Gjest gjest1 Skrevet 30. september 2005 #1 Skrevet 30. september 2005 I løpet av de siste månedene har jeg følt meg mer og mer påvirket av p-pillene, bruker Synfase. Har brukt dem i fem år nå. Jeg får stadig mer ubehag rett før pillefri uke, det murrer og likner menssmerter (vondt) og jeg har veldig ømme bryster. Jeg synes at huden har blitt verre også, med "underjordiske" kviser stadig vekk. En stund var jeg redd for at jeg var gravid, tok en test for et par måneder siden, og den var negativ. Plagene har kommet gradvis, og begynte lenge før jeg tok denne testen. For ordens skyld har jeg ingen andre klare tegn på graviditet, så jeg tror ikke at det er svaret. En annen ting som er litt rart er at selve blødningen i pillefri uke blir gradvis mindre og mindre, for et år siden brukte jeg tamponger i fire-fem dager og bind om natten, nå klarer jeg meg helt uten noe på natten, og bruker mini-tamponger kun en-to dager samt truseinnlegg. I tillegg har vekten min økt med noen kilo det siste året som heller ikke vil bli borte igjen, uten at det kan tilskrives hverken forandringer i kosthold eller aktivitetsnivå. Jeg synes det er rart at bivirkningene har forverret seg nå, etter så lang tid? Kan det være en idé å bytte merke? Har ikke byttet merke tidligere, så har ingen erfaring med det. Bruker forresten ikke andre medikamenter. Da jeg ble satt på Synfase for fem år siden, var det begrunnet med at dette var "snille" p-piller, i forhold til at jeg har østrogenrelatert brystkreft i familien. På den tiden fantes det ikke østrogenfrie p-piller som for eksempel Cerazette, så vidt jeg vet. Nå lurer jeg på å gå til legen og spørre om dette vil være et bedre medikament for meg. Noen som har liknende erfaringer?
_Anki_ Skrevet 30. september 2005 #2 Skrevet 30. september 2005 Jeg brukte trinordiol i 8 år og da fikk jeg bivirkinger, gikk rundt å var svimmel hele tia, føltes som om jeg nettopp hadde kommet av en karusell omtrent hele dagen. Og gikk opp i vekt også, tok masse prøver og legen fant ikke ut hva det kunne komme av. Jeg bytta lege og han mente det kunne være p-pilla, jeg bytta til yasmin, og gikk bra noen mnd, så begynte jeg å reagere på den også. Nå har jeg bruk p-ringen (nuvaring) i snart et år og har ingen bivirkninger av den, godt å slippe å gå rundt å være svimmel. Har gått ned i vekt også. Og det er utrolig godt å slippe å ta pilla hver dag
Angelizer Skrevet 3. oktober 2005 #3 Skrevet 3. oktober 2005 Dette hørtes velkjent ut... Jeg brukte Synfase i mange år, men plutselig begynte jeg å bli dårlig av dem. Jeg sluttet helt på hormonbasert prevensjon da, men det har tatt lang tid før jeg har blitt "normal" igjen. Omtrent et halvt år, vil jeg tro. Så nå blir det null hormoner på meg en god stund framover!
Malama Skrevet 3. oktober 2005 #4 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg gikk på p-piller i 4,5 år (Trionetta) Det siste halve året synes jeg at bivirkninene kom til syne, de kom nok snikende over et års tid, sånn at jeg nesten ikke merka det. Nå er det 7 måneder siden jeg slutta. Jeg sliter fortsatt med uregelmessig syklus, men bortsett fra det så er det deilig å ikke ha de hormonene og alle virkningne av dem i kroppen lenger. Ja, bivikningene kan komme etter lang tid.
Shoegal Skrevet 3. oktober 2005 #5 Skrevet 3. oktober 2005 Bivirkningene kan absolutt komme selv om du har brukt samme prevensjon lenge. For meg var det ikke verdt det, så jeg sluttet på p-pillene(Trionetta), men burde ha sluttet lenge før! Hvis jeg var deg, ville jeg byttet prevensjon. Selv skal jeg prøve Nuvaring, hvis jeg bare kunne få den fordømte mensen....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå