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå