Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en baby på 1 mnd som nekter å sove for seg selv, men kun klistret inntil meg eller far. På dagtid sover hun også bare liggende på oss eller i bæresjal, eller i vogn - men bare når vi triller. Problemet startet allerede på sykehuset der hun nektet å sove i «plastbalja». Da jeg ikke fant noen trygg løsning på samsoving i sykehussengen sov jeg nesten ikke før vi kom hjem fra sykehuset.

Vi har bedside crib her hjemme, men jeg har aldri fått henne til å sovne i den.  

Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt normalt. Du er det eneste trygge og babyens instinkt sier at den dør hvis den blir separert fra deg. Det ene du kan forsøke (som ei venninne gjorde) er å legge gårsdagens t-skjorte der babyen skal sove for at den skal kjenne lukten av deg. 

Anonymkode: 153ab...776

• Liker 3
Skrevet

Helt normalt ja, og baby er jo fremdeles så liten :)

Cluet i starten når de kun sovner i sjal/fang/inntil/amming er å få de overført til seng uten å våkne slik at man noe søvn selv, og det er jo en kunst det. Lirking, lirking! Det lønner seg å vente til de sover godt før man prøver, ca 20 minutter. Ikke forvent at det går med en gang, det er et prosjekt. Har et klistremerke på 14 uker nå som lett merker det når kropp forsvinner, men vi har hatt noen netter der jeg har fått det til og han har sovet for seg selv noen timer på natt. Har bedside crib og lirker han oppi mens jeg ligger inntil og gradvis flytter meg, men ligger fremdeles nært nok til at jeg kan ha en hånd på brystet. På dagtid er det verre, da er det kun på meg som gjelder fremdeles.

Nyt ihvertfall at baby fremdeles også sover på far, her fant plutselig baby ut ved 8 uker at det kun er jeg som er god  madrass 😆  førstemann var mest glad i å sove på pappaen på kvelden, så jeg får vel igjen for det.

Etterhvert kan man prøve å legge ned når søvnig slik at de lærer seg å sovne for seg selv, men det er veldig individuelt hvor lett det er å få til. Ikke sammenligne for mye med andre, noen babyer sover for seg selv lettere enn andre.

Anonymkode: b36aa...90f

Skrevet

Kjøp et par swaddler. Det var redningen her i huset. Plus et babynest.

Screenshot_20211005-084930_Samsung Internet.jpg

• Liker 1
Skrevet
MiaHI skrev (8 timer siden):

Jeg har en baby på 1 mnd som nekter å sove for seg selv, men kun klistret inntil meg eller far. På dagtid sover hun også bare liggende på oss eller i bæresjal, eller i vogn - men bare når vi triller. Problemet startet allerede på sykehuset der hun nektet å sove i «plastbalja». Da jeg ikke fant noen trygg løsning på samsoving i sykehussengen sov jeg nesten ikke før vi kom hjem fra sykehuset.

Tips?

La henne ligge med deg og ikke stress sånn med det. De trenger mye nærhet i starten. Barnet vil trekke seg vekk fra deg litt og litt og rundt 2-3års alderen vil du lengte tilbake til kosen og klistringen ❤️ 

Anonymkode: 70e60...9a3

Skrevet
MiaHI skrev (14 timer siden):

Tips?

Ingen tips. Du har fått en klistremerkebaby. Gratulerer! 

Pop popkorn og se på Netflix mens ungen sover på deg. 

Anonymkode: 7939d...f0a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ingen tips. Du har fått en klistremerkebaby. Gratulerer! 

Pop popkorn og se på Netflix mens ungen sover på deg. 

Anonymkode: 7939d...f0a

Det ante meg😅 

Skrevet

Min løsning var å legge noen bøker under beina i hode siden så det ikke ble så flatt, hørte barnet pustet litt lettere sånn. (ikke for bratt da) 

La pledd i bunnen på sengen og barnet nederst i sengen så beina hadde noe å dytte imot. La i varmeflaske, så sengen var like lun som min kropps varme OBS! den må ut av sengen når barnet legges i. 

Sengen plasserte jeg rett siden av meg med grinden halvt ned mot meg. Ved litt uro, kunne jeg rolig legge hånden ned i sengen og det ble ro raskt. Ved mating så var det å flytte over så rolig og lett som mulig. 

Var alltid nøye på å ikke snakke å løfte opp med en gang det var lyd i ungen. Altså vekke unfen  minst mulig når det var natt. Hvis det var behov for lyd for å gi trygghet, så hvisket jeg, det virket også veldig beroligende. Evnt hviske synge. 

Har da hatt to stk med god nattesøvn hele veien. Forutenom en uke med litt mer uro av og til kanskje to /tre ganger i året. 

Ungen våknet når barnet sovnet til brystet og ble lagt i kald seng. Derfor denne forvarmingen. Greit at det ikke er for varmt på soverommet også. Men god og varm seng å legge seg i var gull 

Anonymkode: cde8a...ca7

• Liker 1
Skrevet

Vi prøvde alt det som er tipset om her (og mer en det), men endte opp med samsoving hvor babyen sov i babynestet (som var veldig lavt i hodedelen, og som hadde innebygget fast madrass) inntil meg i senga. Etter hvert ble det samsoving uten babynest.

Med andremann prøvde vi bare bittelitt med egen seng før det ble samsoving. Brukte altfor mye tid og krefter på det med førstemann. 

Regner også med å samsove med tredjemann, men prøver bed side crib først der også. 

Anonymkode: 4c7f8...466

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...