Gå til innhold

Forsinket språkutvikling hos barnet, hverken barnehagen eller helsestasjonen gjør noe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært bekymret for språkutviklingen til barnet mitt hele veien. Han er nå straks 19 måneder og kan si mamma, pappa, hei. Både barnehagen og helsestasjonen,der vi har hatt 6 ulike helsesøstre siden fødsel, sier at det ikke er grunn til bekymring siden han kommuniserer på andre måter og har god språkforståelse. Men personlig er jeg veldig bekymret.  Ett gjennomsnittlig barn skal kunne 50 ord på den alderen, mitt barn kan 3. 

Hva bør jeg gjøre? 

Jeg hadde en samtale med barnehagen i dag, der de la frem at han stortrives i barnehagen og aktiviserer seg selv.  Og rundt min bekymring sa de bare at det kommer seg, han babler mye og vil bli flinkere til å prate etterhvert.

Jeg er redd for at mye av grunnen til at han ikke prater er nettopp at han er så flink til å leke på egenhånd og blir derfor overlatt mye til seg selv. Jeg tok også dette opp med barnehagen. 

Har dere noen gode råd til en bekymret mor? Hva bør jeg gjøre? 

Anonymkode: 4fc11...81b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter begynte i praksis ikke å prate før hun var tre. Barnehagen var ikke så bekymret de første årene for de visste alltid hva hun ville pga veldig tydelig kroppsspråk. Datteren var også flink på egenhånd.  På et halvt år fra hun var tre bare løsnet alt og hun klarte å ta igjen de fleste.  Boen barn trenger bare litt tid på å bli trygge med språket. 

Hadde jeg vært deg ville jeg likevel prøve få hjelp til å stimulere språkutviklingen.

Anonymkode: b581b...267

• Liker 6
Skrevet

Hun skal ha minimum 10 ord ved 18 mnd, det inkluderer dyrelyder og «omtrentlige» ord (ba i stedet for ball etc). Har hun det hvis du teller med dette? Har hun nonverbalt språk og gjør seg forstått på andre måter? Peker hun med pekefingeren? Forstår hun hva dere sier og kan følge enkle instrukser?

Anonymkode: 2acee...97b

• Liker 8
Skrevet

Noen ganger må man være løvemamma og kjempe for barnet sitt - men når 6 ulike helsesøstre har bedt deg om å gi det litt tid...?  Og barnehagen ikke er bekymret - da ville jeg prøvd å slappa litt av.

Eventuelt så finnes det private logopeder - og de kan gjøre en kartlegging som du eventuelt kan slå i bordet med (eller den kan bekrefte det helsesøstre og barnehage sier og gjøre deg mindre stressa). 

Lykke til!

• Liker 30
Skrevet

Min eldste fikk hjelp først da han var 3 år, men da forsto helt reellt kun jeg hva han sa! Det var bare en lydflom. Han burde sikkert fått hjelp tidligere, men da det endelig ble satt i gang, fikk han logoped både utenfor barnehagen, og etterhvert i barnehagen. Han er nå voksen, og fungerer 100% språklig.

Anonymkode: 58321...346

Skrevet

Skjønner godt du er bekymret, og det er trist at du ikke føler at du blir møtt i din bekymring.

Du skriver at han sier mamma, pappa og hei. Men det betyr ikke at han ikke kan flere ord. Språk er både hva han kan si, men like viktig hva han forstår. Når unger begynner å utrykke seg ved ord er veldig varierende. Men har du en følelse av at han skjønner hva du sier? 

"nå skal vi spise. "

"vil du ha bilen?" 

"nå skal du sove. " 

"nå er det ryddetid". 

Jeg vet ikke hva du og barnehagen bruker av setninger i løpet av dagen. Men prøv å tenk på språkforståelse. Da kan barn ofte mange flere ord. ❤️ Håper du klarer å legge bekymringen litt til side, eventuelt at du finner noen som kan hjelpe deg å gå gjennom konkret hva han eventuelt trenger. 

Anonymkode: f43c7...4c1

• Liker 3
Skrevet

Les og syng til barnet daglig. Gjerne de samme bøker over litt tid.

Anonymkode: 91e29...b53

• Liker 4
Skrevet

Barnet er unikt, og man vil sette merkelapper så fort noe avviker. Liker ikke alle diagnosene.., men f eks kan asbergere avvike endel. Google, mange asbergere har utrettet stort i verden ved å ikke være som alle andre. Vi trenger de og. Fokuset bør ligge på hva barnet er fornøyd med, og ihvertfall ha litt is i magen og se an. F eks Noen smarte barn bruker lang tid, og plutselig har de større ordforråd ann andre. Barn er unike små skapninger som har aller mest behov for masse kjærlighet. Sunt å være litt på vakt, men tåle en stund at han avviker litt fra normen kan være en (p)røvelse.

• Liker 1
Skrevet

Vi har en på 3,5 som hele tiden har vært minst ett år bak de andre jevnaldrende når det kommer til språk. Vi har sjekket hørselen (som var bra), men utenom det har vi hele veien valgt å høre på spes.ped i barnehagen som sier at det går seg til. Nå skal han henvises til logoped via bhg, ped.leder sier at de ofte ikke setter inn særlig med tiltak før barna er 4-5 år, men da får vi iallfall vurdering av en fagperson. Han har god språkforståelse og gjør seg forstått på sin måte, hvis ikke det hadde vært på plass hadde vi nok presset på mer oppfølging tidligere. 

Anonymkode: fda95...363

• Liker 2
Skrevet

Stresser du virkelig med et barn på 18 mnd.....? Ta deg sammen og slutt å lag problemer. 

Anonymkode: 1f484...28c

• Liker 24
Skrevet

Ungen din er 19 mnd. Det er ingen språkkrav ved 18 mnd, men de gjør en kartlegging ved 2 år. Min hadde omtrent ingen ord når han var 19 mnd, pratet i setninger som 2 åring. Gjør deg selv en tjeneste og senk skuldrene!

Anonymkode: 359a7...071

• Liker 25
Skrevet

19 måneder... når min var 19 måneder sa han ikke ett pip.  Tenker du stresser.

Anonymkode: 1c26b...cea

• Liker 18
Skrevet

Hiver meg på de over her… Da eldste var 19 mnd sa han nesten ingenting. Han begynte å prate da han var litt over 2,5 år. Da begynte han å snakke i setninger med 2-3 ord. Han hadde hele veien god språkforståelse.

Jeg tenker du stresser veldig med et barn som bare er 19 mnd. 

Anonymkode: fa048...add

• Liker 12
Skrevet

Ingen av mine hadde 30 ord ved 19 mnd. Langt i fra. Dersom du har fått tilbakemelding på at språkforståelse er god og hverken barnehage eller alle de du har hatt kontakt med på helsestasjonen er bekymret, så bør du ta det med ro inntil videre. Husk at de har erfaring med ganske mange barn. Dette er uansett ikke grunnlag for å sette i gang noen tiltak. Les og syng for han hjemme, bruk konkreter i samtaler med barnet. 

Anonymkode: 2d529...2bb

• Liker 4
Skrevet

Synes 19 måneder er veldig tidlig å bekymre seg, men ser jo at det kryr av sånne tråder her inne. Skjønner ikke helt hvorfor alle er så bekymret, så lenge dere ikke merker andre tegn?

Min erfaring er at barnehagene er veldig gode til å vurdere og fange opp forsinket utvikling. Nå har jeg bare erfaringer privat og er ikke pedagog, så det blir litt anekdotisk.

Barn 1: var i risiko for forsinket språkutvikling. Barnehagen satte i gang tiltak fra barnehagestart.

Barn 2: Forsinket språkutvikling. Barnet hadde god forståelse. Begynte å snakke da han var 4 år. Ble aldri satt inn tiltak.

Barn 3: Forsinket språkutvikling. Ble satt i gang tiltak fra ca 2,5 års alder, men det var også andre ting de var litt bekymret for vedr. forståelse.

Dette er barn jeg kjenner til, et av dem er mitt eget. Jeg synes forskjellen på barn 2 og 3 viser godt hvordan barnehagene tenker. Hvis det ikke er noe annet enn at barnet er litt sein, så setter de ikke i gang tiltak. Tross at barnet ble 4 år før det fikk språk. Er det derimot andre ting som gjør at de fatter mistanke, så setter de i gang tiltak.

Når det er sagt er fokus på språkutvikling uansett viktig. Les masse for barnet, minst 20 minutter hver dag. Bruk rim og regler. Skal de se på TV, plukk ut programmet med litt innhold. Fyll ut setninger. Bruk språket ditt aktivt og betegn det dere ser og gjør.

• Liker 4
Skrevet

...før jeg gikk inn i tråden tenkte jeg «håper det ikke er enda en tråd om et barn under 2 år». Joda. Det var det.

Skal si du får et langt liv TS, om du skal begynne allerede nå med dette for barnet ditt.

Anonymkode: 2abde...aa7

• Liker 8
Skrevet

Det ER virkelig ingen grunn til bekymring, så fremt barnet forstår greit. Ekspressivt språk på den alderen er uviktig. 

Anonymkode: 19e4a...d90

• Liker 7
Skrevet

Det er ikke forsinket språkutvikling, men innenfor normalen. Man får sjelden hjelp av ppt før barnet fyller 3 år uansett, nettopp fordi det i de aller fleste tilfeller løsner innen den tid.

Likevel så tenker jeg at barnehagen har sviktet litt her da. De kunne gjerne ha fortalt mer om hvordan de jobber med språk og kommet med noen tips til dere foreldre på hva dere kan jobbe med hjemme.

Les masse bøker, pekebøker er bra! Sett ord på alt dere ser i alle situasjoner, brukt rett begrep (hund i steden for voff), sang og regler/rim er også stimulerende.

Ellers så vil jeg råde deg til å ikke bekymre deg. Dersom barnet har språkforståelse og ellers utvikler seg fint så kommer dette til løsne, enten plutselig eller veldig gradvis. De utvikler seg jo helt forskjellig.

Anonymkode: 2d0c9...ceb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har vært bekymret for språkutviklingen til barnet mitt hele veien. Han er nå straks 19 måneder og kan si mamma, pappa, hei. Både barnehagen og helsestasjonen,der vi har hatt 6 ulike helsesøstre siden fødsel, sier at det ikke er grunn til bekymring siden han kommuniserer på andre måter og har god språkforståelse. Men personlig er jeg veldig bekymret.  Ett gjennomsnittlig barn skal kunne 50 ord på den alderen, mitt barn kan 3. 

Hva bør jeg gjøre? 

Jeg hadde en samtale med barnehagen i dag, der de la frem at han stortrives i barnehagen og aktiviserer seg selv.  Og rundt min bekymring sa de bare at det kommer seg, han babler mye og vil bli flinkere til å prate etterhvert.

Jeg er redd for at mye av grunnen til at han ikke prater er nettopp at han er så flink til å leke på egenhånd og blir derfor overlatt mye til seg selv. Jeg tok også dette opp med barnehagen. 

Har dere noen gode råd til en bekymret mor? Hva bør jeg gjøre? 

Anonymkode: 4fc11...81b

Min mellomste prata så å si ingenting før hun var over 2år. Kunne noen få ord, det var det. Plutselig eksploderte det, å i løpet av noen få uker så snakket hun i fulle setninger :) tror du skal slappe av å lytte til hs og Bhg som har god erfaring med mange barn

• Liker 1
Skrevet

du bør sjekke hørsel grundig. 

Det er veldig stor variasjon i denne alderen, men om du opplever at bhg og helsestasjon følger opp kan si selv henvise til PPT. Det behøver ikke å gjøres via bhg. se kommunens nettsider for henvisningsskjema. 

som regel så venter en gjerne til to årskontrollen,da skal de kartlegge språk. 

Anonymkode: 01736...549

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...